Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår at du starter en kaffebar med akseptable priser. Hvis det er slik at prisene på kaffebarer er høyere enn de vil være i markedslikevekt, kan du ved å senke prisene litt trekke til deg en haug med kunder og tjene en formue. Hvis prisene per i dag faktisk er så enormt forhøyet som du antyder, vil det være galskap av deg å ikke senke dem. Det er praktisk talt gratis penger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er jeg nysgjerrig på hvor de selger en anstendig kaffe latte til 22kr.. Fortell, fortell!

 

Og bare for å presisere: Dette er ikke noe sarkastisk eller noe, bare ren nysgjerrighet. (Sarkasmen får eventuelt komme senere hvis jeg har prøvd kaffen og funnet den dårligere :tease: ).

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Altså det sier seg jo selv. Du får kjøpt en halvkilo espresso til 90 kroner på Temperato. Det er sikkert det tilsvarende kaffebarene kjøper for av leverandørene sine.

 

Ut av den halvkiloen får du over 30 espressoer. Da er altså en espresso verdt 3 kroner.

 

Så skal du fylle den med dampet melk. Og en liter med helmelk koster 16 kroner. Og i en cappucino bruker du hva? 2 desiliter?Altså koster melken i drikken halvannen krone. La oss runde det opp til 2 kroner bare for å gjøre det lett.

 

Med andre ord er cappucinoen verdt fem kroner. Prisen er da åttedoblet. Spør du meg er det altfor grovt. Og jeg tror kun kaffebarene gjør det fordi de kan. Kaffe er så trendy og greier at man kan kreve mye av de kvalitetsbevisste kundene som kjøper kaffe på Stockfleths.

 

Jeg syns det hadde vært helt akseptabelt om de krevde det tredoble, eller firedobbelte av varens verdi. Men åttedobling er for mye. Og det skjer ikke i så veldig mange andre bransjer at salgsleddet åttedobler prisene sine.

Lenke til kommentar

Jeg syns det hadde vært helt akseptabelt om de krevde det tredoble, eller firedobbelte av varens verdi. Men åttedobling er for mye. Og det skjer ikke i så veldig mange andre bransjer at salgsleddet åttedobler prisene sine.

 

Du jobber i Se og Hør, stemmer ikke det? Hvor mye koster det å trykke opp et eksemplar? Og hvor mye selges det for? :whistle:

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså det sier seg jo selv. Du får kjøpt en halvkilo espresso til 90 kroner på Temperato. Det er sikkert det tilsvarende kaffebarene kjøper for av leverandørene sine.

Ut av den halvkiloen får du over 30 espressoer. Da er altså en espresso verdt 3 kroner.

Skal ikke pirke for mye på dette, men det er ikke nødvendigvis akkurat den espressoen de bruker. Kan godt hende at de bruker en som koster det dobbelte, fordi de klarer å rettferdiggjøre den høyere prisen med den bedre smaken man får - men la oss for argumentets del si at råvarekosten for espressoen er 3 kroner per kopp.

(Forøvrig får man jo stordriftsfordeler når man driver en kaffebar, så det blir såpass mange faktorer som kan påvirke at det er vanskelig å komme med et representativt overslag)

 

Så skal du fylle den med dampet melk. Og en liter med helmelk koster 16 kroner. Og i en cappucino bruker du hva? 2 desiliter?Altså koster melken i drikken halvannen krone. La oss runde det opp til 2 kroner bare for å gjøre det lett.

Jeg hadde egentlig ikke lyst til å kommentere denne, men (2/10)*16=3,20 kroner, og ikke 1,50. Men det er bare småpirk. Jeg forstår hvor du vil - det koster ikke så mye i råvarer.

 

 

 

Med andre ord er cappucinoen verdt fem kroner. Prisen er da åttedoblet. Spør du meg er det altfor grovt. Og jeg tror kun kaffebarene gjør det fordi de kan. Kaffe er så trendy og greier at man kan kreve mye av de kvalitetsbevisste kundene som kjøper kaffe på Stockfleths.

 

Jeg syns det hadde vært helt akseptabelt om de krevde det tredoble, eller firedobbelte av varens verdi. Men åttedobling er for mye. Og det skjer ikke i så veldig mange andre bransjer at salgsleddet åttedobler prisene sine.

Den første setningen er fundamentalt feil - cappucinoen er ikke verdt fem kroner. Råvarene som har gått med til tilvirkningen av den er verdt fem kroner (egentlig mer, siden melken var litt dyrere - i tillegg er f.eks. ikke vann gratis, og sist jeg sjekket får man vanligvis også en strømregning i posten)

 

Det du dog har rett i, er at råvarekostnadene for en cappucino ikke er fryktelig høye i forhold til salgsprisen. Men det er ikke slik at en bedrift kan prise et produkt slik at det akkurat dekker tilvirkningskostnader - de har også andre kostnader.

 

Vi kan starte med leveringskostnader, for melken kommer ikke på døren av seg selv. Det gjelder heller ikke kaffen, og selv om dette ikke er den største utgiftsposten er det fortsatt noe som skal dekkes av kaffen de selger.

Lønnskostnadene blir fort høye - i tillegg til den faktiske lønnen skal man ha arbeidsgiveravgift, feriepenger, sykepenger, pensjon i tillegg til andre sosiale goder, som også koster penger.

Så kommer IT-utgifter, deriblant drift av både kassesystem og betalingssytem. Når noen betaler med kredittkort tar typisk kredittkortselskapet et prosentpåslag i gebyr, og det er ikke gratis å ha en betalingsterminal stående oppkoblet heller.

Ellers er det verdt å nevne husleie som fort kan bli en ENORM post, avskrivninger, innkjøp av nye produkter (koster fort litt med en ny espressomaskin), litt svinn her og der (fort gjort å knuse en kopp eller feilberegne en bestilling, slik at man ender opp med å måtte hive noen liter med melk). Renholdere skal ha betalt, og en revisor skal gå gjennom regnskapene. Det er også noen som må betale ut lønn og bruke tid på HR-arbeid, og det er ikke gratis. Det kan hende at man har et lån, og dermed har renter man må betale, og dette må også dekkes av kaffen man selger. Og på toppen av alt dette kommer det så utrolig mange flere småting som alle koster penger. Orker ikke å lage en lang liste nå, for den kan fort bli lang.

 

Viktigst av alt er jo at bedriften faktisk er lønnsom. Det er noen som har investert penger her, og de ønsker avkastning på investeringen sin. Nå skal jeg ikke gå inn på hva slags risiko det er forbundet med dette, men jo høyere risiko, jo høyere avkastningskrav vil man ha.

 

Så hva som er "akseptabel pris" har ingenting med råvarekostnadene å gjøre. Kan forøvrig anbefale å lese en bok eller to om (bedrifts)økonomi, da vil du kanskje forstå hva slags latterlige utsagn du slenger rundt deg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det der svaret forutså jeg for flere poster siden. Fortsatt med alle utgiftene, er det grovt å åttedoble varens verdi. Du kommer bare med generelle uttalelser her, og innrømmer at du ikke vet noen om faktiske tall, risiko, utgifter og produktkvalitet.

 

Husk at cappucinoen sannsynligvis er verdt mindre enn fem kroner. Tilberedningen er noe annet. Greit jeg kan betale fem kroner for den da. For en barista som bruker ett minutt på å lage drikken til meg. Da har han atså 300 kroner i timen. Noe som er en svært høy lønn for den typen arbeid.

 

Som sagt er nok fortjenesten her altfor stor. Når andre kaffebarer klarer å selge det til halve prisen I SAMME OMRÅDE og fortsatt få det til å gå rundt, da holder det med observasjon som metode. Noen ganger er det enkleste det beste :)

 

Det hele prisingen koker ned til, har nok minst å gjøre med driftsutgifter, og aller mest å gjøre med kultur.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

http://www.hegnar.no/firmasok/?orgno=916280572&id=Z0I3KLSY

 

Se på de tallene. Bare se et kort øyeblikk på dem, og du skjønner at det ikke er snakk om helt sinnsyke inntekter og ingen utgifter. Over de fire siste årene snakker vi om en resultatgrad på 0.4%! Eller for å si det på godt norsk, når du kjøper en latte til sinnsyke 44 av dine sårt tjente kroner, sitter pengepugerne i Stockfleth igjen med 17.6 øre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt sant, jeg har ingen faktiske tall for dette, fordi det er helt forskjellig for hver eneste bedrift. Noen etablerte seg i et område der det, av årsaker som er komplett irrelevante for denne diskusjonen, hadde lav risiko og dermed et lavere avkastningskrav, men de en enormt dyr husleie. En annen bedrift har derimot valgt en helt annen profil, og baserer seg på obskur kaffe fra de indre sletter i Mongolia og vil bare bruke smeltet isvann fra Mt. Everest i tilbredningen - og det eneste som er sammenlignbart mellom disse to bedriftene er at begge selger kaffe. Kostnadsfordelingen deres vil være helt forskjellig, så man kan ikke komme med noe annet enn generelle uttalelser.

 

Forøvrig henger ikke matematikke virkelighetsoppfatningen din på greip i det hele tatt - fordi en barista klarer å selge 60 kaffer i timen med maksimal arbeidsbelastning, får han ikke 60 ganger salgsprisen i timelønn.

 

At en annen, konkurrerende bedrift klarer å selge det til lavere pris kan ha mange årsaker - f.eks. kvalitetsmessige årsaker, en gunstigere organisasjonsstruktur, veldig gode leverandøravtaler, lite gjeld, kunstig lav husleie, eller rett og slett noe så enkelt som at de i sitt spesifikke tilfelle tjener mest på å selge det billigere, og heller med høyt volum. Men det er ikke automatisk slik at alle bedrifter er i den samme situasjonen.

Ellers har man jo en hel del med prissetting og markedsteori. Konkurranse er noe som spiller inn her, og det kan være en bevisst strategi fra en konkurrende bedrifts side å bevisst prise seg betydelig lavere, fordi de har markedsandelene til det, og egenkapital til å forsvare det økonomisk - og de kan dermed skvise konkurransen ut av markedet.

 

Viktigst av alt er dog hva folk er villige til å betale - hvis de gladelig betaler 44 kroner for en latte må de da få lov til å gjøre det. Hvis nok personer syns at det er en akseptabel pris, og bedriften går med overskudd på grunn av dette, er det jo ikke noe poeng i å selge billigere enn nødvendig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg driter vel i hva andre er villig til å betale? Jeg er ikke villig, og flere andre jeg vet om er heller ikke villig. Jeg sier det er for dyrt, fordi jeg syns det er for dyrt.

 

Dessuten har ikke min virkelighetsoppfatning noe med dette å gjøre. Jeg bruker baristaen i ett minutt av hans tid når han lager kaffe. Da er det hva jeg betaler for. Tjenesten jeg benytter varer i en viss mengde tid, og da er det helt rimelig å prise den deretter.

 

Hva mener du er kriteriene for å prise arbeidskraften bak hver enkelt kaffe da? Det er jo ikke sånn det fungerer. Men ett av argumentene dine har nettopp vært det. At jeg ved kjøp av en dyr kaffe, betaler for blant annet arbeidskraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...