Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 113 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      140
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      349
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

a_aa skrev (1 time siden):

Har ikke en Bialetti-kanne selv, men her er hva Bialetti selv skriver

Fra produsentens side er den altså ment brukt med romtemperert vann, og lav varme på kokeplaten, for å resultere i passelig tid til en passelig ekstraksjon i passelig varmt vann. (Men personlig gir jeg ofte blaffen i produsentanbefalinger for å se om jeg liker resultatet av andre fremgangsmåter eller modifikasjoner - det er jo til syvende og siste mine smaksløker som er høyesterettsdommerne for min egen del :) )

Ellers har jeg fått med meg at eksperter anbefaler å "bråavslutte" bryggingen straks det begynner å putre damp ut sammen med kaffen fra toppen av "tårnet" mot slutten av bryggingen, ved å da ta kannen av varmen og umiddelbart kjøle bunnen ned med kaldt vann. Det skal visstnok forhindre at den aller siste og bitreste kaffen (som har størst risiko for å ha blitt overekstrahert) får dominere smaken. Noe å teste? ;) 

"Ta kannen av platen så fort som fy når det begynner å putre," den har jeg fått med meg og også gjennomfører.

Resten av disse instruksjonene fremsto for meg som en Master oppgave..😅 Skal likevel prøve..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Foslo84 skrev (4 timer siden):

Har ein Moccamaster option. Har sett litt på reviews , osv på youtube. Og dei nevner ofte at kaffien holder seg varm når ein lar den stå i Moccamaster en. Mener den slår seg av etter 1 time eller noe. Men eg har tidligere hørt at ein skal ta kaffen med en gang over på kanne. Ellers blir den "svidd". Stemmer dette, eller kan den stå i mugen på kaffemaskinen? 🤔

Den blir aldri svidd, men å ha kaffi ståande for lenge med varme under endrar smaken til det verre. Blir det brukt opp ila. kort tid så er det ikkje noko problem, men eg ville ikkje latt den stå i ein time eller meir. Skal du halde kaffi varm over lengre tid er termokanne det beste alternativet.

Om du av og til ynskjer å halde kaffien varm så er det ikkje verre enn å prøve og sjå korleis smaken blir ved å la den stå med varme på traktaren.

Sovna skrev (4 timer siden):

Dette er vel å banne i kirken(kaffetråden.) Men jeg har en Bialetti moccakanne fra 70-tallet som jeg en gang i tiden arvet fra en onkel. Prøvde meg på en i rustfritt stål fra samme produsenten men det smakte søppel av kaffen, har aldri skjønt hvorfor.

Jeg har sett og hørt noen kjennere uttale seg om riktig bruk av en slik kanne. De fleste sier at kanna skal fylles med kaldt vann. Men en virkelig kaffenerd(barista?) sier klart og tydelig at kanna skal fylles med lunket vann. Hvis det bare er av praktiske årsaker, at alt skal ta kortere tid, hvorfor ikke da like gjerne fylle kannen med ordentlig varmt vann? Skjønner ikke disse menings forskjellene..

Jeg digger denne gamle kannen, bruker elektrisk kvern og fransk-brente bønner fra Crema. 

Siden jeg likevel bruker elektrisk melkeskummer trenger jeg ikke en luksus espressomaskin som lager optimal krema.

Banning er det ikkje. Mokakanne er ein heilt kurant og vanleg måte å brygge kaffi på. Mi erfaring den gang eg eksperimenterte litt var at den var litt vrien å få god kvar gang. Dama brukar ei rustfri mokakanne til å lage kaffi i helga, men det er til ein kopp med havremjølk, så eg brukar ikkje så mykje energi på at den skal bli perfekt utan mjølk. Me legg òg eit Aeropress-filter inn for å filtrere ut litt oljer. Eg brukte forvarma vatn, som òg Hoffmann anbefalar i videoen under.

For dei bakeinteresserte la Hoffmann ut si ultimate oppskrift på tiramisu, etter mykje testing. Sjeldan eg lagar søtsaker, men hadde vore moro å prøve den. Ikkje alt for avansert, og tiramisu er digg. Eit godt poeng i filmen er at han brukar koffeinfri kaffi, så du kan servere den til alle og seint på kveld utan problem.

Det var moro å delta på Decaf-prosjektet. Eg har ikkje spesielt raffinert smaksløk, så det var ikkje all verden forskjell å merke, ikkje så uventa, men syntes EA-metoden var best. Trur eg skal prøve å bestille koffeinfri kaffi frå norske brenneri og sjå om eg finn noko brukbart. Det er framleis ei ulempe med lite utval og gjerne berre ein eller to typar frå dei som selger sånt. Ikkje kan eg erstatte dagleg koffeininntak med koffeinfri av og til heller, for då kjem det hovudverk, men kanskje ta ein med koffein på morgonen og ingenting eller koffeinfri til lunch eller middag.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 timer siden):

Det var moro å delta på Decaf-prosjektet. Eg har ikkje spesielt raffinert smaksløk, så det var ikkje all verden forskjell å merke, ikkje så uventa, men syntes EA-metoden var best.

Enig, det var moro - og lovende små forskjeller mellom originalen og de ulike koffeinfrie variantene av den. Det betyr jo at om man har god kaffe i utgangspunktet, så kan det fortsatt være god etter å ha gjennomgått "dekoffeinisering" og kan nytes etter kveldsmaten :) 

Originalkaffen var veldig mild og snill, og jeg er enig i at EA-metoden ga best resultat av de koffeinfrie. Jeg opplevde at den løftet syrlige smaker et bittelite hakk, som jeg syntes kaffen trengte. CO2-metoden tror jeg ikke jeg fikk bedømt ordentlig, jeg fikk for meg at den hadde et hint av popcorn-smaken som man finner fra Robusta-bønner, og når den tanken først var tenkt, så forsvant den ikke... SW-metoden synes jeg var veldig nær den originale smaken, men med alle smaksnyanser skrudd et bittelite hakk ned i intensitet.

Forskjellene mellom de ulike "dekoffeiniseringsmetodene" var imidlertid så små at jeg ikke kommer til å velge vekk noen av dem for fremtiden. Og jeg kommer til å prøve flere typer/brennerier koffeinfri spesialkaffe ila 2025 :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...