Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 113 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      140
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      349
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

KAFFAbutikk skrev (På 13.11.2024 den 9:31 AM):

Hei, dette er lagt opp slik at man bestiller fra nærmeste brenneri som er med på prosjektet, så du trenger ikke importere noe for å bli med denne gangen. Det er fortsatt mye info som mangler fra prosjektet, men man håper å få til smakingen senest januar 2025. Muligens før nyttår.

Har nettopp bestilt et sett fra kaffa.no :D👍 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Responsen har vært mildt sagt overveldende på dette prosjektet så det er tydelig at mange synes decaf og prosessering er spennende. Og ikke minst at Hoffmann har veldig stor innflytelse :) 
Håper dette kan føre til at vi kan få bedre decaf alternativer generelt i markedet fremover!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (31 minutter siden):

Kva type kaffi kjøper du?

Noe ekstremt enkelt. Nestle Gold Koffeinfri pulverkaffe, og Friele Koffeinfri filterkaffe.

Savner jo de ulike variantene fra da jeg drakk koffeinholdig kaffe. Da var det lett å kjøpe med noen ulike typer fersk kvernet kaffe 🙂

Lenke til kommentar
KAFFAbutikk skrev (På 21.11.2024 den 8:51 AM):

Responsen har vært mildt sagt overveldende på dette prosjektet så det er tydelig at mange synes decaf og prosessering er spennende. Og ikke minst at Hoffmann har veldig stor innflytelse :) 
Håper dette kan føre til at vi kan få bedre decaf alternativer generelt i markedet fremover!

Veldig bra! :) 

Jeg har dog et aldri så lite tips: Verken Kaffa eller "The Hoff" gjør det veldig klart at det som selges i utgangspunktet er kaffebønner, det kan være en svikt i kommunikasjonen fra entusiaster (som alle selvsagt har sin egen kvern) til nysgjerrige (der 95%? kjøper ferdigmalt). Teksten bør vie noe oppmerksomhet på at kaffen må kvernes og gjerne foreslå noen løsninger om man ikke selv eier en kvern - kanskje dere til og med kan tilby kverning (selv om kaffen da raskere forringes)?

• Liker 2
Lenke til kommentar
a_aa skrev (På 10.11.2024 den 5:50 PM):

Da er nærmer 2 kg kaffebønner passert gjennom Pietro, og loggen ser slik ut:

image.png.7b9208be34efd94a0380421912b9cf89.png

Merk at de 5 første radene og de 5 siste radene omfatter de samme kaffetypene kvernet på de samme grovhetsgradene og brygget med de samme metodene. Med rundt 1,75kg i mellom dem, og med forbehold om en masse feilkilder*, ser det ut som vi kan konkludere med følgende forskjeller som følge av "innkjøringen":

• Tid for å kverne en gitt mengde på en gitt grovhetsgrad har gått ned - jo mindre grov, jo større er reduksjonen.
  • Tid for å dryppe V60-brygg med en gitt mengde/grovhet har gått ned - jo mindre grov, jo større er reduksjonen.
  • Tid for å "trykke" en espresso med en gitt mengde/grovhet har gått betydelig ned.

Jeg er forkjølet nå, så smakssansene er ikke veldig oppegående - men jeg opplever at der jeg på første V60-runde hadde mest sans for den groveste (8.0), var den mest finmalte (5.0) som jeg likte best nå på den siste runden. Espressoen på 0.7 i siste runde var utvilsomt den beste, men vil nok oftest bruke Feld47-kverna til espresso for mer sødme og kropp (eventuelt bytte knivsett på Pietroen).

* Noen feilkilder (ikke uttømmende):
- Kvernetid kan påvirkes av at jeg har blitt mer vant med å kverne med denne spesifikke kverna
- V60-metoden er ikke 100% lik fra gang til gang. Grovplanen var 75g 100°C vann til bloom i 45 sek, deretter raskt opp til 300g og løsne litt kaffe på sidene med en skje, så fra ca 1:20 opp til 500g før ca 1:40 og et par lette kakk på sidene (90° på hverandre) og stoppe tiden når det ikke lenger er vann over kaffegruten. 
- Helt andre måter å brygge V60 på kan gi andre resultater. Metoden over gir raske brygg (maksimert tid med høy vannsøyle over kaffen) og mye agitasjon (går oftest greit med lysbrente bønner), mens andre vil foretrekke mindre agitasjon og jevnere tilførsel av vann.
- Espresso er laget med Cafelat Robot, og der kan man variere trykk så mye man vil (eventuelt også uten at man vil det) - og utførelsen vil derfor ikke være 100% lik fra gang til gang for den metoden heller. I tillegg vil små forskjeller i forarbeidet med kaffen i filterkurven ("puck prep") også bidra til variasjon. 

Andre observasjoner:
- Det hevdes at kapasitet er 60g. Dette gjelder bare for de aller "tetteste" bønnene, mens mer normale kaffebønner med litt porøsitet kan bortimot fylle kverna med 50g.
- I stedet for å sveive som om armen min er en veivstang på et damplokomotivhjul, synes jeg det er mer effektivt å sveive som om jeg maler sirkler på et lerret foran meg.
- Ved espressolaging har pucken lettere for å kollapse når den er kvernet med Pietro M enn med Feld47.
- Enn så lenge har jeg ikke angret på kjøpet :) 

Nå har 3 kilo kaffebønner passert gjennom Fiorenzato Pietro. Jeg er veldig fornøyd :)

Jeg har egentlig ikke fått akkurat den karakteristikken jeg skrev om, med "gnistrende syrlighet". Jeg tenkte da på noe som nesten stikker litt på tunga, som en supertørr vin - det er ikke det jeg har fått. Jeg har i stedet fått klokkeklare og "vennlige" syrlige smaker, som blir løftet frem svært tydelig når temperaturen i koppen går litt ned. TWs Caballero Geisha ble virkelig helt konge! Skal jeg bruke musikkanalogien, og sammenlikne med Feld47, er diskanten blitt mer hørbar og mer detaljrik - som om noen har fjernet et lag med skumgummi foran høyttalerne.

Det er nå mye mindre "mudder" i V60-en etter brygging enn det var i starten (og mindre enn det Feld47 resulterer i, selvsagt), men det er fortsatt litt mer enn jeg trodde det skulle være. Mulig det det blir enda mindre fines/mudder etter et par kilo til. Det spiller egentlig liten rolle, i tillegg til godsmakene blir kaffen uansett visuelt klar med en svært ren og god munnfølelse. :) 

Lenke til kommentar

Jul- og nyttårskaffe i postkassen da jeg kom hjem fra jobb i dag  🎅🎄

P_20241206_193352rs.thumb.jpg.cd00a3de59a7fb626b186b2b6910cce2.jpg

Bestilte på tirsdag, brent og sendt på onsdag og over Langfjella til postkassen på fredag - imponerende!

Gidder ikke å drasse med meg Robot-en dit jeg skal være i jul- og nyttårsferien, så espressovarianten blir nok brukt i V60/aeropress/trakter i stedet - Wendelboes espresso-røsting passer fint for de som ikke er vant til hans mest lysbrente varianter. :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Eg har brukt V60 fast i mange år og vore nøgd med det, men no har dei rota det til. Tidlegare vart det produsert originale Hario V60-papir på fleire ulike stader i verda og dei hadde litt ulike eigenskapar. Dei beste kom frå Japan. Fom. i fjor ein gang så har dei visst lagt all produksjon til Japan og alle filter skal vere like. Før hadde emballasjen rosa detaljar, mens den no har grøne.

Problemet er at dei nye papirene ikkje er like gode. Eg, og andre på internett, slit med å få fram eit godt nok brygg med det nye papiret. Det blir ikkje vondt, men ikkje så godt som det burde. Det nye papiret er tynnare eller har ein anna struktur så vatn renn fortare gjennom. Finare kvernegrad tenker ein gjerne då, men det går òg fleire småpartiklar gjennom filteret og lagar brygget meir gjørmete, så finare kvernegrad vil berre forverre det problemet.

Eg endte opp med litt grovare kvernegrad og å forlenge bryggetida med fleire og mindre hellerundar, men det manglar alltid noko.

Etter tips frå ein på nett har eg bestilt nokre pakkar Rombouts-filter frå England som han hadde fått gode resultat med. Får dei kanskje før jul, så får me sjå om det blir betre.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Zeph said:

Eg har brukt V60 fast i mange år og vore nøgd med det, men no har dei rota det til. Tidlegare vart det produsert originale Hario V60-papir på fleire ulike stader i verda og dei hadde litt ulike eigenskapar. Dei beste kom frå Japan. Fom. i fjor ein gang så har dei visst lagt all produksjon til Japan og alle filter skal vere like. Før hadde emballasjen rosa detaljar, mens den no har grøne.

Etter tips frå ein på nett har eg bestilt nokre pakkar Rombouts-filter frå England som han hadde fått gode resultat med. Får dei kanskje før jul, så får me sjå om det blir betre.

Dette med Hario filter er en stadig tilbakevennende tematikk.
Det er riktig at Hario også har produsert filter i europa, da hos Filtropa. Da i en litt annen embalasje. Disse har aldri fungert optimalt og vi har egentlig ikke importert disse til Norge.
De originale V60 filterne fra gode gamle dager var ruglete også på innsiden. Det gjorde de lettere å brygge på, bl.a. siden fines ikke like lett skled ned på innsiden og dannet en propp i bunnen. De var nok mye lettere å håndbrygge på siden du kunne komme unna med ganske varierende helleteknikk på håndbrygg.
Etterhvert som V60 ble et globalt fenomen og ikke bare noe hipstere og nerds drev med, klarte ikke den gamle fabrikken i Japan å møte etterspørselen.
Til slutt har Hario helt sluttet å selge disse OG filterne og har nå kun filter produsert hos en annen fabrikk i Japan, disse er glatte på innsiden, og krever bedre helleteknikk. IMHO.
Så har Hario enda en gang, byttet design på pakningene på sin V60 portefølje for et mer helhetlig og moderne utrykk. Helt uavhengig av filterene i pakningene, som er de samme.

Personlig liker jeg de nye filterne siden jeg kan styre bryggeprosessen bedre ved å variere helling fra midten og gradvis utover for å styre bryggetiden. Bakdelen er jo at hvis det først går for sakte pga kverningsgrad og at fine partikler tetter bunnen av filteret er det ikke noe du kan gjøre for å få opp tempoet igjen, og brygget blir ikke godt.

En ting man ikke skal undervurdere er psykologien i dette, er du vant til et filter og får et ny type som krever litt annen helleteknikk, og du hører rykter om at ny type visstnok skal være dårligere. Er det sannsynlig at det kan påvirke din opplevelse negativt.

At de glatte filtrene fører til med sedimenter har jeg ikke hørt eller sett noe til. At filteret kan påvirke smaken er nok riktig, men da alltid i forhold til kaffe, kverningsgrad, bryggetid, vanntemperatur og vannkvalitet(i synkende rekkefølge ?). Filterets påvirkning er nok først og fremst i forhold til bryggetid, IMHO. 

Når det gjelder Rombouts filter, som jeg ikke vet noen ting om, er det nok ganske sikkert et rebrandet filter fra en større produsent, muligens fra Filtropa siden de kommer fra samme område, og som av mange regnes som blandt de beste filterne til trakter. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, backtoback said:

Hario Cold Brewer og Hario Slow Drip Brewer Shizuku. Har dere noen råd og erfaringer ang. bruk, smak, kverningsgrad, bryggetid, etc.?

Cold brewer er enklere å bruke og du kan brygge te etc. på den. Her er det nesten bare å slenge kvernet kaffe i filteret og la den stå over natten(Grovt forenklet, bedre kaffe gir bedre resultat, kverningsgrad spiller selvfølgelig en rolle). Gjerne litt grovere enn filterkaffe, men ikke helt presskanne, er det jeg bruker. Kaldbryggingens svar på kaffetrakteren. Kjekk å ha.
Shizuku gir nos best resultat men er jo også en annen (og bedre) bryggemetode. Her er kverningsgrad enda viktigere, og selve prosessen/ritualet er tilfredstillende i seg selv. Tror jeg har brukt omternt V60 kverningsgrad på denne, og helst en ren, frisk og eller fruktig kaffe. YMMV

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KAFFAbutikk skrev (1 time siden):

Dette med Hario filter er en stadig tilbakevennende tematikk.
Det er riktig at Hario også har produsert filter i europa, da hos Filtropa. Da i en litt annen embalasje. Disse har aldri fungert optimalt og vi har egentlig ikke importert disse til Norge.
De originale V60 filterne fra gode gamle dager var ruglete også på innsiden. Det gjorde de lettere å brygge på, bl.a. siden fines ikke like lett skled ned på innsiden og dannet en propp i bunnen. De var nok mye lettere å håndbrygge på siden du kunne komme unna med ganske varierende helleteknikk på håndbrygg.
Etterhvert som V60 ble et globalt fenomen og ikke bare noe hipstere og nerds drev med, klarte ikke den gamle fabrikken i Japan å møte etterspørselen.
Til slutt har Hario helt sluttet å selge disse OG filterne og har nå kun filter produsert hos en annen fabrikk i Japan, disse er glatte på innsiden, og krever bedre helleteknikk. IMHO.
Så har Hario enda en gang, byttet design på pakningene på sin V60 portefølje for et mer helhetlig og moderne utrykk. Helt uavhengig av filterene i pakningene, som er de samme.

Personlig liker jeg de nye filterne siden jeg kan styre bryggeprosessen bedre ved å variere helling fra midten og gradvis utover for å styre bryggetiden. Bakdelen er jo at hvis det først går for sakte pga kverningsgrad og at fine partikler tetter bunnen av filteret er det ikke noe du kan gjøre for å få opp tempoet igjen, og brygget blir ikke godt.

En ting man ikke skal undervurdere er psykologien i dette, er du vant til et filter og får et ny type som krever litt annen helleteknikk, og du hører rykter om at ny type visstnok skal være dårligere. Er det sannsynlig at det kan påvirke din opplevelse negativt.

At de glatte filtrene fører til med sedimenter har jeg ikke hørt eller sett noe til. At filteret kan påvirke smaken er nok riktig, men da alltid i forhold til kaffe, kverningsgrad, bryggetid, vanntemperatur og vannkvalitet(i synkende rekkefølge ?). Filterets påvirkning er nok først og fremst i forhold til bryggetid, IMHO. 

Når det gjelder Rombouts filter, som jeg ikke vet noen ting om, er det nok ganske sikkert et rebrandet filter fra en større produsent, muligens fra Filtropa siden de kommer fra samme område, og som av mange regnes som blandt de beste filterne til trakter. 

Eg kjøper mange hundre filter i slengen, så dei gamle, rosa 100-pakkane eg gjekk tom for var kanskje bestilt i 2022 og så vidt eg veit var ikkje blitt endra sidan dei kom med ‘tab’. Om dei nye har blitt levert i den gamle emballasjen så må det ha skjedd mellom forrige bestilling og bestillingen no i oktober. Dei nye merka eg forskjell på før eg hadde lese noko som helst om dei på nett. Det var nokre av dei gamle igjen som eg har testa side-ved-side og det er forskjell.

Forskjell er ikkje nødvendigvis eit problem så lenge ein kan tilpasse teknikk, men det er der eg ikkje har klart å justere ting til at det blir like bra som dei gamle. Finnes sikkert mange som får dei betre til enn meg. Som du nemner har det vore ulike V60-filter å få tak i, der min erfaring og det eg har lese på nett er at dei frå Japan ofte var å føretrekke over td. dei frå Nederland.

For øvrig brukar eg no alltid Hario Drip Assist, så teknikken vil eg påstå er ganske stabil. For sakte har ikkje vore problemet, heller motsett at det gjekk for fort. Bryggene over tid aldri vore så stabilt som etter eg tok i bruk Drip Assist. V60 er ganske sårbar for teknikk, så eg opplev det som positivt. Det endrar litt karakter på bryggene.

Bryggetid er veldig variabelt og ikkje noko eg styrer etter sidan det varierer etter bønner, metode, teknikk osv. Når eg først har justert det inn så er bryggetida relativt stabil.

Lenke til kommentar

Min siste rosa pakke med V60-filter (sikker et par år siden jeg kjøpte den) begynner å bli slunken, så for et par uker siden kjøpte jeg en ny pakke hos Bergen kaffebrenneri på Møhlenpris - og den var grønn. Filtrene er ikke helt like:
HarioGreenRed(P_20241207_141423).thumb.jpg.9ca14bdc7ceaa9b7c27cd420c36913b0.jpg

Rillene i sammenføyningen er bredere på de nye.

Men jeg kan ikke kjenne stor forskjell på papiret, begge er ruglete på utsiden og glatte inni. Det er ikke umulig at det gamle papiret er litt mykere, men det er i så fall ørsmå forskjeller.

Brygget en V60 i formiddag med nyfilter for første gang, og bryggetiden ble som forventet.

Kaffen var imidlertid ikke optimal på smak (et snev snerpende), men det kan skyldes både slurv med teknikken og kaffen i seg selv (det var zip-pose med 64g Geisha som ble brent 13/9-23 og har ligget i et hjørne av fryseren siden 23/9-23 - gjenoppdaget i går...). Jeg trekker ingen konklusjoner på filteret med bare én test, selvsagt :) 

Hadde vært interessant og prøvd de to ulike filtrene i en V60 Switch - helt den full av varmt vann, åpne ventilen og ta tiden det tar for vannet å passere de de ulike filtrene. Men jeg har ingen Switch og heller ingen planer om å kjøpe en ...

Lenke til kommentar

Min første post i denne tråden, so here it goes: Is-latte eller dobbel mocca på Kaffebønna. Americano på ferie i Spania. Filtermalt hjemme, hegner ikke om noe spesielt merke - har kaffekvern.

Har gående en liten diskusjon for tiden på en kafferelatert ting, klarer ikke å komme frem til noe konklusjon på dette - muligens det har med psykologi å gjøre mer enn målbar/smakbar substans.

Inne på kaféer og andre steder hvor kaffen serveres i kanner der kunden selv kan forsyne seg. Det er flere i vennegjengen som synes enige om at dess større beholderen er, dess dårligere er kaffen på smak.

Jeg tror ikke på korrelasjon, men gitt at flesteparten av bekjente som drikker kaffe synes dette - kan det være noe hold i argumentet? Hva sier dere?

Lenke til kommentar
a_aa skrev (18 timer siden):

Kaffen var imidlertid ikke optimal på smak (et snev snerpende), men det kan skyldes både slurv med teknikken og kaffen i seg selv (det var zip-pose med 64g Geisha som ble brent 13/9-23 og har ligget i et hjørne av fryseren siden 23/9-23 - gjenoppdaget i går...). Jeg trekker ingen konklusjoner på filteret med bare én test, selvsagt :) 

Det var ikke kaffen sin feil. Tok siste siste halvdel av den nå, brukte nyfilter. Kvernet grovere enn i går, forlenget bloom til 2 minutt, og utførte jevn helling med 6-7 g/s - og resultatet ble skikkelig godt :thumbup: Totaltid 4:15.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (9 timer siden):

Inne på kaféer og andre steder hvor kaffen serveres i kanner der kunden selv kan forsyne seg. Det er flere i vennegjengen som synes enige om at dess større beholderen er, dess dårligere er kaffen på smak.

Jeg tror interessenten/kunnskapen om kaffe hos den ansatte har mer å si enn størrelsene på kanna. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...