Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kaffekvernen Wilfa CGR-1 (ca 600 kr på nett) og er meget fornøyd med denne. Er automatisk og tar litt plass på kjøkkenbenken men den var mindre enn jeg hadde trodd ut ifra bilder.

 

Ellers har jeg vært gjennom noen poser kaffe nå fra diverse brennerier. Jeg har prøvd Ndumberi både fra S&H og Wendelboe, Karagoto fra Kaffa og Buf Remera fra S&H

 

Alle utenom Buf Remera fra Kenya (den er fra Rwanda) og alle synes jeg er meget gode. Forholdsvis kraftige kaffer som funker godt på Aeropress.

 

Har også prøvd S&Hs Black Coffee men den fikk jeg kvernet opp på kaféen og den holdt seg ikke så bra den perioden jeg hadde den.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dere som lager kaffe med rocky silvia eller tilsvarende: hvor mye kaffe bruker dere på en enkel espresso, og hvilket filter?

 

Oppdaget selv at når jeg var nøye med å måle antall gram kaffe, fikk jeg dårligere resultat, enn når jeg sluttet å måle, og heller teste ut ulike filtere. Nå bruker jeg et dobbelfilter. Er fortsatt ikke helt fornøyd med ekstrasjonen. Hva er favorittfiltere deres til enkel\dobbel espresso?

Lenke til kommentar

Enkel og dobbel espresso er overdrevet. For meg er det bare en ekte espresso, og det er en dobbel. Det har å gjøre med hvordan maskinen er designet, ned på det mekaniske nivået. Husk at bajonetten med filter, er et svært målebeger. Derfor er det ikke nødvendig og veie kaffen og alt det der.

 

Du skal fylle det opp, og gjevne den malte kaffen med kanten på filteret. Da feier du bort toppen av kaffen med en kniv eller lignende, til det nøyaktig er fullt overalt. Deretter bruker du tamperen til å presse ned ca. én centimeter. Da får bajonetten rom til å festes i gjengene på kokeren. Er ikke bryggingen kjapp nok eller sakte nok, er det kverningsgraden på bønnene du må justere opp eller ned.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Har som nevnt en Rocky kvern, og er ikke helt fornøyd med den. Den spøtter ut til dels kaffen i klumper noe som gjør det litt vanskelig å bare feie bort overskuddskaffen før tamping. da blir det mange små luftlummer før tampingen starter, noe jeg mistenker at kan føre til litt ujevnt resultat.

 

(men selvfølgelig er det veldig mange faktorer som spiller inn på resultatet: Trykk ved tamping, ferskhet på bønner, temp i koker, kvernegrad osv....)

Lenke til kommentar

Eg har fått i oppdrag å sjekke opp kapselmaskiner. Er denne testen eit greit utgangspunkt: http://www.kaffe.no/test-av-pods-kapselmaskiner-2010/ ?

I følge den er Illy eit betre valg enn td. Nespresso, som er veldig populær.

Denne er ikkje heilt enig: http://www.dinside.no/831267/test-av-kapselkaffemaskiner

 

Er klar over at smaken hos den enkelte er avgjerande, men det lar seg ikkje gjera å få testa alle dei aktuelle.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Helt enig, kaffemesteren selger elendig kaffe! Noe så dødt og gammelt! Har også bestilt en aeropress der og har aldri opplevd så dårlig kundeservice før! Her må man også regne med ekstremt lang ventetid... :(

 

 

Friele og Kjeldsberg sine vanligste hele bønner er de billigste (rundt 100 kr/kg nå) men de synes jeg er litt pregløse. Kaffemestern har flere varianter med hele bønner (sølvfargede 1kg-poser), som selges for rundt 170 kr/kg i noen dagligvarebutikker. Coop har selger vist de samme posene med samme innhold og Coop-etiketter for 139 kr/kg. (Før jul hadde de tilbud til 99 kr/kg). Det synes jeg er knakende mye for pengene. Jeg synes i hvert fall de er på høyde med Illy hele bønner til nærmere 400 kr/kg.

På grunn av en fryktelig innkjøpsavtale trues restauranten vår med å brgrenses på kaffevalget. I den anledning cuppet jeg de seks variantene fra "Kaffemesteren" i går. Beklager Simen1, men etter min mening er denne kaffen utrolig skuffende. Jeg er nok bortskjemt med velsmakende kaffe og hadde glemt at det fantes så dårlig og intetsigende kaffe. Kaffen var 4 mnd. gammel (Joh. Johnsen/Kaffemesteren oppererer med 6 mnd. best før dato). Luktene som møter deg er nesten ikke ekssterende, og det mest utpergede lukten hadde columbianeren som lukktet striesekk. Jeg klarer ikke engang å beskrive hvordan Malabar luktet. Etter kverning kom luktene bittelitt tydligere frem, men de var totalt døde om du sammenligner med kvalitetskaffe som har hatt god lagring som råkaffe og er nybrent (max 2-3 uker). Å beskrive smakene er også fort gjort; de smakte omtrent ingen ting! Om jeg legger godviljen til og fordi det var skrevet på embalasjen at det var en kenyaner kunne jeg vagt, oppdage en mikroskopisk antydning til solbær, men ingen syrlighet. Ellers smakte det striesekk og minimalt annet. Muligens smaker denne kaffen bedre når den er fersk, men det er desverre ingen systemer for å distrubiere denne kaffen som ferskvare .... :-(

 

Kaffemestern = gammel død kaffe! Om jeg ikke har råd til å drikke skikkeliig kaffe, vil jeg heller være uten kaffe. Livet er for kort til å drikke dårlig kaffe!

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden kjøpe Aeropress fra Kaffemesteren med elendig leveringstid når man kan få den for under halve prisen via eBay? Min ble levert på imponerende 8 dager (derav 5 dager fra Oslo med det trege postvesenet vårt).

 

147 kr (= tollfritt) + 136 kr frakt = 283 kr. Kaffemesterns "spesialpris" er 409 kr + eventuell frakt med Posten AS og da snakker vi raskt om totalt over 500 kr.

 

Aeropress fra eBay er helt klart den beste kaffeinvesteringen jeg har gjort noen gang. Intet annet nærmer seg i kvalitetsøkning på kaffen min per investert krone.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Koppen bør ikke være for smal eller for bred, men en "vanlig" kopp pleier å gå bra. Det følger med en trakt som kan brukes hvis koppen din er for smal. Aeropress'en tar ikke stor plass, veldig greit å ta med seg.

 

Ellers selger de vel italienskbrente bønner omtrent overalt, for ekstra autentisitet kan du jo gå på Il Moro i Bogstadveien.

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger man en spesiell kopp eller lignende for AeroPress?

 

Og hvor stor plass tar den? Får jeg pakket den i sekken så jeg kan brygge meg en kopp på skolen?

 

Ellers, vet noen hvor man får kjøpt italienskbrente kaffebønner i Oslo?

 

Går god for det de andre allerede har skrevet. Ja, du får sannsynligvis plass til Aeropressen i sekken, kommer selvsagt noe ann på hvor mye plass du har tilgjengelig mtp. bøker/laptop osv.

 

Og hvorfor skal du ha akkurat italienskbrente kaffebønner?

 

Angående selve prossessen har Wiki en ganske bra artikkel.

 

Hvis du er interessert i kaffe og vil ha "det beste" til din Aeropress ville jeg anbefalt noe fra Solberg & Hansen, Tim Wendelboe eller Kaffa. Alle de tre brenner i Norge så det tar som regel ikke lang tid fra brenning til posene med kaffe er på plass i velassorterte kaféer osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...