Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, det klarte ikke jeg å lese i svaret hans.

Drikker Kaffebrenneriets columbiske espresso for tiden. Og nok en gang skuffer de meg. Denne espressoen har så lite olje i seg at jeg måtte sette på maksimal kverningsgrad. Og det er første gang jeg har måttet gjøre.

Og du ser at vannet så presses gjennom blir transparent temmelig fort. Mens andre gode kaffer har mye mer smak som kommer ut.

Samme hva jeg kjøper fra kaffebrenneriet blir jeg altså skuffet.

Lenke til kommentar

Har du prøvd Kaffa, Jacu, Det Lille Kaffebrenneriet på møhlenpris m.fl? Det er ufattelig mange små brennerier i norge, og mens jeg er veldig glad i S&H så synes jeg vi har så mange flinke brennerier i norge at å si at de er de beste er unødvendig, og usant. De er dog, så vidt jeg vet, de største.

Lenke til kommentar

De liker å gi det inntrykket av at de er eksperter, men de kan ikke måle seg med de som har gjort større komersiell suksess, og det ligger i naturen til slike foretak. De har en viss karakter over kaffen sin, men ikke den universale apellen og suksessformelen som de store selskapene har.

Jeg syns personlig at mikrobrenneriene sin kaffe smaker altfor lite. De fleste er nesten rasistiske mot robusta-bønner. De har alle en agenda om å eliminere bitterhet i kaffen, og har alle en klar smakspreferanse i kaffen sin. Det gjør dem til kjedelige,

Ett av de få mikrobrenneriene som lager god kaffe etter MIN smak, er Lippe. Deres kaffe har mye mer futt i seg. Jeg er så dritt lei den smakstrenden som deles av Wendelboe, Roastworks, Kaffa og flere andre, med fløtemyk, søt og nøttete kaffe.

Det blir rett og slett for pinglete. Gi meg noe med KRAFT i.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Kjøpte fra Temperato i Oslo. Jeg blir bare mer og mer imponert her.

I dag fikk jeg enda mørkere crema enn i går. Den kvernede kaffen fra Rocky fungerer rett og slett bedre med maskinen enn den forrige kverna.

I dag hadde jeg litt for mye kaffe i filteret, men tampet det hardt ned, og filteret var virkelig tettpakket. Men maskinen klarte fortsatt å presse gjennom vannet, til en utrolig konsentrert og tyktflytende espresso. Med crema så mørkt som brunt skinn.

Det klarte den ikke med den forrige kverna.

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med at kaffen kommer ut i "klumper" fra kvernen og jeg misstenker at dette resulterer i litt varierende kvalitet.

Min søster har varianten med doseringskammer, og jeg angrer litt på at jeg ikke gikk for den selv. Da forsvinner de fleste av klumpene under doseringen.

Lenke til kommentar

De klumpene er et resultat av at fuktigheten i kaffebønnene er bevart.

Jeg tror derfor dette er en fordel.

Smaken sitter i oljene, og jo mer olje, jo mer klumper vil dannes. Når du bruker doseringskammeret til å gjevne ut klumpene, så fjerner du altså litt av bindevesken.

I min forrige kvern fikk jeg ikke slike klumper. Og kaffen var luftig. Så det er første gang jeg opplever sånne klumper nå, og jeg opplever det som bedre enn noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...