Gå til innhold

Objektiver til Olympus E500

Anbefalte innlegg

Eg er ein ny eiger av Olympus E500, og har lyst å lære meg fotografering skikkelig. Er derfor interessert i å lære mest mulig om mitt kamera.

Eg kunne tenke meg å ta fine landskapsbilder/ bybilder etc med vidvinkel. Men det intrykket eg har er at vidvinkel objektiv til E500 er vesentlig dyrere enn til f.ex. canon og nikon kamera i samme prisklasse. Stemmer det?

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg er ein ny eiger av Olympus E500, og har lyst å lære meg fotografering skikkelig. Er derfor interessert i å lære mest mulig om mitt kamera.

Eg kunne tenke meg å ta fine landskapsbilder/ bybilder etc med vidvinkel. Men det intrykket eg har er at vidvinkel objektiv til E500 er vesentlig dyrere enn til f.ex. canon og nikon kamera i samme prisklasse. Stemmer det?

takk

6540682[/snapback]

Går ut i fra at du har kitobjektivet på 17-45 i så tilfelle tilsvarer dette

omlag 34-90 og kan mere kalles en normalzoom fremfor vidvinkel.

Det generelle rådet alle får i din situasjon vil være å lære det objektivet

du har så godt som mulig og deretter se hva du egentlig savner.

Om du ønsker mer vidvinkel vil Olympus 11-22 (22-44) være den som gir

deg mest vidvinkel av objektivene som er tilgjengelig i øyeblikket.

Denne koster i overkant av 8000.-

Lenke til kommentar

Jeg ville heller kjøpt det fabelaktige 14-55/2,8-3,5. Det er Olympus billigste proffobjektiv, koster rundt 4k og gir en uovertruffen bildekvalitet i prisklassen. Byggkvaliteten skal også være helt topp. Jeg ser det slik at dette objektivet er perfekt til gatefoto, og hadde klart stått på innkjøpslisten hvis jeg hadde Olympus.

Lenke til kommentar

Jeg har selv E-500, og vurderer sterkt 14-54 objektivet fra olympus. Har kit objektivene 14-45 (3,5-5,6) og 40-150 (3,5-4,5). Synes 14-45'en blir alt for lys-svak, mens telezoomen er ganske ålreit. Utenom 14-45 objektivet, så står det et macro objektiv på lista. Vet ikke hvilket enda, men får se etterhvert. Kunne også tenkt meg Zuiko 18-180. Hadde kanskje vært et greit objektiv (slipper å skife objektiv hele tiden), men det er noe lyssvakt (3,5-6,3 eller no).

Husk også at Leica kommer med et normalzoom objektiv med stabilisator nå snart...

Lenke til kommentar
Husk også at Leica kommer med et normalzoom objektiv med stabilisator nå snart...

6543462[/snapback]

Men da snakker vi vel også om en helt annen prisklasse, foreløpige antydninger snakker vel om rundt 10.000kroner for det objektivet.

Lenke til kommentar

6543462[/snapback]

Men da snakker vi vel også om en helt annen prisklasse, foreløpige antydninger snakker vel om rundt 10.000kroner for det objektivet.

6544774[/snapback]

Det er godt mulig...., men vi får vente og se. Kanskje vi blir overrasket? La oss si at kvaliteten på optikken er ca like bra på Zuiko 14-54 og Leica'en..., hvor mye kan de da ta ekstra for IS'en ? 5000 ekstra? ... håper ikke det...

Hvis ikke det er IS'en som koster 5000 ekstra; Er optikken så mye bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...