Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 107 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      138
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Hadde koffeinfri kaffi vore tilgjengeleg i større skala med eit betre tilbod enn dagens, og smaken var på linje med vanleg kaffi så kunne eg fint gått over til koffeinfri permanent, men spørs om det kjem til å skje. Mange drikk kaffi akkurat pga. koffein og det må vel vere marknad til det for at koffeinfri skal ha stort nok volum til å vere aktuelt. Det er heldigvis blitt meir fokus på smak i seinare tid, så det er kanskje betre grunnlag for å satse på det i dag enn tidlegare.

Skal sjå om eg får med meg eit smakssett når det blir lagt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KAFFAbutikk skrev (5 timer siden):

Dette kan jo bli spennende: https://www.kaffa.no/blogs/kaffeskolen/the-decaf-project-coffee-kit-med-james-hoffmann

Jeg er jo innhabil, bare så det er klart, men kan svare på evt. spm...

Jeg var jo med på seansen sammen med 10 000 andre i oktober 2020, da Covid-tiltakene gjorde det heeelt naturlig å sitte og "køppe" fem kopper kaffe foran skjermen hjemme i sofaen. Det var faktisk en interessant opplevelse - og jeg har fortsatt den lille SquareMile pappfiguren som fulgte med den lille esken med kaffeposer. :D 

Den gang kostet testsettet fra England 80,- inkl frakt, så kom det pinglete 13,- i MVA - og til slutt 299,- i gebyr for å få betalt den pinglete MVA-en... :huh:  Vet du om det blir mulig å få bestilt deltakelse gjennom en norsk "hub" som splitter en større importpakke og videresender innenlands, sånn at gebyrkostnaden kan deles på mange flere? Nå skal jo en sånn "hub" også ha betalt for jobben, og videresending koster også noe, så når jeg tenker meg om er det kanskje ikke mange kroner å spare på et sånt opplegg...? Blir fort til at jeg hiver med med på dette uansett gebyr eller ikke, tenker jeg :) 

Lenke til kommentar
12 hours ago, a_aa said:

Jeg var jo med på seansen sammen med 10 000 andre i oktober 2020, da Covid-tiltakene gjorde det heeelt naturlig å sitte og "køppe" fem kopper kaffe foran skjermen hjemme i sofaen. Det var faktisk en interessant opplevelse - og jeg har fortsatt den lille SquareMile pappfiguren som fulgte med den lille esken med kaffeposer. :D 

Den gang kostet testsettet fra England 80,- inkl frakt, så kom det pinglete 13,- i MVA - og til slutt 299,- i gebyr for å få betalt den pinglete MVA-en... :huh:  Vet du om det blir mulig å få bestilt deltakelse gjennom en norsk "hub" som splitter en større importpakke og videresender innenlands, sånn at gebyrkostnaden kan deles på mange flere? Nå skal jo en sånn "hub" også ha betalt for jobben, og videresending koster også noe, så når jeg tenker meg om er det kanskje ikke mange kroner å spare på et sånt opplegg...? Blir fort til at jeg hiver med med på dette uansett gebyr eller ikke, tenker jeg :) 

Hei, dette er lagt opp slik at man bestiller fra nærmeste brenneri som er med på prosjektet, så du trenger ikke importere noe for å bli med denne gangen. Det er fortsatt mye info som mangler fra prosjektet, men man håper å få til smakingen senest januar 2025. Muligens før nyttår.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først som sist, dette er selvsagt private prefranser (om det skulle være tvil).

Det jeg ønsker å kaste inn her er at etter min gane er det beste brenneriet i Oslo Lippe.no (Wendelboe - men de er dyre), den værste etter min smaks gane er Solberg. Det "artige" er at flere kaffebarer i Oslo i dag selger kaffe som er markert som "sin egen kaffe", det står altså ikke Solberg på posen men kjenner på smaken med en gang at det er det å har også fått det bekreftet nårjeg har spurt... "ja det er Solberg som brenner det for oss" altså ikke lokalt brent kaffe alikevell da.

En artig greie jeg har holdt på med en stund som ikke har tatt av i Norge er Dutch Coffee, er skal det tryppe en dråpe kaldt vann ca vært 3-4 sek over kaffe. Resultatet er smak helt blottet for bitterhet + veldig mye coffein, men det har en tendens til å smake litt mye "Jord-smak" faktisk.

DutchCoffee.thumb.jpg.f3178d3330c5adebb969fb0512a7006f.jpg

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
On 13.11.2024 at 10:06 AM, simalarion said:

En artig greie jeg har holdt på med en stund som ikke har tatt av i Norge er Dutch Coffee, er skal det tryppe en dråpe kaldt vann ca vært 3-4 sek over kaffe. Resultatet er smak helt blottet for bitterhet + veldig mye coffein, men det har en tendens til å smake litt mye "Jord-smak" faktisk.

DutchCoffee.thumb.jpg.f3178d3330c5adebb969fb0512a7006f.jpg

Enig i at dette er en fin måte å kaldbrygge kaffe på, her i kalde? Norge er kaldbrygget kaffe nok noe de fleste fortsatt forbinder med sommer og varme. Det finnes en rekke bryggere fra det helt enkle til voldsomt store og kostbare man kan bruke for å tilberede kaffe på denne måten. 

Lenke til kommentar
KAFFAbutikk skrev (47 minutter siden):

Enig i at dette er en fin måte å kaldbrygge kaffe på, her i kalde? Norge er kaldbrygget kaffe nok noe de fleste fortsatt forbinder med sommer og varme. Det finnes en rekke bryggere fra det helt enkle til voldsomt store og kostbare man kan bruke for å tilberede kaffe på denne måten. 

De fleste jeg finner er faktisk produsert i japan, mange med veldig bra kvalitet å koster ikke all verden i forhold til hva du får igjen. Den jeg har som vist over har veldig god kvalitet på drypperen i stål (Spesielt den), betalte vell ikke stort mer en 2 400 kr, ville nok kostet det dobbelte om jeg ikke bestilte rett fra produsenten dog (via Ali). Du kan også koke opp vann å helle dette over 1/5 del Dutch Coffe så har du en varm kopp kaffe helt blottet for bitterhet (veldig bitter kaffe kommer jo som oftest av at for varmt vann blir brukt).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne på AliExpress. Det stod den skulle virke til induksjon, men det gjorde den ikke.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en slik her Hellekanne i metall som virker til induksjon?
Jeg har ikke lyst å prøve sjansen igjen hos AliExpress og kjøpe katta i sekken.

Tydeligvis så er ikke alt som er i Stainless Steel som virker til induksjon. Det må være magnetic grade stainless steel, slik som Stainless steel 432 and ferritic stainless steels.

Screenshot_20241114_205450.png.49f440c77bb81ce0797417deb4dfb272.png

Jeg har sett her i Norge at det finnes hellekanner som virker til induksjon, men jeg liker dem ikke pga. 2 ting.
Bølget kroppsform
Plasthåndtak og Plastknopp
Slik som denne Hario hellekannen

Screenshot_20241114_210616.thumb.png.de12652d19010323e65f02b7b8f7e3b5.png

Hvis jeg ikke finner noen, så får jeg bare ta til takke med denne fra Hario.

Fant et merke som heter Takahiro som har en hellekanne i metall som virker til induksjon.
Kunne ikke finne hvor den var å få kjøpt. Fant den på AliExpress, men kostet over 2000kr.
7244400_2_1200x.thumb.webp.c294a86a7a173281aa1a12ce47fe7fa9.webp

Lenke til kommentar

Den så ikke så aller ille ut, men litt tykk snabel.

Fant en annen variant av den Kalita med litt smalere snabel, og kun metall
Kalita Wave Narrow Stainless Steel Gooseneck Kettle
Screenshot_20241114_224910.png.dfb25aca84fbe0a2fac8fb9cb63a2aa5.png

Fant den nå hos Bakeren og Kokken til 1700kr, men skulle likt og vist om den også takler induksjon.
https://bakerenogkokken.no/borddekking/kanner-og-karafler/kalita-kanne-07-l/

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
11 hours ago, DJViking said:

Jeg kjøpte denne på AliExpress. Det stod den skulle virke til induksjon, men det gjorde den ikke.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en slik her Hellekanne i metall som virker til induksjon?

Det er overraskende vanskelig å finne en hellekanne til induksjon. Jeg er veldig innhabil her, men jeg bruker denne daglig til å koke vann til all slags bruk, mest kaffe og te, på induksjon med booster. Fungerer veldig bra for meg, den rasler med lokket når den koker slik at man unngår vann over hele kjøkkenbenken(hvis man følger sånn nogenlunde med). Mye raskere enn vannkoker og tar mindre plass.
Ikke perfekt tut, men det er jo ikke tuten det kommer ann på, men hvordan man bruker den..

https://www.google.com/search?q=HARIO+Bona+emaljert+hellekanne&rlz=1C1CHBF_enNO982NO982&oq=HARIO+Bona+emaljert+hellekanne&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIGCAEQRRg80gEHNTQxajBqNKgCALACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Lenke til kommentar
DJViking skrev (15 timer siden):

Den så ikke så aller ille ut, men litt tykk snabel.

Fant en annen variant av den Kalita med litt smalere snabel, og kun metall
Kalita Wave Narrow Stainless Steel Gooseneck Kettle
Screenshot_20241114_224910.png.dfb25aca84fbe0a2fac8fb9cb63a2aa5.png

Fant den nå hos Bakeren og Kokken til 1700kr, men skulle likt og vist om den også takler induksjon.
https://bakerenogkokken.no/borddekking/kanner-og-karafler/kalita-kanne-07-l/

Det var ikkje så lett å finne informasjon om den der. På ein nettstad sto det at den fungerte på induksjon, på ein anna sto det at den ikkje gjorde det.

Eg ville i alle fall dobbelsjekka det.

Det er null problem å helle ein tynn stråle med den som eg har, om du det var det du tenkte på ang. halsen.

Lenke til kommentar
Trene Arnholdt skrev (1 time siden):

Har du funnet en vekt som passer i Cafelat robot? 

Jepp, gå 4 år og 16 sider tilbake i tråden :D

Weightman (PB111792).JPG

Tror det er en temmelig høy prosentandel av Robot-brukere som har en eller annen variant av Weightman Duo 1000-1 BK :) Vekta funker fortsatt, forresten - selv etter at den fikk en solid dose kaffe over seg ved et uhell for et par år siden.

Dersom du ikke har noe i mot å svi av mye penger, og gjerne vil ha noe mer fancy med mulighet for BT etc, er nok Acaia Pyxis og BooKoo Themis verdt å søke opp, tror jeg. Lance Hedrick har nettopp sett nærmere på sistnevnte (youtube). Men personlig synes jeg at Robot ikke bør kompliseres mer enn høyst nødvendig, hold-det enkelt er etter mitt skjønn grunnfilosofien med utformingen :) 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...