Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Kaffe skal være kull svart og filter :thumbup:

Alt annet er uaktuelt :)

femidott...

Ja er nok det :p

hehe er en svart kaffe elsker alt annet blir for søtt :)

Det er ingen som tror på det du sier, ler av det, forstår det, bryr seg om det eller er enige.

Hvorfor har du ikke supersterk chilisaus i kaffen da? Så blir den enda sterkere? Det har du vel på all maten du spiser, så tøff som du er?

Sa jeg at jeg likte svart kaffe fordi den var sterk?

Nei liker det pga den rene kaffe smaken :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som kan anbefale meg en god kvern? Helst fra en nettbutikk.

Hvordan tilbereder dere kaffe i aeropressen? Selv bruker jeg

''teknikken'' og synes den fungerer bra.

Wilfa CGR-1 som last... linker til har jeg anskaffet meg nylig. Jeg synes den fungerer bra men jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag fra andre kverner.

Funker som den skal. Meget enkel å bruke og stille inn kverningsgrad og tid. Bonus: Gjør seg godt på kjøkkenbenken. :p

Ellers skal visstnok denne kvernen være å anbefale dersom du vil gå et hakk opp i pris/kvalitet.

Jeg bruker selv standardmetoden for Aeropress-brygging men har av og til brukt opp-ned varianten uten å favorisere noen av dem klart over den andre.

Til sist: Rengjøring av kvern; Hvordan/hvor ofte og hvor grundig gjør dere det?

Lenke til kommentar

God kveld. Beklager hvis dette har blitt spurt før. Orker ikke å lese igjennom 121 sider.

Er ikke særlig glad i kaffe enda. Hender ofte at jeg har flerfoldige skjeer med sukker oppi, for å få en søtere smak.

Liker veldig godt kaffe latte, men det pleier å være svært dyrt. Så... Hva er deres tips for å bli vant med kaffe? Har veldig lyst til å like det, men klarer det liksom ikke uten sukker :p

Takker for tips!

(Vær vennlig å svar ved å quote meg. Er mye lettere å følge med da, ettersom jeg får beskjed her på forumet at noen har quota meg. :) )

Lenke til kommentar

Må du like kaffe da? :dontgetit: Det kommer nok av seg selv med tiden

Ellers har jeg hatt en deilig morgen. Cappucinoen ble helt super (brukte litt dårlige bønner, men det går i cappucino) og fikk til steamingen så godt som 100% i dag. Med popquiz og radioresepsjonen på radioen kan det ikke bli mye bedre :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Drikk kaffen med sukker og melk om det er det du liker. Ikke noe poeng i å tylle i seg noe du egentlig ikke syns smaker godt, bare fordi atte derfor.

Kan være et poeng som for eksempel at bestemor har laget et gedigent lass med vaffelkaker og setter frem en kopp sort kaffe og sier at du må drikke denne koppen før du får lov til å spise vaffel.

Bestemor viste hva hun gjorde gitt :love:

Lenke til kommentar

God kveld. Beklager hvis dette har blitt spurt før. Orker ikke å lese igjennom 121 sider.

Er ikke særlig glad i kaffe enda. Hender ofte at jeg har flerfoldige skjeer med sukker oppi, for å få en søtere smak.

Liker veldig godt kaffe latte, men det pleier å være svært dyrt. Så... Hva er deres tips for å bli vant med kaffe? Har veldig lyst til å like det, men klarer det liksom ikke uten sukker :p

Takker for tips!

(Vær vennlig å svar ved å quote meg. Er mye lettere å følge med da, ettersom jeg får beskjed her på forumet at noen har quota meg. :) )

Jeg måler min kaffe historie fra jeg var 13 ca. Da drakk jeg espresso på ferie i Italia etter maten så og si hver dag. Grunnen til at jeg lærte å like kaffe var at jeg før det, for å være "tøff", shotet espresso - etter en stund begynte jeg å like kaffe. Espresso er sterkt, men hvis du drikker fort så er det straks over. En shot koster gjerne fra 15 - 25 kroner på OK steder i Oslo...

Lenke til kommentar

Går vell 90 % i Moccamaster med Evergood kaffe her i huset. Hender at jeg tar meg en Nespresso aroma i Dulce Gustoen.

Får en bedre opplevelse ved å kjøpe kaffe i løsvekt ala dem du får på coop mega osv?

Det kan jeg ikke svare sikkert på, fordi jeg aldri har handlet kaffe der. Jeg ville gått innom en kaffebar og handlet en pose der også kan du selv vurdere om du syns det er godt.

Er du villig til å bruke 60 - 70 kroner er du garantert å få kafffe som er mye bedre enn ferdigmalt Evergood.

Lenke til kommentar

Går vell 90 % i Moccamaster med Evergood kaffe her i huset. Hender at jeg tar meg en Nespresso aroma i Dulce Gustoen.

Får en bedre opplevelse ved å kjøpe kaffe i løsvekt ala dem du får på coop mega osv?

Jeg tror nok du får det. Jeg pleier selv å kjøpe en del kaffebønner på Coop. Dette er riktignok i poser, ikke løsvekt, men det er jo samme kaffen. «Smak forskjellen»-serien til Coop er bra etter min mening, og dessuten den blå blandingen deres, som de har solgt i mange år. Den er ganske lik blå java-varianten i SF-serien, syns jeg.

Evergood er det de kjøper inn på instituttet der jeg studerer, og jeg har ikke noe særlig sans for den. Den kan være overlevbar når den er helt nytraktet, og man rører i filteret på Moccamasteren under starten av bryggingen, slik at ekstraksjonen blir jevn. Det er også kritisk å ikke lage den for sterk ved å bruke for mye kaffe, da blir den besk og fæl. Bedre å ha med sin egen AeroPress og kaffe. :)

Lenke til kommentar

Takker for tips!

Præv å drikke litt ordentlig god kaffe. Gå på en god kaffebar som selger aeropresset kaffe og be om det, hvis mulig. Drikk den med noe søtt ved siden av. Kaffen du drikker rett etter en bit brownie er utrolig god. Hvis du fremdeles ikke liker det er det bare slik det er. Kanskje du venner deg til det senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...