Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satt i samme båt for omtrent et halvt år siden og jeg endte på en Rancilio sivlia. Angrer ikke, men dersom jeg skulle kjøpt igjen er det mulig jeg hadde spart noen mnd. ekstra og satset på en fra Rocket.

Jeg endte opp med en Rancilio Silvia selv!

Da har jeg endelig ny espressomaskin, og for en utrolig mye kraftigere, mer solid maskin den var!

Den forrige jeg hadde påsto å ha 15 bars trykk den også, men den klarte overhode ikke å presse ut espresso malt så fint som Rancilioen klarer det. Her kan jeg faktisk male kaffen på maksimal innstilling og fortsatt klarer den å ekstrahere.

I tillegg er damparmen noe sånt som ti ganger kraftigere. Her roterer faktisk melka! Det gjorde den ikke på min forrige Demoka Minimoka.

Jeg merker jeg må lære meg å lage kaffe på nytt nå. Ingenting er som det var lengre.

Jeg har merket at grunnet den store kraften til Rancilio, smaker kaffen MYE mer enn den gjorde før. Nå kan jeg rett og slett gå tilbake å prøve kaffebønnene fra de forskjellige brenneriene igjen. Det kom faktisk fram helt nye smaker.

Og jeg har ikke fått til å dampe melka enda. Dette er rett og slett helt annerledes og nytt. Jeg er usikker på hvor langt ned i melka dysa skal, og hvordan jeg skal starte, slutte osv.

Deilig å ha en av de beste espressomaskinene for hjemmebruk. Har lest masse om den før og fått med meg at den har solid etterfølgelse og respekt i kaffemiljøet. Jeg endte nesten opp med Isomac Viper, og er glad jeg holdt meg unna, ettersom den både er utgått, og ifølge flere fagmennesker hadde betraktelige svakheter. Rancilio er en maskin jeg har drømt om å eie tidligere, og digg å få den for halv pris av en meget hyggelig kar som var forhandler av storkjøkkenutstyr og kaffemaskiner.

u3KtDfos_original.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det var kjapt levert! :thumbup: 7 timer etter du spurte om hvilken maskin du skulle velge er du allerede ferdig med å nyte første kopp. Har du Aeropress? Er Rancilioen merkbart bedre?

Ja vi lo av det her hjemme hehe. Jeg er spontant og handler alltid kjapt. Jeg gjør research ganske kontinuerlig i mitt liv, så visste hva jeg ville ha og hva som var gode kjøp. Så når den forrige maskinen min gikk i stykker, begynte jeg å lete på Finn med en gang, og hadde snart valget mellom to Rancilia Silvia-maskiner, og bortimot tre Isomac Maskiner; Giada, Viper og Zaffiro (for dyr).

Fikk den veldig pent brukte Silviaen til 3000 blank. Det var kun laget rundt 50 kopper kaffe på den. Ingen slitasje, skader eller reparasjoner gjort/synlig.

Så nå håper jeg Silvia-eiere kan gi meg litt veiledning her.

Lenke til kommentar

Ja enkelt er det men jeg syntes ikke at det er særlig godt så jeg mener dermed at det finnes en rekke andre alternativer men de er jo ikke så lettvinte da men...

Om man ser tiden det tar kontra utbyttet, står min påstand.

Tar du prisen for "menigman" med i bildet er det fremdeles positivt.

Det smaker bedre enn trakterkaffe, er enklere enn aeropress, og selv fatter på 60 tørr å eksperimentere med litt andre ting enn bare Evergood :)

Jeg vet at Feinschmekerene her på forumet skriker når noen nevner kaffekapsler, men Nespresso sine er ganske gode, og for folk flest god nok. Litt som vin, mannen i gata smaker ikke forskjell på en flaske til 79 kroner på polet og en til 790.

Fikk den veldig pent brukte Silviaen til 3000 blank. Det var kun laget rundt 50 kopper kaffe på den. Ingen slitasje, skader eller reparasjoner gjort/synlig.

Det hørtes ut som en veldig god deal, særlig om trykket er høyt nok og steameren kraftig nok :D

Lenke til kommentar

Huff, hvorfor ikke kjøpe skikkelig kaffe. For prisen av dolce gustomaskin får du Aeropress, Wilfa CGR-1 og kjøper du halvkilos posene til evergood dark roast hele bønner (samme pris som vanlig pose) så får du milevis bedre hverdagskaffe enn Nescaffe guld og all kapselmaskin. Kapselmaskin er grei smak, men en god nykverna kaffe på aeropressen er milevis bedre.

Endret av Teac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Huff, hvorfor ikke kjøpe skikkelig kaffe. For prisen av dolce gustomaskin får du Aeropress, Wilfa CGR-1 og kjøper du halvkilos posene til evergood dark roast hele bønner (samme pris som vanlig pose) så får du milevis bedre hverdagskaffe enn Nescaffe guld og all kapselmaskin. Kapselmaskin er grei smak, men en god nykverna kaffe på aeropressen er milevis bedre.

Nja, stemmer sikkert det, men nå er det snakk om 5 minutters pauser på jobben da. Er så lett å bare helle oppi litt pulver og vann så er du ferdig..

Lenke til kommentar

-snip-

Det finnes endel filmer på youtube både på vedlikehold og bruk av Silvia. Annbefaler deg å ta en titt på noen av disse dersom du ikke allerede har gjort det.

Tenker du forresten å oppgradere maskinen din med en PID?

Endret av dePt
Lenke til kommentar

-snip-

Det finnes endel filmer på youtube både på vedlikehold og bruk av Silvia. Annbefaler deg å ta en titt på noen av disse dersom du ikke allerede har gjort det.

Tenker du forresten å oppgradere maskinen din med en PID?

Nei ikke i det hele tatt. Da vil den bli mye styggere, og jeg syns det er bortkasta.

Jeg fikk med termometer til melkemugga, noe mange bruker, og selv om det er litt artig å bruke, er menneskehjernen ( i hvert fall min) så avansert at man kan lære seg å dampe melk og lage kaffe riktig, uten spesielle måleinstrumenter.

Akkurat nå trenger litt hjelp med å få til melkeskummet riktig. Når jeg damper blir det VANVITTIG tykt, og jeg er ikke vant til den enorme kraften denne maskinen har.

Jeg vil gjerne få til å lage fint skum til latte art. Jeg har sett igjennom mange videoer på youtube, men jeg syns faktisk mange av dem er dårlige. Fordi man ikke ser PRESIST hvor damphodet skal være under hele prosessen.

Lenke til kommentar

*znip*

Om man ser tiden det tar kontra utbyttet, står min påstand.

Tar du prisen for "menigman" med i bildet er det fremdeles positivt.

Det smaker bedre enn trakterkaffe, er enklere enn aeropress, og selv fatter på 60 tørr å eksperimentere med litt andre ting enn bare Evergood :)

Jeg vet at Feinschmekerene her på forumet skriker når noen nevner kaffekapsler, men Nespresso sine er ganske gode, og for folk flest god nok. Litt som vin, mannen i gata smaker ikke forskjell på en flaske til 79 kroner på polet og en til 790.

Nuvel, når det kommer til pris er ikke kapsler kjent for å være spesielt økonomisk.

Prisen for 16 kapsler med f. eks Dolce Gusto varierer fra 40 til 50 kr. Det blir fra 2,5 pr. kopp til 3,1 kr per kopp. Til sammenligning blir det ca 1,5 pr. kopp hvis du f. eks kjøper Friele Frokostkaffe og ca 5 kr per kopp hvis du kjøper "det beste" man får tak i av bønner.

(Dette ut i fra slik jeg doserer med 14 gram per kopp)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...