Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden jeg så og si aldri har vært i Bergen før, og skal nå flytte dit. Hvor i byen får man tak i god kaffe, hele bønner, og ferdig brygget?

Det er også på tide med en ny kvern, finnes det noen gode til ca 500 kr, studentøkonomien vil helst ikke at jeg skal bruke noe særlig mer enn det..

Det Lille Kaffekompaniet og Kaffemisjonen er mine favoritter. Kaffekompaniet er kanskje det koseligste stedet av de to, begge lager svært god kaffe. Nå er det en stund siden jeg kjøpte kaffebønner på kompaniet så jeg er litt usikker på utvalget der, men Kaffemisjonen selger blant annet Tim Wendelboe kaffe.

Lenke til kommentar

Ikke store sakene å skryte av.. Vi hadde jo espressokanne og melkeskummer i før, men min kjære mor synes det var mye kjekkere med en Moccamaster..

Moccamaster er standard fordi den er best. Godt laget traktekaffe fra en moccamaster slår i mine øyne presskanne, kokekaffe og espressoen på en gjennomsnittlig kafé. Aeropress er bedre, men det tar så lang tid.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke ordet "gjennomsnittlig kafé" er noe alle identifiserer seg med.

Bor du i Løten så kanskje du har en helt annen oppfatning enn meg.

Her i Oslo er den gjennomsnittlige kaféen en helprofesjonell kaffebar, der espressoen er av svært høy kvalitet.

Ja jeg tok meg nær, fordi espresso er best!

Den gjennomsnittlige kaféen bruker norskbrente kaffebønner, kostbare espressomaskiner, og baristaer som må anses som topptrente. Nettopp fordi de skal tilby kaffe av en kvalitet brukerne er vant med, som kommer fra forskjellige kaffebarer, styrt av høyt faglærte mennesker, som atpåtil konkurrerer om kaffen. Dette er markedet, og virkeligheten. Derfor vil jeg si den gjennomsnittlige espressoen vi er vant til, er av høy kvalitet.

Moccamaster har fått en liten opptur hos enda større kaffenerder enn meg, delvis fordi traktekaffen har vært på vei tilbake igjen i en liten stund. Men det er altså den maskinen som sto installert i arbeidsplasser overalt på 80-tallet, og lagde det skittne vannet som alle drakk før. Nå er kvaliteten bedre, fordi kundenes krav til råvaren kaffebønnen, er høyere. Og det er et kvalitetskriterie som har blitt allment, på grunn av espresso-bølgen.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Vel, ut fra posten over konkluderer jeg med at jeg er enda mer kaffenerd enn Ramius.. :tease:

For all del, jeg tar gjerne en god espresso, men en god kopp trakterkaffe er veldig mye bedre enn en grei espresso.. Og med grei mener jeg Kaffebrenneriet-standard. På Tim Wendelboe, Java, Mocca og fuglen tar jeg det jeg har lyst på avhengig av dagsform, på Stockfleth's kommer det litt an på hvem som jobber..

Lenke til kommentar

Jeg bor riktig nok ikke i Oslo, så det er mulig at inntrykket mitt er farget av hvordan det er ute på landet. All respekt til espressobølgen og kaffebarkulturen for å ha gjort folk mer bevisst på hva de heller i seg. Men det meste jeg har drukket av espresso har vært nokså ubehagelig. Riktignok har jeg smakt en del god espresso og, men det er langt mellom stedene som serverer den og stor varians også innen den enkelte kaffebar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aeropressen koster et par hundrelapper fra ebay inkludert frakt. En skikkelig kvern koster fort 700 kr pluss frakt. Så vi snakker om ca tusenlappen. Kaffen er for ordens skyld bare et stykke på veien til mocca. Resten av ingrediensene må selvsagt tilsettes. Sjokolade + melkeskum. Selv lager jeg melkeskum på komfyren med kasserolle, steketermometer og en billig Ikea melkevisp. Kasserolle og steketermometer har du kanskje fra før? En Ikea melkevisp koster ikke mange kronene.

Er det forresten noen som kan anbefale sjokolade til moccaen?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vurderer denne sammen med en Electrolux-kværn. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30160755

Tror dere det er et bra kjøp? Hvordan er giada i forhold til silvia?

Simen 1: Temperato reklamerte med skjokoladesirup på forsiden, men den finnes ikke i nettbutikken etter hva jeg klarte å lete fram:/

http://temperato.no/index.php/Kaffe/Sjokoladesaus-fra-Guittard-til-caffe-mocha-og-kakao.html

Lenke til kommentar

Vel vi har hatt diskusjonen hundre ganger før og ingen er enige med meg, men jeg syns Freia sjokolade topping er utmerket.

Hvis ikke kan du lage selv ;) Er ikke så vanskelig.

Jeg er enig! Den er ganske søt, så den fungerer ypperlig til den latterlig bittre "espressoen" fra min bialetti.

Lenke til kommentar

Sur Kaffe

Denne artikkelen og noen av kommentarene under er til å bli kvalm av. Kjenner meg igjen i flere av scenarioene og det skal sies at noen folk rett og slett ikke takler å få et nei og derfor tar all veiledning som kjeft og dårlig service. Java er et av de stedene jeg har vært i Oslo hvor jeg får desidert best service!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir vel egentlit mest Kaffe Latte på meg, med enten kanel eller sukker. Om morgenen tar jeg meg dog en dobbel espresso for å våkne.

Bruker en Nespresso Tallissima espressomaskin som jeg er veldig fornøyd med. Kapslene bestiller jeg fra nespresso.no

Liker Ristretto og Arpeggio best.

Lenke til kommentar

Sur Kaffe

Denne artikkelen og noen av kommentarene under er til å bli kvalm av. Kjenner meg igjen i flere av scenarioene og det skal sies at noen folk rett og slett ikke takler å få et nei og derfor tar all veiledning som kjeft og dårlig service. Java er et av de stedene jeg har vært i Oslo hvor jeg får desidert best service!

Veldig enig. Jeg blir litt matt av alle som maser om ekstra varm latte. Ville du bedt servitøren om å ødelegge maten din? Når det er sagt er det jo en utfordring å formidle at melken faktisk blir ødelagt. (Og jeg er bare kaffenerd, jeg er ikke barista. Er det bedre at en annen kunde kjefter enn at baristaen gjør det? :hmm: )

Shh, ikke bruk n-ordet i denne tråden. De kommer de til å spise deg

Jeg har allerede gjort det.. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...