Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Nå har jeg blitt betraktelig flinkere til å dampe melk med min Silvia. Nå får jeg den faktisk så skarp som selv de beste videoene har. Og det skyltes at jeg rett og slett måtte bruke en HEEELT annen teknikk enn de fleste profesjonelle baristaer anbefaler.

Ikke noe "strekking" og "teksturering" av melka. Ingen rare vinkler og gradvis heving, senking, startpunkter og sluttpunkter på forskjellige steder osv. Alt var rett og slett mye enklere enn som så. Tror nesten jeg må lage en slags video eller noe, for det selv om maskinen er populær, er det ikke nok gode instruksjonsvideoer for hvordan man bruker den riktig. Jeg tror jeg kunne fortalt en del nybegynnere hvordan de kunne gjort melkedamping mye lettere.

Jeg trøbler noe fælt med å få til bra steaming på min Silvia. En video hadde vært supert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns derimot at smaksbeskrivelser av kaffe høres fryktelig ensformig ut, i hele bransjen. Hvor ofte ser jeg ikke at det står "med aroma" eller "med smaken av" nettopp sjokolade og karamell, og "nøtteaktig preg" og rund body.

Det er en veldig lite givende beskrivelse, og beskriver kun en type kaffe. Vi har noen på jobben som er fruktige, nesten toddyaktige i både aroma- og smaksprofil. Det er en utrolig vidspektret kaffeverden, og å la seg begrense av det man finner på nærmeste butikk, være seg luksus eller ei.

Det er en fin tanke med sånne skildringer. Men de blir problematiske når de brukes på alt fra uidentifiserbar billigkaffe, luksuskaffe, gjennomsnittlige bra kaffetyper, og halveis identifiserbare kaffesorter. (Slik jeg kjøper en del av).

Det spørs helt hvor du kjøper nevnte kaffe.
Lenke til kommentar

Nei det spørs ikke det. Samma om jeg går inn på Tim Wendelboe, Java Kaffebar, Stockfleths, Kaffebrenneriet, Black Cat eller hvilken som helst kaffebar som er over middels interesserte i kaffe, så finner jeg en blanding med nøyaktig samme beskrivelse.

Smaker alle disse likt?? Det er absolutt ikke samme bønner som benyttes. Bortsett fra i noen tilfeller, der for eksempel Malabar-bønner går igjen. Men blandingene består av kaffe fra helt forskjellige steder i verden, men beskrives likt.

Det er ikke mangelen på fantasi som er problemet. Det er en romantisk konnotasjon som kaffebransjen har forelsket seg i. Der de forbinder kaffebønner med alt mulig klassisk godteri, for å få bred aksept og interesse. Dette kommer i veien for å faktisk forklare smakene riktig.

Når i tillegg ord som "Nøttearoma" og "preg av sjokolade" osv osv, er metaforer, så blir det nesten misledende når den brukes om og om igjen. Virkeligheten er jo at kaffe smaker ikke sjokolade. Det smaker kaffe. Det er ikke det samme som kakao, eller hasselnøtter, eller fløte. Det er kaffe.

I vinverden så kan man for eksempel si om en spesifikk vin at den smaker blåbær, nettopp fordi dette er tilsatt i produksjonen av vinen. Det er faktisk blåbær i vinen. Så med mindre det er tilsatt sjokolade i kaffen, så ikke si at den smaker sjokolade. Spesielt ikke når enkelte produsenter har begynt å selge smakstilsatt kaffe, som faktisk har sjokolade i seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I vinverden så kan man for eksempel si om en spesifikk vin at den smaker blåbær, nettopp fordi dette er tilsatt i produksjonen av vinen. Det er faktisk blåbær i vinen. Så med mindre det er tilsatt sjokolade i kaffen, så ikke si at den smaker sjokolade. Spesielt ikke når enkelte produsenter har begynt å selge smakstilsatt kaffe, som faktisk har sjokolade i seg.

Hva er det egentlig du snakker om nå? Snakker du om vin sånn som de fleste bruker ordet, altså fermentert drikk laget av druer - type sånn det er vanlig å servere på restauranter og vi forbinder med begreper som Bordeaux, Piemonte, Chablis og Barolo? Eller snakker du bare om alkoholholdig drikk av en hvilken som helst frukt? Det de fleste vil kalle fruktvin.

Det er helt greit at du har din egen mening om smak osv., men hvis du skal angripe alle i verden som lever av og for smak bør du begynne å utdype enda mer. Er litt slitsomt at du fremstiller deg selv som en guru når du er så uenig med et fag som det har tatt så mange år å utvikle.

• Liker 3
Lenke til kommentar

What he said. Personlig synes jeg ikke at det er metaforer, men faktiske beskrivelser av smaken. Har du for eksempel smakt naturalespresso? Tydeligere smakspreg av noe som helst finner du ikke. Og det er de smakene, som kommer fra området og høyden over havet og skyggen/mangelen på sådan når frukten er grodd man ser etter når kaffebønnene er vasket og brent. Drikker du forresten kaffetyper som er lysbrente eller mørke? Jo mer man brenner bønnene, jo mindre er igjen av aroma- og smakspreget som gjør kaffetypen unik.

Lenke til kommentar

Nettopp fått ny tamper fra Ebay, og er utrolig glad for at jeg ikke kjøpte det i Norge.

Fikk en 58mm tamper i rustfritt stål med valgfritt håndtak (jeg valgte alluminium). Og det hele kom på 280 kroner. Inkludert frakt. Her i norske butikker så jeg samme tamper for mer enn det dobbelte.

Hele tamperen veier i overkant av 450 gram. Passet perfekt i filteret til Silvia :-)

eV5eAihR_original.jpg

Lenke til kommentar

Har lekt litt med sommerspesial-ideer på jobb i dag, liker veldig godt tanken på en cortado med jordbær og fløte. Har fungert ganske fint, men samtidig er jeg litt "eh" til smakssatte drikker generelt, så sliter med å smake om det er godt for kundene. Hva ville dere likt å se i en isdrikk? På vinteren er hvit sjokolade, krydder og kremtopp favoritter. :p

Lenke til kommentar

Vanlig kald cortado, uten sukker.

Den dere lager er glimrende :)

... selv om det noen ganger blir litt mye is

Også er jeg veldig fan av kaldtrukket kaffe, da uten noe som helst oppi.

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Har lekt litt med sommerspesial-ideer på jobb i dag, liker veldig godt tanken på en cortado med jordbær og fløte. Har fungert ganske fint, men samtidig er jeg litt "eh" til smakssatte drikker generelt, så sliter med å smake om det er godt for kundene. Hva ville dere likt å se i en isdrikk? På vinteren er hvit sjokolade, krydder og kremtopp favoritter. :p

Hvis du har en tørket espresso (gjerne med toner av lime eller blåbær, jeg brukte Sidamo espresso fra SH for noen år siden), prøv å lage en shakerato med litt lime zest. Kjempe godt!

Lenke til kommentar

Jeg så på Heston's feasts i går og er preget av det, så dette er muligens litt for ambisiøst og far-fetched, men altså: I Heston's victorian feasts lagde han blant annet en "kirsebærterteinfusert" melk, så hva med å lage en "jordbærinfusert" fløte til å bruke i en frappé?

Lenke til kommentar

Vanlig kald cortado, uten sukker.

Den dere lager er glimrende :)

... selv om det noen ganger blir litt mye is

Også er jeg veldig fan av kaldtrukket kaffe, da uten noe som helst oppi.

Og den beholder vi selvsagt, samt kald aeropress og lignende. Jordbærinfusert fløte var ikke dumt!
Lenke til kommentar

Dobbelposter skamløst! I går ettermiddag fikk vi en leveranse fra leverandøren vår, og det var ingenting ringere enn poser med Moreno. Hev meg rundt og lagde en liten presskanne med den så fort som mulig. Den har en helt vanvittig body, middels fyldighet, med bringebæraktig bærsmak, veldig sommerlig, mens den har en sitrusaktig avslutning, nesten sitronaktig. Jeg er vanvittig imponert, og gleder meg ENDA MER til neste uke når vi får La Amistad fra Colombia. Mmmmm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...