Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 113 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      140
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      349
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Jeg er definitivt en nerd, ingen tvil lenger. Jeg synes altså at Lance Hedricks siste video er superinteressant - og temaet er kaffekverners partikkelstørrelsedistribusjon og dennes innvirkning på brygging og smak på kaffe, og hvor godt sikting funker som forbedringstriks. Kan det bli smalere? ;):

Litt av grunnen for min interesse er kanskje at han sammenlikner den første håndkverna jeg kjøpte med den aller siste jeg kjøpte:

a_aa skrev (På 22.10.2024 den 11:46 AM):

Jeg har kjøpt 3 kaffekverner - alle manuelle - på 11 år; først en Porlex Mini, så en MBK Aergrind og sist MBK Feld 47 for 5 år siden. Alle har vært et markert forbedring, og jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake til Porlex nå uten "tvang" :) Men Pietro tenker jeg vil bli en kompletterende makker til Feld 47, ikke en erstatning.

Ikke uventet finner han det umulig å få dryppkaffen fra Porlex i nærheten av like god som den fra Pietro, selv med iherdig sikting for å fjerne "fines". Men analogien hans med "fines" som dryppkaffens krydder synes jeg var det meste slående i denne videoen, både for mye og for lite kan gi ubalansert kaffesmak. Det er i så fall neppe noe poeng i å søke etter kverna med ekstremt lite "fines" - ekstreme egenskaper gir ikke nødvendigvis balanse - det er passelig mye som er best. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har ei Kruve-sikt liggande og prøvde meg på å sikte kaffi frå ei billeg kvern for nokre år sidan, men syntes det var for galt å kaste noko som har reist heilt frå Afrika eller Sør-Amerika, så eg kjøpte heller ei betre kvern der alt blir brukt.

For nokre år sidan las eg litt frå nokon som dreiv med, men mange meinte det tok vekk noko av kompleksiteten. Nær 100% uniform kverning var ikkje nødvendigvis det som gav best resultat. Småpartiklar (fines) i seg sjølv er ikkje noko problem, men det handlar om mengde og partikkelfordeling. På rimelege kverner er gjerne dei store partiklane meir negativt for resultatet enn dei minste.

Fines are fine” er eit uttrykk som dukka opp i den diskusjonen.

Det kom ein hyggeleg pakke i posten i dag. Blir moro å teste.

IMG_2680.jpeg

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hei.

Har bestilt meg en ny Moccamaster maskin. Har også en aeropress som eg bruker innimellom ( egentlig sjeldent ). Fikk med en hario skerton kvern med den aeropressen. Den er grei. Men tungt å kverne bønner til en hel kanne. Så tenkte å kanskje kjøpe elektrisk kverner.

Har sett litt på wilfa uniform og wilfa svart aroma, som begge har fått bra omtale.

Lager aldri espresso og slikt. Kun filterkaffe med moccaster eller aeropressen.

Hvilken ville dere valgt? Er det smaks forskjeller på desse 2 maskinene? Kan få wilfa svart aroma til 1/3 del av prisen til uniform.

Brukervennlighet/ holdbarhet er viktig for meg. Men skal og sies at eg kommer kun til å kverne kaffe sånn av og til i helgene.  😊

Lenke til kommentar

@Foslo84

Jeg har ikke brukt noen av de kvernene, og alt jeg skriver nedenfor må leses med det i mente ;) 

Holdbarhet: Kjøper du en ny Wilfa av en norsk butikk, har du 5 år garanti fra Wilfa (og selvsagt 5 års reklamasjonsrett iht Forbrukerkjøpsloven). Med den bruken du skisserer har du kvern i minst 5 år, og antakelig mye lenger. Men jeg har inntrykk av at en del som bruker Wilfa-kvern mye mer enn du har planlagt, har hatt bruk for 5-års-garantien.

Smak: Med bruk av Aeropress vil jeg si at den er så tilgivende at du neppe vil merke stor forskjell mellom kvernene. For dryppkaffe - som fra en trakter - kan det derimot være nyanser. Uniform har flate kniver, mens Svart har koniske kniver. Det er en tendens til at flate kniver kan gi dryppkaffe med større klarhet og tydeligere separerte smaker, mens koniske kniver kan gi mer fylde, søthet og sammenmiksete smaker. Jeg drister meg til å komme med følgende grove generalisering: Dersom du liker kontinental mørkbrent bittersøt kaffe, kan koniske kniver muligens presentere kaffen best. Dersom du liker lysbrent syrlig "nordic" kaffe, kan flate kniver muligens presentere kaffen best. For mediumbrent mer eller mindre standard kaffe, vil det sikkert være nyanser fra kaffe til kaffe, men jeg vil gjette at det er hipp som happ hvilken kvern man da vil sette mest pris på smaken fra. Konklusjonen min er at med mindre du skal bruke mye lysbrent høykvalitetskaffe, så tror jeg at Svart vil gi deg mest for pengene med tanke på smak.

Brukervennlighet har jeg ingen info om, utover det du kan finne på YouTube. (Selv bruker jeg bare manuelle kverner :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et tips til de som bruker eller har planer om å starte med V60 eller liknende, og som mangler en rimelig vannkoker med svanehals og temperaturregulering: Flair (de med manuelle espressomaskiner, ja) har nettopp lagt en ny variant på markedet med overraskende lav pris, rundt 60 USD. Kapasitet er 0,8 liter.

Og kaffebox.no har den på lager til 749,-. :)  Det er en drøy hundrelapp mindre enn jeg betalte for min Hario Buono uten temperaturregulering for rundt 5 år siden. Definitivt rimelig, med andre ord. Om den er god og holdbar vites dog ikke.

Endret av a_aa
Buono'n var dyrere enn jeg først husket (869,- i feb 2020), korrigert ...
Lenke til kommentar

Godt under en time til Hoffmanns live decaf-cupping - jeg er snart klar:
P_20241215_150033(red).thumb.jpg.f2ad4a370d94842790da6ea1f4f6a246.jpg

Kaffe veid opp (10,8g kaffe til 1,8 dl vann), merket kopper og de beholderne* med ukvernet kaffe. Kaffekverna er rengjort.

Gjenstår å varme vann og finne frem noen skjeer og en bolle med skyllevann. Da er jeg helt klar :) 

* Beholderne på bildet inneholdt opprinnelig refleks-skolisser fra Morild, men har faktisk mottatt smaksprøver med kaffebønner i nøyaktig samme beholdere, kun med endret tekst ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (På 14.12.2024 den 5:32 PM):

@Foslo84

Jeg har ikke brukt noen av de kvernene, og alt jeg skriver nedenfor må leses med det i mente ;) 

Holdbarhet: Kjøper du en ny Wilfa av en norsk butikk, har du 5 år garanti fra Wilfa (og selvsagt 5 års reklamasjonsrett iht Forbrukerkjøpsloven). Med den bruken du skisserer har du kvern i minst 5 år, og antakelig mye lenger. Men jeg har inntrykk av at en del som bruker Wilfa-kvern mye mer enn du har planlagt, har hatt bruk for 5-års-garantien.

Smak: Med bruk av Aeropress vil jeg si at den er så tilgivende at du neppe vil merke stor forskjell mellom kvernene. For dryppkaffe - som fra en trakter - kan det derimot være nyanser. Uniform har flate kniver, mens Svart har koniske kniver. Det er en tendens til at flate kniver kan gi dryppkaffe med større klarhet og tydeligere separerte smaker, mens koniske kniver kan gi mer fylde, søthet og sammenmiksete smaker. Jeg drister meg til å komme med følgende grove generalisering: Dersom du liker kontinental mørkbrent bittersøt kaffe, kan koniske kniver muligens presentere kaffen best. Dersom du liker lysbrent syrlig "nordic" kaffe, kan flate kniver muligens presentere kaffen best. For mediumbrent mer eller mindre standard kaffe, vil det sikkert være nyanser fra kaffe til kaffe, men jeg vil gjette at det er hipp som happ hvilken kvern man da vil sette mest pris på smaken fra. Konklusjonen min er at med mindre du skal bruke mye lysbrent høykvalitetskaffe, så tror jeg at Svart vil gi deg mest for pengene med tanke på smak.

Brukervennlighet har jeg ingen info om, utover det du kan finne på YouTube. (Selv bruker jeg bare manuelle kverner :)

Takk for svar 😊 Veldig mye god og interessant informasjon. Har bestilt meg uniform. Tok nettopo og bestilte meg v60 og. Skal eksperimentere litt med kaffi fremover. Aeropress, v60, Moccamaster en. Og ikkje minst kaffebønner og kvern. Den perfekte kaffe finnes kanskje ikkje, men gøy å prøve ut litt forskjelligt og finne noe en liker. 😁

Lenke til kommentar

Jeg har funnet at jeg liker Mørkbrent kaffe best. Liker ikke svak kaffe.
Men ikke all mørkbrent som er like god.
Har prøvd disse: Evergood Dark Roast, Friele Cafe Noir, Coop Obs Rød
Evergood er min beste favoritt. Kjøper kun når Europris har den på tilbud, ellers er den og Friele for dyr synes jeg.

Er det noen som foretrekker lysbrent kaffe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (9 minutter siden):

Jeg fortrekker lysbrent kaffe :) Mest fordi smak/duft - etter min oppfatning - er mer varierende og spennende. Bær, frukt, blomster, te osv. Men for å oppleve slike "uvanlige" kaffesmaker, må du nesten også drikke kaffen på "uvanlig" måte, den bør ha en temperatur som mange vil kalle lunken og mene den bør kastes i vasken... Å drikke "svak, lunken kaffe" kan fremstå som tåpelig og/eller snobbete for mange, men det får jeg leve med ;) 

Jeg drikker også mørkbrent kaffe av og til, men der er det mindre variasjon, den dominerende brentbitterhet får av og til følge av sjokolade eller karamell. Dersom jeg lager den selv, pleier jeg å bruke mye kaffe ift vann og heller bruke kaldere vann og kortere bryggetid for ikke å trekke ut alt som er i kaffen. Da blir kaffen passelig sterk, og lite bitter (det meste av bitterheten ligger igjen i kaffegruten) - men med noen godsmaker. Dersom jeg ikke lager den selv, setter jeg oftest pris på noe søtt ved siden av. 🍰

Når det gjelder espresso, er jeg i midtsjiktet. Skikkelig lysbrent blir fort for syrlig, skikkelig mørkbrent blir fort for bittert - jeg synes altså at mediumbrent espresso (som nærmer seg mørkbrent for filter) gir meg det som passer mine smaksløker med mitt utstyr.

Lenke til kommentar
a_aa skrev (1 time siden):

Velkommen til kaninhullet! :D 

🤪👍 

Jaja, får trøste meg med at det siste året så har eg blitt omtrent avholds. Så da får eg heller unne meg litt god kaffe. Visst eg klarer å lage det da 🤔😂

Blir nok litt prøving og feiling. Men ingenting slår en god kopp kaffe om morgenen. Spesielt visst ein har fri i tilegg 👌

• Liker 1
Lenke til kommentar
Foslo84 skrev (6 timer siden):

Takk for svar 😊 Veldig mye god og interessant informasjon. Har bestilt meg uniform. Tok nettopo og bestilte meg v60 og. Skal eksperimentere litt med kaffi fremover. Aeropress, v60, Moccamaster en. Og ikkje minst kaffebønner og kvern. Den perfekte kaffe finnes kanskje ikkje, men gøy å prøve ut litt forskjelligt og finne noe en liker. 😁

Eg har hatt begge Wilfa-kvernene og ville valgt Uniform. Den billegaste fungerer heilt greit for dei som berre skal ha litt koffein, men er ein litt interessert og kjøper betre bønner (gjerne lysbrent) så synest eg du får mykje igjen for kjøpet.

DJViking skrev (2 timer siden):

Jeg har funnet at jeg liker Mørkbrent kaffe best. Liker ikke svak kaffe.
Men ikke all mørkbrent som er like god.
Har prøvd disse: Evergood Dark Roast, Friele Cafe Noir, Coop Obs Rød
Evergood er min beste favoritt. Kjøper kun når Europris har den på tilbud, ellers er den og Friele for dyr synes jeg.

Eg kjøper kun lysbrent og fersk kaffi. Då eg starta å drikke gjekk det i mørkare variantar, men vart vane med at eg måtte ha litt sjokolade til, for det vart for bittert.

Etter ein periode med det kjøpte eg ein pose Tim Wendelboe espresso for å sjå kva greia var. Det første eg tenkte var at dette smaka jo ingenting og at det ikkje var noko for meg, men posen var dyr så eg ville bruke den opp. Ei veke seinare hadde smaksløkane blitt vane med det og forsto eg kva greia var. Sidan har eg aldri sett meg tilbake.

Ellers må eg nemne at styrke når ein snakkar om kaffi handlar om mengde kaffi per eining vatn. Kva som ender opp i koppen vil variere etter bryggemetode, men med lik metode så er eit sterkare brygg eitt der du brukar meir kaffi til lik mengde vatn. For filter er 60 g kaffi per liter ganske vanleg, så 65 g til ein liter ville vore ein sterkare kaffi og 55 g svakare.

Det er fort gjort å tenke at mørkare kaffi er sterkare, men det er smaken som er den store forskjellen, ikkje styrken. Mørkare kaffi har meir bitter og kraftig smak med lite syre. Mange tenker at mørkare kaffi er sterkare og gjev meir “krutt”, men ironisk nok vil den ofte ha mindre koffein enn tilsvarande volummengde lysbrent kaffi sidan den mørke er meir brent og lettare pga. vatn som fordampar frå bønnene. Brukar du vekt og tar lik mengde i gram ved brygging så er det stort sett lik mengde koffein, men etter volum vil du sannsynlegvis få mindre koffein.

I entusiastbransjen er det mest lysbrent, men det finnes “spesialkaffi” som i alle fall er medium brent. Mykje av poenget med filosofien til bransjen er å få fram nyansar og smaksprofiler til den enkelte type bønne og kaffi. Når bønnene blir mørkbrent forsvinn alt sånt og dei bitre, brente og mørke smakane dominerer. Difor finn du lite mørkbrent spesialkaffi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
a_aa skrev (2 timer siden):

Jeg fortrekker lysbrent kaffe :) Mest fordi smak/duft - etter min oppfatning - er mer varierende og spennende. Bær, frukt, blomster, te osv. Men for å oppleve slike "uvanlige" kaffesmaker, må du nesten også drikke kaffen på "uvanlig" måte, den bør ha en temperatur som mange vil kalle lunken og mene den bør kastes i vasken... Å drikke "svak, lunken kaffe" kan fremstå som tåpelig og/eller snobbete for mange, men det får jeg leve med ;) 

Temperatur er eit artig tema. Mørkbrent kaffi blir verre jo lågare temperaturen er, mens lysbrent blir betre, eller i alle fall kjem smaksnotene betre fram.

Mi hypotese er at mange drikk kaffi så varm som mogleg og kastar den ut når den blir lunken fordi jo varmare den er jo mindre smakar du kaffien pga. temperaturen. Kaffien var aldri god. Den er mørk og bitter, men når den er glovarm forsvinn mykje av smaken. Om dei lar temperaturen gå for langt ned så kjem smaken betre fram, og det blir verre og verre.

Eg ventar stort sett til koppen er 50-55 grader før eg drikk, og den siste slurken er gjerne i romtemperatur. Er den varmare enn 50-60 grader så forsvinn mykje av smaken, men med lysbrent er ikkje det noko ein ynskjer.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 23.7.2006 at 8:36 PM, mr. Bjerre said:

Er det ikke Espresso som er sterkest? det er jo kaffe i konsentrert form.

Sterkest som i mest konsentrert. Altså mest koffein per liter. Filterbrygging gjør at du drikker større mengde kaffe og får dermed mer koffein. God kaffe har også samme effekt, kjøp god kaffe :)

Lenke til kommentar

Jeg har en integrert kaffemaskin fra Miele, som jeg ikke har brukt ennå, for litt redd for å gjøre noe feil IMG_9291.gif.28c15fb346281d121ff8fd435ae3d8b2.gif

Så enn så lenge er det den mest dølleste typen kaffe tilsatt melk og Chaisirup i (=krydderkaffe). (Er også tedrikker). 

Lenke til kommentar

Har ein Moccamaster option. Har sett litt på reviews , osv på youtube. Og dei nevner ofte at kaffien holder seg varm når ein lar den stå i Moccamaster en. Mener den slår seg av etter 1 time eller noe. Men eg har tidligere hørt at ein skal ta kaffen med en gang over på kanne. Ellers blir den "svidd". Stemmer dette, eller kan den stå i mugen på kaffemaskinen? 🤔

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Foslo84 said:

Har ein Moccamaster option. Har sett litt på reviews , osv på youtube. Og dei nevner ofte at kaffien holder seg varm når ein lar den stå i Moccamaster en. Mener den slår seg av etter 1 time eller noe. Men eg har tidligere hørt at ein skal ta kaffen med en gang over på kanne. Ellers blir den "svidd". Stemmer dette, eller kan den stå i mugen på kaffemaskinen? 🤔

Kaffen bør drikkes fersk og ikke stå i kanne med varme på for lenge. Skal du drikke et par kjappe kopper, så har det ikke så mye å si. 

Det som har mer å si er at hvis du brygger mer enn en kopp (noe man som oftest gjør) så lønner det seg å "swirle" evt røre i kaffe kanna før du heller i kopp. Dette fordi kaffe skiller seg litt og noe legger seg mot bunnen. Da får du like mye godsaker i alle koppene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vel å banne i kirken(kaffetråden.) Men jeg har en Bialetti moccakanne fra 70-tallet som jeg en gang i tiden arvet fra en onkel. Prøvde meg på en i rustfritt stål fra samme produsenten men det smakte søppel av kaffen, har aldri skjønt hvorfor.

Jeg har sett og hørt noen kjennere uttale seg om riktig bruk av en slik kanne. De fleste sier at kanna skal fylles med kaldt vann. Men en virkelig kaffenerd(barista?) sier klart og tydelig at kanna skal fylles med lunket vann. Hvis det bare er av praktiske årsaker, at alt skal ta kortere tid, hvorfor ikke da like gjerne fylle kannen med ordentlig varmt vann? Skjønner ikke disse menings forskjellene..

Jeg digger denne gamle kannen, bruker elektrisk kvern og fransk-brente bønner fra Crema. 

Siden jeg likevel bruker elektrisk melkeskummer trenger jeg ikke en luksus espressomaskin som lager optimal krema.

Lenke til kommentar
Sovna skrev (57 minutter siden):

Jeg har sett og hørt noen kjennere uttale seg om riktig bruk av en slik kanne. De fleste sier at kanna skal fylles med kaldt vann. Men en virkelig kaffenerd(barista?) sier klart og tydelig at kanna skal fylles med lunket vann. Hvis det bare er av praktiske årsaker, at alt skal ta kortere tid, hvorfor ikke da like gjerne fylle kannen med ordentlig varmt vann? Skjønner ikke disse menings forskjellene..

Har ikke en Bialetti-kanne selv, men her er hva Bialetti selv skriver

Sitat

Coffee preparation can be defined as an exact science. It is based, in fact, on a few elements that must combine perfectly with each other. But it is a practice that has its secrets. Here are some tips to follow to enjoy a perfect coffee:

• The first step is to fill the Moka chamber with room temperature water.
    It is important not to go beyond the level of the safety valve in order to avoid making a coffee that is too watery.
  • Generously fill the funnel with ground coffee for Moka up to the edge, avoid creating a "mound" and do not press it down.
  • Place the filter in the tank and make sure the rubber gasket is in place. Firmly screw together the two parts of the coffee maker.

At this point, all that remains to do is to place the coffee maker on the stove or on the induction plate, preferably on low heat. This way, the water rises slower, extracting the aromas in the best possible way. When the coffee has completely risen in the collector, turn off the stove. One last piece of advice? To best savor all the aromas released, it is advisable to drink the coffee as soon as it is poured into the cup.

Fra produsentens side er den altså ment brukt med romtemperert vann, og lav varme på kokeplaten, for å resultere i passelig tid til en passelig ekstraksjon i passelig varmt vann. (Men personlig gir jeg ofte blaffen i produsentanbefalinger for å se om jeg liker resultatet av andre fremgangsmåter eller modifikasjoner - det er jo til syvende og siste mine smaksløker som er høyesterettsdommerne for min egen del :) )

Ellers har jeg fått med meg at eksperter anbefaler å "bråavslutte" bryggingen straks det begynner å putre damp ut sammen med kaffen fra toppen av "tårnet" mot slutten av bryggingen, ved å da ta kannen av varmen og umiddelbart kjøle bunnen ned med kaldt vann. Det skal visstnok forhindre at den aller siste og bitreste kaffen (som har størst risiko for å ha blitt overekstrahert) får dominere smaken. Noe å teste? ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...