Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har fått brukt kaffekverna mi Wilfa noen dager nå, men lurer litt på hvor mye dere bruker av bønner for en liter på kaffetraker og 1 kopp aeropress. Prøvde meg på 20gram på aeropressen, men det ble altfor sterk. Har prøvd med 15 gram, og det virker greit. Prøvde med 45 gram på kaffetrakteren og det ble litt tynt.

Eller blir dette veldig inviduelt i forhold til kaffesort osv?

Endret av Teac
Lenke til kommentar

4-5 kopper traktekaffe på skolen (på termos. Ja, det er nødvendig.)

2-3 kopper fra Aeropress hjemme.

Det varierer noe. Som regel drikkes ikke koppene helt opp heller, i alle fall ikke på skolen. Er 18 år.

Kanskje ikke en helt sunn utvikling for en 18-åring.

Lenke til kommentar

Det varierer noe. Som regel drikkes ikke koppene helt opp heller, i alle fall ikke på skolen. Er 18 år.

Har da lest at kaffe er sunt så lenge man ikke får i seg for mye koffein, noe jeg utifra mine beregninger (og føling) ikke gjør.

Avhengigheten kan dog være uheldig, selv om jeg ikke kjenner den enda. Kan fint ta en lørdag/søndag uten kaffe. :thumbup:

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Har fått brukt kaffekverna mi Wilfa noen dager nå, men lurer litt på hvor mye dere bruker av bønner for en liter på kaffetraker og 1 kopp aeropress. Prøvde meg på 20gram på aeropressen, men det ble altfor sterk. Har prøvd med 15 gram, og det virker greit. Prøvde med 45 gram på kaffetrakteren og det ble litt tynt.

Jeg har ikke trakter men tror vanlig dosering ligger rundt 60-70g pr liter vann.

Men jeg bruker selv 14 gram per kopp med Aeropress. Ligger på en ca 210-215 gram vann per kopp. Temperatur er vel det eneste jeg ikke har et skikkelig forhold til enda da det blir mer sånn kok opp vann på vannkoker for så å vente i en ca 30 sek for å få lavere temp.

Lenke til kommentar

Har da lest at kaffe er sunt så lenge man ikke får i seg for mye koffein, noe jeg utifra mine beregninger (og føling) ikke gjør.

Avhengigheten kan dog være uheldig, selv om jeg ikke kjenner den enda. Kan fint ta en lørdag/søndag uten kaffe. :thumbup:

Joda, det gir deg antio-oksidanter, og kaffe er klart bedre enn alternativer som f.eks. Cola. Det er vel heller det å bli såpass avhengig av stimulans som er litt synd i så ung alder. Og pass på så du ikke får knallgule tenner når du er 20 da :tease:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er bra å få i seg så mye kaffe. Mest pga koffeinen. Man skal ikke innta for mye stoffer som i for stor grad forandrer kroppens energinivå. Da blir det vanskelig å komme tilbake til naturlig balanse igjen.

Kaffe er heller ingen tørstedrikk i mine øyne, men en kosedrikk. Drikk det som en delikatesse. En hverdagsdelikatesse. Men drikk vann for tørsten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tøys og tulleball! :D

:!: :new_woot:

Joda, det gir deg antio-oksidanter, og kaffe er klart bedre enn alternativer som f.eks. Cola. Det er vel heller det å bli såpass avhengig av stimulans som er litt synd i så ung alder. Og pass på så du ikke får knallgule tenner når du er 20 da :tease:

Er ikke avhengig av stimulans enda, men det kommer vel. Har egentlig ikke så mye mot det, kaffe øker livskvaliteten! :!:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke trakter men tror vanlig dosering ligger rundt 60-70g pr liter vann.

Men jeg bruker selv 14 gram per kopp med Aeropress. Ligger på en ca 210-215 gram vann per kopp. Temperatur er vel det eneste jeg ikke har et skikkelig forhold til enda da det blir mer sånn kok opp vann på vannkoker for så å vente i en ca 30 sek for å få lavere temp.

Ok, 14 gram virker greit. 60-70 på literen er alt for mye på traktekaffe synes nå jeg.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...