Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Huff, hvorfor ikke kjøpe skikkelig kaffe. For prisen av dolce gustomaskin får du Aeropress, Wilfa CGR-1 og kjøper du halvkilos posene til evergood dark roast hele bønner (samme pris som vanlig pose) så får du milevis bedre hverdagskaffe enn Nescaffe guld og all kapselmaskin. Kapselmaskin er grei smak, men en god nykverna kaffe på aeropressen er milevis bedre.

Nja, stemmer sikkert det, men nå er det snakk om 5 minutters pauser på jobben da. Er så lett å bare helle oppi litt pulver og vann så er du ferdig..

Jeg kan lage kaffe med Aeropress før du får sagt "pulverkaffe smaker æsj"... :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ærlig talt at det er for mye styr med å bruke aeropress til at jeg skal gjøre det hver dag. Sikkert veldig greit på kaffebar hvor man har sinnsykt rask kvern og 95 grader varmt vann på tapp, men til daglig er det for mye stress å måle og male opp kaffe og koke vann til hver enkelt kopp. For min del er det i alle fall mye greiere å trakte en liter av gangen om morgenen.

Lenke til kommentar

Koke vann må man jo med pulverkaffe også. Det tar gjerne et minutt eller to og det er plenty av tid til å kverne, klargjøre Aeropressen og koppen, akkurat som man med pulverkaffe ville klargjort koppen med pulveret. Å røre kaffepulver ut i det varme vannet tar omtrent like kort tid som man rører i Aeropressen. Tidsforskjellen er altså de sekundene man bruker på å vente på ekstraheringen og presse sylinderen gjennom.

Ja, man sparer kanskje 30 sekunder på pulverkaffe, men går til gjengjeld glipp av ~10 minutter kaffenytelse. ~10 minutter snurpete pulverkaffe-grimaser er ikke akkurat det samme. Den største tidsbesparelsen er vel når man tømmer ut resten av skvipet etter 5 minutter.

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Pulverkaffe funker i nød, men da skal jeg ha dårlig tid på morgenen eller at det ikke finnes annet.

En ordinær kaffe laget fra en sånn nyfancy kaffe-espresso-lager smaker 2 hakk bedre enn kaffe via trakter.

Men nå begynner jo vi å bli så urbane at det som er godt nok, ikke er godt nok lengre heller.

Misjon i livet: Reise rundt for å finne den beste kaffén :-)

*** Fjernet reklamelinker ***

Moderator

Endret av osse-mon waits for alice
Lenke til kommentar

Noen med SIlvia, som kan svare på følgende.

Kan jeg slå på steam-knappen, mens jeg brygger espresso?

Jeg hører et eller annet dobbeltklikk, når den er på, og jeg skrur på kaffeknappen øverst.

Eller må jeg vente med å skru den på til jeg er ferdig med å brygge espresso?

Bare bruk en funksjon av gangen. Grunnreglen er at når det andre lyset lyser skal du ikke sette på en ny funksjon.

Jeg synes ærlig talt at det er for mye styr med å bruke aeropress til at jeg skal gjøre det hver dag. Sikkert veldig greit på kaffebar hvor man har sinnsykt rask kvern og 95 grader varmt vann på tapp, men til daglig er det for mye stress å måle og male opp kaffe og koke vann til hver enkelt kopp. For min del er det i alle fall mye greiere å trakte en liter av gangen om morgenen.

Faktisk har jeg aldri brukt Aereopress profesjonelt - det vil si når jeg jobbet i kaffebar hendte det at jeg tok den med, men aldri til servering. All min erfaring og ekspertise med Aeropress er fra kjøkkenbenken hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen med SIlvia, som kan svare på følgende.

Kan jeg slå på steam-knappen, mens jeg brygger espresso?

Jeg hører et eller annet dobbeltklikk, når den er på, og jeg skrur på kaffeknappen øverst.

Eller må jeg vente med å skru den på til jeg er ferdig med å brygge espresso?

Bare bruk en funksjon av gangen. Grunnreglen er at når det andre lyset lyser skal du ikke sette på en ny funksjon.

Takk for svar.

Flere engasjerte eiere av Silvia, sier du skal dampe melka først. Men jeg syns å observere at dampen varer lengre hvis du lager kaffen først. Hva mener du?

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Jeg lager espressoen først, og så steamer jeg melken. Skulle gjerne gjort det motsatt, men etter at du har steamet må du tømme kokeren for damp, så skal den fylles med vann, så skal den varmes opp til maks temp før man kjører hele rutinen for "temperatursurfing". Dette tar for 3-4 minutter og innen da har melken min begynt å kjølne.

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd av at espressoen mister smak. I hvert fall ikke etter to minutter.

Mister den temperatur, så går det jo an å kompensere ved å ha varm melk i.

Han som solgte meg maskinen sa at man skal dampe melka til 65 grader. Når jeg bruker termometeret er dette faktisk litt varmere enn jeg har pleid å gjøre. Men da blir uansett drinken mer enn varm nok. Selv om espressoen hadde vært kald.

Den ekstra varmen er vel nyttig for at kaffen skal holde god temperatur når du har bært den fra bardisken og bort til setet eller fått tid til å sette deg ned og somla deg til å drikke kaffe.

Lenke til kommentar

Jeg lager espressoen først, og så steamer jeg melken. Skulle gjerne gjort det motsatt, men etter at du har steamet må du tømme kokeren for damp, så skal den fylles med vann, så skal den varmes opp til maks temp før man kjører hele rutinen for "temperatursurfing". Dette tar for 3-4 minutter og innen da har melken min begynt å kjølne.

Bruker du 3-4 min på temperatur surfing med silvia? Det syns jeg var veldig rart.

Det er uansett et ganske vanlig prinsipp at melka "lages" før espressoen, hvis maskinen ikke har egen steamtank osv. Her merker jeg selv så mye forskjell at jeg sier ifra på kafé når jeg føler at kaffen min har stått og "venta" på melka.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo prøve. Men fikk som sagt inntrykk av at dampen var kraftigere når jeg lagde melka etter kaffen.

Har blitt litt flinkere til å dampe melk i dag. Holder damparmen mer i ro, og hever den ikke så mye som jeg gjorde før. Får veldig fint og tyntflytende skum nå. Uten store bobler. Men fortsatt er det litt for tykt til å lage sånn skarp og fin latteart med.

Skulle gjerne fått noen tips om hvordan nå det siste stykket. Og få full kontroll på melka.

Jeg har sett flere videoer av latteart-mennesker i USA, som understreker gang på gang at de bruker 2 prosent fettholdig melk. Som altså er halvparten så fett som helmelk, men dobbelt så fett som lettmelk. Et sted midt i mellom altså.

Men det er vel heller teknikk som er løsningen for meg.

Lenke til kommentar

Det er uansett et ganske vanlig prinsipp at melka "lages" før espressoen, hvis maskinen ikke har egen steamtank osv. Her merker jeg selv så mye forskjell at jeg sier ifra på kafé når jeg føler at kaffen min har stått og "venta" på melka.

3-4 min var totaltid fra jeg er ferdig å steame melken til espressoen er i koppen. Dvs tiden det tar å tømme tanken for damp osv.

Lenke til kommentar

3-4 min var totaltid fra jeg er ferdig å steame melken til espressoen er i koppen. Dvs tiden det tar å tømme tanken for damp osv.

Må man gjøre det?

Lurte på hva den pipelyden var - som kom ti minutter etter at jeg hadde stengt den av.

Siger det ikke tilbake til vanntanken? Ved at dampen reduseres til vann igjen?

Lenke til kommentar

Godt mulig at dampen siger ut, men kokeren vil da være tom neste gang du skrur på maskinen (noe som selvsagt ikke er bra). Jeg åpner derfor dampventilen etter jeg er ferdig og tapper vann gjennom damparmen til det ikke kommer mer damp ut. Så stenger jeg dampventilen og lar den pumpen jobbe i 1-2 sek til.

Lenke til kommentar

Tom koker ikke bra?

Det tilføres jo mer vann i den når du skrur på maskinen neste gang?

I mitt tilfelle, nesten morgen, da jeg skal ha meg frokostcappucinoen min.

Jeg pleide å slippe ut dampen på min forrige maskin, men det var fordi varmesystemet var annerledes der. Hvis jeg ikke gjorde det, eksploderte kaffen i trynet mitt når jeg tok av bajonetten. Her er bajonetten helt upåvirket av dampen. Skjønner ikke hvordan de har fått det til men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...