Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

To raske spørsmål til dere litt mer efarne kaffedrikkere.

 

1. Kverner Wilfa cgr-1 fint nok til Bialetti kanner?

 

2. Hvordan oppevarer dere kaffen deres? Lufttett boks?

 

1. Ja. Ut ifra anmeldelser av kvernen duger den til det meste foruten å kverne til espressomaskiner.

 

2. Hvis jeg kjøper kaffe fra S&H, Wendelboe eller Kaffa kommer de i gode poser som er godt egnet til å oppbevare kaffen i. Da bruker jeg bare de.

 

Kjøper jeg noe annet som jeg vet ikke har slike "ventiler" på posen blir det i en kurant oppbevaringsboks. Er nok neppe helt lufttett men jeg tror den fungerer tålelig greit.

 

Ramius: Jeg kan nok være med på at Wendelboe er litt hausset opp. Allikevel så er Wendelboes Ndumberi en av de bedre kaffene jeg har smakt. S&H har et parti som også heter Ndumberi men jeg synes faktisk at på dette punktet var bønnene bedre brent fra Wendelboes side. Mener det var ca lik brennedato på de to (i forhold til tidspunktet jeg drakk de på) sånn at det ikke er utslagsgivende her.

 

Har ikke fått prøvd noe fra Supreme Roastwork da jeg ikke har sett dette tilgjengelig i Bergen. De to stedene som skal føre SW i Bergen i følge deres egne hjemmesider fører det ikke lenger. Lippe høres jo også interessant ut men har ikke sett dette i Bergen.

 

Ellers er det noen av dere som har prøvd noe fra Bergen Kaffebrenneri? Forholdsvis nyoppstartet brenneri her i byen.

 

Og til sist... jeg har som regel en kaffe fra S&H/Kaffa på lur til Aeropressen men jeg har som regel også en kaffe i bakhånd som ikke er så dyr. Nå er det Friele Fairtrade som er helt kurant og funker greit nok. Tok med meg en pose Löfbergs Lila Fairplay Medium til testing. Noen av dere som har noe tips til bra kaffe man finner i butikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og til sist... jeg har som regel en kaffe fra S&H/Kaffa på lur til Aeropressen men jeg har som regel også en kaffe i bakhånd som ikke er så dyr. Nå er det Friele Fairtrade som er helt kurant og funker greit nok. Tok med meg en pose Löfbergs Lila Fairplay Medium til testing. Noen av dere som har noe tips til bra kaffe man finner i butikk?

Min favoritt i den kategorien er Coop Café Luxury Blå java (79 kr/500 g eller noe sånt), evt. den klassiske Coop blå (noen kr billigere). Begge fås både kvernet og som hele bønner, der jeg kjøper sistnevnte og synes det er supert i kombinasjon med Aeropress. Kjøpes naturlig nok i Coop-butikker.

Lenke til kommentar

Min favoritt i den kategorien er Coop Café Luxury Blå java (79 kr/500 g eller noe sånt), evt. den klassiske Coop blå (noen kr billigere). Begge fås både kvernet og som hele bønner, der jeg kjøper sistnevnte og synes det er supert i kombinasjon med Aeropress. Kjøpes naturlig nok i Coop-butikker.

Jeg har drukket en del av både Coop blå og de noe dyrere kaffene deres, og opplever at de dyrere ikke er like gode som standardkaffen deres. De har en del litt ubehagelige bismaker som trekker ned opplevelsen for min del. Coop blå på sin side smaker ikke like mye, men det handler vel om brenningsgrad og kvalitet på bønnene. Litt dårlige bønner som er brent nok til at uheldige smaker er borte kontra litt bedre bønner som strengt tatt burde ha vært brent litt mer.

Lenke til kommentar

Ellers er det noen av dere som har prøvd noe fra Bergen Kaffebrenneri? Forholdsvis nyoppstartet brenneri her i byen.

 

Vi kjøper av dem på jobb, men jeg kan ikke si at jeg blitt imponert opp og ned i mente. Kan selvfølgelig hende det er pga servitører som verken drikker eller bryr seg nevneverdig om kaffe.

 

Har tenkt å stikke innom og kjøpe med meg noen poser for kverning og Aeropressing hjemme, men det må bli på nyåret. Litt for mye julebord akkurat nå.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en kjekk maskin/maskiner til å knuse kaffebønner og lage Espresso? Vil gjerne ha en alt-i-ett maskin som jeg kan fylle på bønner og så knuser den og lager Espresso. ( og hvor jeg kan skaffe espresso kaffebønner )

 

Noen som vet om en kjekk maskin/maskiner til å knuse kaffebønner og lage Espresso? Vil gjerne ha en alt-i-ett maskin som jeg kan fylle på bønner og så knuser den og lager Espresso. ( og hvor jeg kan skaffe espresso kaffebønner )

Lenke til kommentar

Hvilken kapselmaskin fra Nespresso (eller andre) anbefales? Julegave til gamlingene :)

 

Det kommer litt an på. De kjipeste maskinene, som også er billigst, er trege, og med få valg.

 

Pappa har denne, en Nespresso Citiz med melkeskummer. Denne har to koppvalg (lungo og espresso) og en brukbar skummer. Citiz selges også alene.

 

Forøvrig er denne tråden tidvis preget av en kaffe-elitisme, så du kommer trolig til å høre at alle kapselmaskiner er djevelens verk, og bare for folk som liker å sparke kattunger.

 

Personlig synes jeg at nespressomaskinene lager god kaffe og ikke minst kaffe som er mer enn bra nok for folk flest (Som drikker brunt sølevann fra trakteren)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal det også sies at de fleste av oss som poster mye i denne tråden har lite kunnskap om nespresso og andre helautomatiske løsninger, så det er ikke så interessant å svare med annet enn morsomheter. For min del har jeg drukket mye kaffe fra både nespresso og diverse helautomatiske maskiner hvor du bare mater på bønner, men jeg syns ærlig talt det ikke smaker godt!

 

Selvfølgelig respekterer jeg at folk velger disse løsningene - nesten alle drikker kaffe, og da kan ikke alle ha samme grad av idealisme, tid, kunnskap og smak som meg. Men ikke forvent mange gode svar på spørsmål om denne type maskiner i en tråd som denne, så ja; Takk til osse-mon som gidder.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig respekterer jeg at folk velger disse løsningene - nesten alle drikker kaffe, og da kan ikke alle ha samme grad av idealisme, tid, kunnskap og smak som meg. Men ikke forvent mange gode svar på spørsmål om denne type maskiner i en tråd som denne, så ja; Takk til osse-mon som gidder.

 

Skal ikke starte den diskusjonen, men blir litt som "billig vin mot dyr vin-diskusjonen" :p

 

Jeg setter pris på en god kopp kaffe og er kresen på det jeg drikker, men jeg ser helt klart en forskjell på "høyeste kvalitet" og "Godt nok". Det er sikkert nok av "elitister" i andre felter, men i mat og drikke er de ofte fremtredende.

 

Tråden heter jo tross alt for "aktive kaffedrikkere" og heldigvis er det forskjeller på oss. Jeg kan lite om brenning og kverning, men lærer. Håper andre kan kjempe litt med fordommer mot "ferdigkaffen" i automatiske kapselmaskiner, fordi lages den riktig er den i høyeste grad god :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...