Gå til innhold

justering av skarphet


Anbefalte innlegg

hei.

 

jeg er ny innenfor dslr og har enda ikke skaffet meg et skikkelig redigeringsprogram. sitter derfor med pictureProject som fulgte med kameraet. (Nikon). Her kan jeg justere skarpheten på bildene. I begynnelsen satt jeg alle bildene til høy skarphet. Men hvis programmet skal justere på bildet, uten at jeg gjør noe, setter den skarpheten alltid til "low".

 

Derfor lurer jeg på om å sette skarpheten på "high" gjør noe negativt med bildet, altså om det går på bekostning av noe annet? Eller blir resultatet stort sett best med skarphet på "low"?

 

jeg er ny og uvitende så sikkert et dumt spm.

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon Picture Project var ikke "my cup of tea" heller, en kan kjøpe Nikon Capture rimelig i utlandet, spesielt på eBay finnes også nyere versjoner til litt over 100 dollar. Det siste fra Nikon er Nikon Capture NX , men den er ikke helt klar for salg enda.

Bilder som er tatt i RAW spesielt må oppskarpes i redigeringen. Men du kan justere skarpheten opp allerede i kameraets software. Det går såvidt jeg kan se ikke på bekostning av andre justeringer, men kan føre til det som oppfattes som støy i bildet, noe som gjelder flere av justeringene. Det er viktig å ha korrekt eksponering allerede fra kameraet for å unngå mest mulig slike negative utslag. Vil ellers anbefale å fotografere i RAW for å ha mest mulig justeringsmuligheter.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Nikon Capture NX er ute som nedlastbare prøverversjon nå (har vært det en stund). Installerte det i går, men har ikke fått testet noe. 512MB ram og Windows Vista er ikke helt optimalt for å prøve ut nye ting... :)

 

Skal man tro siste nummer av Fotografi er Capture NX det beste siden sjokoladekake.

 

Link: http://www.robgalbraith.com/bins/content_p...cid=7-7896-8458

Tutorials: http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/d...rum=DCForumID36

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...