Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Kapsel-kaffe er ikke noe imponerende. Anbefaler heller helautomatisk kaffemaskin, som er mye bedre og ikke så veldig mye dyrere på sikt.

Om 10 år får man ikke takk i skikkelig kaffe, bare melk og skvip.

Lol.. Hvor mange ganger i historien har dette blitt sagt.

Virker som du har hørt det mange ganger, men jeg antar at de som meg, ikke mener det helt seriøst. Mer som en bekymringmelding å regne, enn en seriøs påstand. Ille nok å dra på fest å få kapsel-kaffe.

Nå har da anseelsen for god kaffe økt noe hinsidet de siste årene i Norge så jeg ville da strengt tatt tro vi gikk motsatt vei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kapsel-kaffe er ikke noe imponerende. Anbefaler heller helautomatisk kaffemaskin, som er mye bedre og ikke så veldig mye dyrere på sikt.

Virker som du har hørt det mange ganger, men jeg antar at de som meg, ikke mener det helt seriøst. Mer som en bekymringmelding å regne, enn en seriøs påstand. Ille nok å dra på fest å få kapsel-kaffe.

Nå har da anseelsen for god kaffe økt noe hinsidet de siste årene i Norge så jeg ville da strengt tatt tro vi gikk motsatt vei.

Lov å håpe. Får oftere servert kapselkaffe enn god kaffe, i alle fall.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Sånn FYI er Oslo en av de bedre kaffebyene i verden, nordmenn er mer bevisste på hvordan kaffe de drikker en noensinne og baristaer får mer oppmerksomhet i media osv enn noen gang før.

Og kapselkaffe er bedre enn filterkaffe, selv om kapselkaffe ikke er så veldig stas.

Hvordan kan man en gang finne på å si at det går nedover

Lenke til kommentar

Lov å håpe. Får oftere servert kapselkaffe enn god kaffe, i alle fall.

Vet ikke hvor du bor, men jeg har bare opplevd en gang å få kapselkaffe, og da oppsøkte jeg plassen for å prøve det. Ellers går jeg alltid på kafeer med skikkelig espressomaskin da jeg foretrekker det, og jeg klager på ingen måte over tilbudet i Bergen hvor jeg bor når jeg er innenlands.

Ellers ser jeg på det som rart å klage over melk i kaffen, da melkeskum laget perfekt utblandet med aromarik espresso er helt nydelig og en kunstform i seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du bor, men jeg har bare opplevd en gang å få kapselkaffe, og da oppsøkte jeg plassen for å prøve det. Ellers går jeg alltid på kafeer med skikkelig espressomaskin da jeg foretrekker det, og jeg klager på ingen måte over tilbudet i Bergen hvor jeg bor når jeg er innenlands.

Ellers ser jeg på det som rart å klage over melk i kaffen, da melkeskum laget perfekt utblandet med aromarik espresso er helt nydelig og en kunstform i seg selv.

Snakker om når jeg er på besøk hos folk. Kafeer tilbyr selvsagt skikkelig kaffe. =)

Poenget mitt er at jeg mener de kapslene ikke smaker kaffe, men mer melkeish. Det smaker ikke vondt, jeg bare foretrekker kaffe på "vanlig" måte. Og som du kanskje skjønte; helt uten melk. :thumbup:

Mulig jeg ikke har prøvd de beste kapslene, evt. beste maskinene. :hmm:

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Derfor er det enda mer gøy å ta saken i egne hender og bestille kaffe fra nett som en vet er fersk, cup-of-excellence osv. Kverne selv og sette oppi aeropressen :)

Ja, noe i det også; moroa og kosen ved det. Finne frem til kaffe man vil prøve ut, kverne, tilrede... Sørge for at det er helt perfekt. Nam.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Derfor er det enda mer gøy å ta saken i egne hender og bestille kaffe fra nett som en vet er fersk, cup-of-excellence osv. Kverne selv og sette oppi aeropressen :)

Ja, noe i det også; moroa og kosen ved det. Finne frem til kaffe man vil prøve ut, kverne, tilrede... Sørge for at det er helt perfekt. Nam.

Blir fort dyrt det.

Lenke til kommentar

Blir fort dyrt det.

Ja. :thumbdown: Ser på det som en investering i egen nytelse og avslapping! :love: :!:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir fort dyrt det.

Ja. :thumbdown: Ser på det som en investering i egen nytelse og avslapping! :love: :!:

Ja, man får tenke slik.

Lenke til kommentar

Blir fort dyrt det.

Tja, ser selv at jeg kan fint nøye meg med en kopp aeropresskopp på en ettermiddag. Alternativet er at jeg setter på en halv/hel kanne med filterkaffe. Da blir det ikke så mye dyrere med aeropressen likevel.

Men så klart, kvalitet koster, og det blir en prioriteringssak.

Lenke til kommentar

Wilfa CGR-1 bestilt til den nette sum av 499,- inkludert frakt :) For de som har den: hvilken instilling bruker dere til filtermalt og aeropress?

Jeg kverner for så vidt ganske likt både til filter og til Aeropress, altså på hakket "medium". Har hørt at noen mener at man bør kverne litt grovere til Aeropress, slik at man går ett hakk eller to mot "coarse". Gjorde det selv i starten men verker ingen vesentlig forskjell, så jeg tror "medium" er en sikker vinner.

Ellers om det at "skikkelig" kaffe er dyrt. Vel, det meste jeg kjøper koster ca 90 kr for 250g. Jeg bruker 14g pr. kopp kaffe, da blir det ca 17 kopper kaffe på en pose. 90/17 = 5,29 kr koster det meg pr. kopp med noe av verdens beste kaffe.

Til sammenligning ligger vel kapslene fra Nespresso rundt ca 3-4,5 kr pr. kopp. Jeg forstår at det blir meget dyrt å kjøpe kvalitetskaffe dersom man drikker mye kaffe men jeg drikker maks to kopper per dag og ofte bare en kopp om dagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Wilfa CGR-1 bestilt til den nette sum av 499,- inkludert frakt :) For de som har den: hvilken instilling bruker dere til filtermalt og aeropress?

Jeg kverner for så vidt ganske likt både til filter og til Aeropress, altså på hakket "medium". Har hørt at noen mener at man bør kverne litt grovere til Aeropress, slik at man går ett hakk eller to mot "coarse". Gjorde det selv i starten men verker ingen vesentlig forskjell, så jeg tror "medium" er en sikker vinner.

Ellers om det at "skikkelig" kaffe er dyrt. Vel, det meste jeg kjøper koster ca 90 kr for 250g. Jeg bruker 14g pr. kopp kaffe, da blir det ca 17 kopper kaffe på en pose. 90/17 = 5,29 kr koster det meg pr. kopp med noe av verdens beste kaffe.

Til sammenligning ligger vel kapslene fra Nespresso rundt ca 3-4,5 kr pr. kopp. Jeg forstår at det blir meget dyrt å kjøpe kvalitetskaffe dersom man drikker mye kaffe men jeg drikker maks to kopper per dag og ofte bare en kopp om dagen.

Ok, trodde aeropress-malingsgraden lå et sted midt mellom filtermalt og espresso. Virker som det ikke er så nøye da. Oppbevarer du de hele bønnene oppi Wilfaen, og kverner etter behov. Eller måler du opp for en kopp og så hiver oppi kvernen?

Lenke til kommentar

znip*

znip*

Ok, trodde aeropress-malingsgraden lå et sted midt mellom filtermalt og espresso. Virker som det ikke er så nøye da. Oppbevarer du de hele bønnene oppi Wilfaen, og kverner etter behov. Eller måler du opp for en kopp og så hiver oppi kvernen?

Jeg har både sett og hørt mye rart på kaféer og på diverse nettsider, så jeg skal ikke si det med sikkerhet, mulig det var medium og 1-2 hakk mot "fine", er litt usikker. Hvis du kverner bønnene for fint, så vil det bli veldig vanskelig å dytte ned "plungeren".

Men jeg vil tro at den beste kverningen er rundt "medium", så kan du eksperimentere derfra. :)

Jeg har bønnene i posen, måler opp mengden jeg bruker pr. kopp, for så å kverne for hver kopp. Dette hvis posen er skikkelig, altså har en slik ventil som posene fra S&H, Wendelboe og Kaffa har. Har ikke noe god oppbevaringsmetode dersom det er en vanlig papirpose uten slik ventil.

Lenke til kommentar

Og kapselkaffe er bedre enn filterkaffe, selv om kapselkaffe ikke er så veldig stas.

Ja, mye traktekaffe (liker ikke begrepet "filterkaffe" da det er litt misvisende) er dårlig og smaker surt. Type sånn du få hos gamle tanter som aldri har hørt om rensemiddel.

MEN: Trakte kaffe laget på godt og rent utstyr, riktige filter og gode råvarer er himmelsk og langt bedre enn all kapselkaffe jeg har smakt. Særlig syns jeg bærtørket kaffe gjør seg mye bedre på trakter enn på for eks. presskanne!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har også smakt god traktekaffe, men altfor ofte smaker det surt og skittent vann. Det er nok sjelden bare maskinen sin feil, men mer en kombinasjon av "baristaen" (lol) og Friele Frokostkaffe eller annet skvip.

Det skal sies at jeg har en kapselmaskin selv, og jeg håper ingen her skyter meg av den grunn. Jeg synes det gir et helt greit resultat, og for en student med begrenset plass og litt dårlig tid om morgenen så passer det fint. Men aldri i verden at det matcher skikkelig god kaffe fra en kaffebar, og jeg begynner å bli litt lei av å ikke kunne velge noen andre kaffetyper enn det begrensede utvalget man får av kapsler.

Lenke til kommentar

znip*

znip*

Jeg har både sett og hørt mye rart på kaféer og på diverse nettsider, så jeg skal ikke si det med sikkerhet, mulig det var medium og 1-2 hakk mot "fine", er litt usikker. Hvis du kverner bønnene for fint, så vil det bli veldig vanskelig å dytte ned "plungeren".

Men jeg vil tro at den beste kverningen er rundt "medium", så kan du eksperimentere derfra. :)

Jeg har bønnene i posen, måler opp mengden jeg bruker pr. kopp, for så å kverne for hver kopp. Dette hvis posen er skikkelig, altså har en slik ventil som posene fra S&H, Wendelboe og Kaffa har. Har ikke noe god oppbevaringsmetode dersom det er en vanlig papirpose uten slik ventil.

Kjører mer mot fine enn mot medium på min wilfa kvern til aeropress. Nå har jeg aldri hatt noe problem med å dytte ned plungeren av den grunn. Men nå kverner jo wilfa'n so-so. Dog, har prøvd meg med fine fine fine som wilfa ikke klarer, da er den litt vanskelig å presse ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...