Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Trodde ikke man kunne sammenligne aeropress gram og traktekaffe gram.

Tile en viss grad kan du det, men var det ikke spørsmål om dosering til trakter også?

Aeropress har jeg selv brukt alt fra 16 - 32 gram. Vet ikke hva som er Kaffebrenneriets anbefaling til Aeropress, fordi de brukte så lang tid på å ta det inn i sortimentet at jeg hadde slutta da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som med det meste er det ikke noe fasitsvar for hvordan kaffen skal kvernes for Aeropress, hvor mange gram, hvilken temperatur på vannet osv. Det finnes gjerne retningslinjer som at man ikke bruker 40g kaffe for en liten kaffe med Aeropress men utenom det er det jo opp til den som lager den.

Forøvrig i Aeropress mesterskapet 2011 så ser man at metodene og gram kaffe, mengde/temperatur vann varierer mye. (sjekk lenke...)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som med det meste er det ikke noe fasitsvar for hvordan kaffen skal kvernes for Aeropress, hvor mange gram, hvilken temperatur på vannet osv. Det finnes gjerne retningslinjer som at man ikke bruker 40g kaffe for en liten kaffe med Aeropress men utenom det er det jo opp til den som lager den.

Forøvrig i Aeropress mesterskapet 2011 så ser man at metodene og gram kaffe, mengde/temperatur vann varierer mye. (sjekk lenke...)

Takk, finfin link det der.

Lenke til kommentar

Hva er Cafe Makonato?

Når jeg var på en Cafe i formiddag så spurte hun om jeg ville ha kaffe, Espresso osv men til slutt så spurte hun om jeg ville ha Cafe Makonato. Jeg spurte hun om hva det siste var men hun sa bare at det var en slags type kaffe :p

Er det noen som vet?

Lenke til kommentar

Kan hun har sagt (eventuelt ment) Macchiato? Macchiato (uttales Makkiato) betyr vel egentlig bare skum og du kan få en espresso macchiato som er en espresso med melkeskum eller en kaffe latte macchiato som er kaffe latte med melkeskum.

Trodde en servitør sa mocca når hun sa macchiato en gang. Det var en skuffelse.

Lenke til kommentar

Kan hun har sagt (eventuelt ment) Macchiato? Macchiato (uttales Makkiato) betyr vel egentlig bare skum og du kan få en espresso macchiato som er en espresso med melkeskum eller en kaffe latte macchiato som er kaffe latte med melkeskum.

Nei hun ga meg en sånn slags meny lapp og jeg så at det sto Cafe Makonato.

Lenke til kommentar

Trodde en servitør sa mocca når hun sa macchiato en gang. Det var en skuffelse.

Stakkars deg, fikk du litt (mer) ordentlig kaffe? :tease:

Haha! Liker macchiato. :thumbup: Var bare forberedt på sukkersjokk og sjokoladesmak. :!:

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Ha ha jeg var innom den samme Cafe i dag og bestilte en Cafe Makonato og det smakte godt :)

Smakte ikke Espresso Cafe Latte eller noen annen type jeg har smakt. Jeg spurte om hva det var i dag også man hun svarte bare det samme :p Espresso er fortsatt min favoritt men Makonato smakte helt himmelsk!

Lenke til kommentar

Går jo ann å spørre hva det er da. Ganske rart å klage over at man ikke vet hva det er om man ikke har spurt Barista Bob. 

Jeg forsto det som om at han hadde spurt, men at hun ikke visste hva det var.

Hva er Cafe Makonato?

Når jeg var på en Cafe i formiddag så spurte hun om jeg ville ha kaffe, Espresso osv men til slutt så spurte hun om jeg ville ha Cafe Makonato. Jeg spurte hun om hva det siste var men hun sa bare at det var en slags type kaffe :p

Er det noen som vet?

Ha ha jeg var innom den samme Cafe i dag og bestilte en Cafe Makonato og det smakte godt :)

Smakte ikke Espresso Cafe Latte eller noen annen type jeg har smakt. Jeg spurte om hva det var i dag også man hun svarte bare det samme :p Espresso er fortsatt min favoritt men Makonato smakte helt himmelsk!

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...