Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du smakt Aeropress kaffe? Jeg ser poenget ditt og det er et godt og viktig poeng, men jeg tror egentlig bare vi vil se mer utvikling av Aeropress. Folk som James Hoffman og Tim Wendelboe hadde ikke brukt så mye energi på den hvis det ikke var noe i det.

 

Og det er forresten en Frisbie-produsent. ;)

 

Noen som har sett denne? Utrolig bra foredrag.

 

http://vimeo.com/28227701

Lenke til kommentar

At det kan være vanskelig å tro at et firma som ikke har tidligere erfaring med å lage kaffe kan gjøre det skikkelig, er for så vidt sant. Det samme gjelder troen på at hardplast ikke har noe å gjøre i mat. Men dette er plast av en helt annen kvalitet enn brusflasker og legoklosser. At firmaet har erfaring med støping av plast bør forøvrig bare tale til deres fordel. ;) Jeg foreslår at du faktisk smaker på en kopp fremfor å synse.

Lenke til kommentar

Har du smakt Aeropress kaffe? Jeg ser poenget ditt og det er et godt og viktig poeng, men jeg tror egentlig bare vi vil se mer utvikling av Aeropress. Folk som James Hoffman og Tim Wendelboe hadde ikke brukt så mye energi på den hvis det ikke var noe i det.

 

Og det er forresten en Frisbie-produsent. ;)

 

Noen som har sett denne? Utrolig bra foredrag.

 

http://vimeo.com/28227701

Kan du ikke bare oppsummere hele videoen da?

Merka at jeg var ikke så interessert i kaffe at jeg orka å se hele videoen.

Lenke til kommentar

Han prater først om historien til espresso, måten den har utviklet seg igjennom årene og ikke minst hvorfor den har utviklet seg.

Så prater han til slutt om hvordan han ønsker at epsresso skal utvikle seg videre med en artig vri på det hele.

 

Hans ønske er at espresso skal bli enklere å lage.

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt store vansker med å tro at kaffe fra en plastikkhylse, laget av en tennisballprodusent, kan lage nevnverdig god kaffe.

 

For meg høres hele greia ut som en trend, vi vil se tilbake på og le av i fremtiden. Mens alle syns fransk presskanne er best.

 

Smak før du uttaler deg. Aeropress gir en mye rundere smak, mindre bittert og surt.

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt store vansker med å tro at kaffe fra en plastikkhylse, laget av en tennisballprodusent, kan lage nevnverdig god kaffe.

 

For meg høres hele greia ut som en trend, vi vil se tilbake på og le av i fremtiden. Mens alle syns fransk presskanne er best.

 

Jeg har brukt aeropress nesten hver dag i neste to år, ofte flere ganger til dagen.

De gangene kaffen smaker dårlig/vondt, er det pga. gamle bønner, eller feil tilberedning. jeg fått mange gode kopper kaffe med aeropress.

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt store vansker med å tro at kaffe fra en plastikkhylse, laget av en tennisballprodusent, kan lage nevnverdig god kaffe.

 

For meg høres hele greia ut som en trend, vi vil se tilbake på og le av i fremtiden. Mens alle syns fransk presskanne er best.

 

Smak før du uttaler deg. Aeropress gir en mye rundere smak, mindre bittert og surt.

Les litt tilbake; Dette er alle ting Ramius setter pris på i en kopp kaffe...

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt store vansker med å tro at kaffe fra en plastikkhylse, laget av en tennisballprodusent, kan lage nevnverdig god kaffe.

 

For meg høres hele greia ut som en trend, vi vil se tilbake på og le av i fremtiden. Mens alle syns fransk presskanne er best.

 

Smak før du uttaler deg. Aeropress gir en mye rundere smak, mindre bittert og surt.

Les litt tilbake; Dette er alle ting Ramius setter pris på i en kopp kaffe...

Nei sur kaffe er ikke noe godt. Men en viss bitterhet må den ha for å merkes på tunga.

 

Når folk sier espresso er bittert, så tror jeg dere har eksperimentert for lite med bønner. Hvis man for eksempel kjøper kaffebønner for vanlig kaffe, og justerer kverningsgraden et eller to hakk grovere, så vil espressoen bli tynnere, ala aeropress / presskanne.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til at vi skal ha Starbucks her, fordi de ville laget dårligere kaffe enn selv Kaffebrenneriet. Som åpenbart har kopiert hele kjeden sin etter Starbucks.

Du klarer å provosere meg omtrent hver eneste gang du legger labbene på tastaturet. Jeg foretrekker anonymiteten jeg har her på diskusjon.no, men angrer litt på at jeg aldri har invitert deg til en av kafeene jeg har jobbet i, så skulle jeg vist deg Kaffebrenneriet. Nå har jeg sluttet og er student langt unna Oslo, så det går jo ikke.

 

 

Selv er jeg fornøyd med Stockflet's og Kaffebrenneriet. I alle fall på generelt grunnlag: Jeg har blitt skuffet begge steder.

 

Mitt "lokale" kaffebrenneriet her like ved jobben (på skøyen) lager god kaffe. Jeg har fremdeles til gode å være misfornøyd. Dog: Er jeg misfornøyd så sier jeg i fra og får kaffen laget på nytt.

Jeg jobbet tidligere i akersgaten, rett ved stockfleth's i lillegrensen og er jevnt over fornøyd der også. De har god kaffe begge steder, og i en sammenlikning mellom de to nevnte stedene er Stockfleth's et lite hår forran.

 

Kaffebrenneriet i enden av akersgata, bak stortinget, er derimot begredelig. Der har jeg skjelden fått kaffen "riktig" på første forsøk. Der har jeg til og med opplevd at de har sukret latten min før servering, noe jeg absolutt ikke vil ha noe av.

 

Stockfleth's på Oslo City har jeg også mange negative erfaringer med, men de er en litt mer "samlebånd"-kaffebar enn det jeg føler den i lillegrensen er!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpte nettopp en kilo med espressobønner fra Waynes coffee. Som plutselig har blitt Skandinavias største kaffekjede. Selv om jeg oppdaget dem bare nylig, da de åpnet på Grünerløkka.

 

Den var god. 10 prosent robusta i, måtte males mye finere enn den forrige espressoen min. Man må ha robusta i syns jeg. Det er liksom en trend at mange baristaer vil henge ut robustabønnen, men den er nødvendig for å styrke karakteren i cappucino.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...