Gå til innhold

Forsterker til å drive eltax millenium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med et så lite budjett, så ville jeg vurdert å spare pengene mine.

Forsterkeren er ikke det stedet du vil bruke for lite penger.

 

Eller eventuelt titte på noen av de billige effektforsterkerene på Ljudia.no

 

Det skal også sies at Eltax lager billige høyttalere som gir mye for pengene,

selvom de ikke kan sammenlignes med høyttalere i en høyere prisklasse.

Lenke til kommentar
Med et så lite budjett, så ville jeg vurdert å spare pengene mine.

Forsterkeren er ikke det stedet du vil bruke for lite penger.

 

Eller eventuelt titte på noen av de billige effektforsterkerene på Ljudia.no

 

Det skal også sies at Eltax lager billige høyttalere som gir mye for pengene,

selvom de ikke kan sammenlignes med høyttalere i en høyere prisklasse.

6549847[/snapback]

 

Høyttalerene er vel også minst like viktig? Og da er det jo ikke så mye igjen å bruke lite penger på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Med et så lite budjett, så ville jeg vurdert å spare pengene mine.

Forsterkeren er ikke det stedet du vil bruke for lite penger.

 

Eller eventuelt titte på noen av de billige effektforsterkerene på Ljudia.no

 

Det skal også sies at Eltax lager billige høyttalere som gir mye for pengene,

selvom de ikke kan sammenlignes med høyttalere i en høyere prisklasse.

6549847[/snapback]

 

Høyttalerene er vel også minst like viktig? Og da er det jo ikke så mye igjen å bruke lite penger på.

 

AtW

6549898[/snapback]

 

Sant nok, men forsterkeren er den delen av anlegget som mange ofte glemmer, og ikke bruker penger på.

En ekkel felle der

Lenke til kommentar

De fleste hifientusiaster har jo ett meget spesielt språk når de skal beskrive lyden og egenskapene til forskjellige komponenter. Eg detter ihvertfall fullstendig av lasset innimellom :!:

 

Forøvrig så mener eg å ha lest ett sted at man regnet det som fornuftig dersom man parret høyttalere med en forsterker som kostet omtrent halvparten av det ett par høyttalere kostet. CD-spiller burde koste omtrent det samme som forsterker. Da fikk man komponenter som skulle stå i stil til kvarandre kvalitets og lydmessig.

Lenke til kommentar
De fleste hifientusiaster har jo ett meget spesielt språk når de skal beskrive lyden og egenskapene til forskjellige komponenter. Eg detter ihvertfall fullstendig av lasset innimellom  :!:

 

Forøvrig så mener eg å ha lest ett sted at man regnet det som fornuftig dersom man parret høyttalere med en forsterker som kostet omtrent halvparten av det ett par høyttalere kostet. CD-spiller burde koste omtrent det samme som forsterker. Da fikk man komponenter som skulle stå i stil til kvarandre kvalitets og lydmessig.

6550125[/snapback]

 

Jeg er litt usikker på om denne metoden fungerer like bra, når høyttalerene koster 1600 kroner ;)

Lenke til kommentar

Ellers har vi denne da, dog litt svak...:

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/St...terker_Sort.htm

 

 

Hvorfor mener du at den er svak?

 

Fordi den kun har 2x40 på papiret?

 

Jeg vil tippe den vil spille fletta av mange forsterkere som skryter av 7x100w. Grunn? fordi den har bedre strømforsyning som greier å gi nok strøm når det trengs.

 

Mange av de forsterkerene som skryter av mye watt, slik som den Yamaha forsterkeren fra komplett som det ble linket til noen få svar over.

 

Hvis man snur forsterkeren og ser på merkelappen bak så gir det ett helt annet svar.

 

Jeg kan ta ett godt eksempel. Min egen Sony forsterker som kostet 17.000,- ny sier at den har 6x100 watt med kraft. Men ser man på hva den faktsik trekker fra nettet så er ikke det mer enn 390 watt. Hvor kommer resten i fra? Det som er grunnen er at produsenten, slik de fleste gjør, de oppgir kun watten som spilleren greier å gi i noen peak øyeblikker.

 

Jeg tipper forsterkeren min i realiteten er 6x70 watt, men den har strømforsyning nok til å kunne gi når det trengs over tid. Derfor veier den også 17 kilo. Mens den nevnte Yamahaen kun veier 9.

 

Men får å svare mer på trådstarters spørsmål. I mine øyne så er både høytallere og forskerker bortkastet kjøp. Spar heller til du har råd til noe bedre. I hverfall på forsterkersiden. Høytallerene spiller bedre når de har noen som kan kontrollere dem bra.

Lenke til kommentar

Det er helt sant. Du får mye bedre lyd med høyttalere til 3600kr og en forsterker til 10000, enn med høyttalere til 10000 og en forsterker til 3600.

 

Men dersom eg skulle velge mellom en tokanals forsterker med 2X40w til 1800 og en sekskanals forsterker til 2000, så er eg ikkje ett sekund i tvil om kva eg hadde valgt. Eg kan garantere at den tokanals forsterkeren er ett mye bedre valg enn den sekskanals som ble linket til.

 

Men Anders, det kan jo hende at det bare er mora til trådstarter som skal høre på Sputnik og nitimen ;) Og sjølv billige komponenter har idag en lydkvalitet som kostet bil for 15 år siden.

Lenke til kommentar

AndersT2 skriver : "Jeg kan ta ett godt eksempel. Min egen Sony forsterker som kostet 17.000,- ny sier at den har 6x100 watt med kraft. Men ser man på hva den faktsik trekker fra nettet så er ikke det mer enn 390 watt. Hvor kommer resten i fra? Det som er grunnen er at produsenten, slik de fleste gjør, de oppgir kun watten som spilleren greier å gi i noen peak øyeblikker.

 

Jeg tipper forsterkeren min i realiteten er 6x70 watt, men den har strømforsyning nok til å kunne gi når det trengs over tid. Derfor veier den også 17 kilo. Mens den nevnte Yamahaen kun veier 9."

 

ja ja.. jeg sitter med to Krell effektforsterkere; og de veier 76 kilo pr stk.. Og jeg har og en HK Citation dual mono effektforsterker som veier 20 kilo som spiller fletta av Krellen. Og jeg har og ett par Electrocompagniet som veier under 50 kilo for ett stereosett.. Hvor kommer din Sony inn i dette??

 

Vekt pr watt er er det DUMMENSTE jeg noen gang har hørt, foruten ett par komuntarer fra en "hifi" kjede. Har du hørt om effektivitetsgrad? Sony er en av de verste i klassen når det gjelder antall watt produsert kontra watt ut til høgtalerterminalene.

Lenke til kommentar

Dragavon sier: "Det er helt sant. Du får mye bedre lyd med høyttalere til 3600kr og en forsterker til 10000, enn med høyttalere til 10000 og en forsterker til 3600.

 

Men dersom eg skulle velge mellom en tokanals forsterker med 2X40w til 1800 og en sekskanals forsterker til 2000, så er eg ikkje ett sekund i tvil om kva eg hadde valgt. Eg kan garantere at den tokanals forsterkeren er ett mye bedre valg enn den sekskanals som ble linket til.

 

Men Anders, det kan jo hende at det bare er mora til trådstarter som skal høre på Sputnik og nitimen Og sjølv billige komponenter har idag en lydkvalitet som kostet bil for 15 år siden."

 

jeg har ett spørsmål til dere to er så vakkert enige..

 

hvordan kan en forsterker, uansett strømforsyning og ladekapasitet, ha en mulighet til å styre høyttalere som har en knøttliten magnet og en pappmembran med ett veldig silikoninnholdig membranoppheng? som i tillegg er bassreflex?

Lenke til kommentar

Når er det vel ikkje denne diskusjonen trådstarter er interresert i er det vel?

 

Men det er min personlige erfaring at man kan få dårlige høyttalere til å gi mye bedre lyd med en god forsterker. Men det er omtrent umulig å få gode høyttalere til å låte godt med en dårlig forsterker. Ok?

 

Og en tokanals forsterker kan bruke mye bedre komponenter enn en sekskanals forsterker til samme prisen. Det kan det vel ikkje være noen tvil om?

Lenke til kommentar

de aller fleste multikanals forsterkere har muligheten til å kjøre i stereo modus. høytalerene han har valgt ut er ikke de beste for analytisk vurdering av musikk. (jeg ville valgt ett par til 995 for paret som er en god høyttaler.)

 

Stereo forsterkere i dagens marked er nesten blitt vanskelige å oppdrive. Jeg husker tilbake til de dager da Denon sine multikanals forsterkere dukket opp hos HiFi kluben. da var det mange ukvemsord om de. heldigvis har veien gått videre. Yamaha er faktisk ikke tonedøve, i motsetning til en del andre japanske produsenter av mid - loFI. Den typiske greia er å dundre på med filtre for å gi bassen ett ekstra løft, lage loadness med +12db under 200hz etc. Det holder Yamaha seg for god til. Heldigvis.

 

Men; en Cambridge eller en NAD er noe av det este man kan skaffe under 2,5 tusen. Jeg ville kikket etter en NAD 3100 eller 3240 og heller kjøpt favoritten til Lyd og Bilde til 995,- pluss porto.

 

edit:

 

når man kjøper 3 m2 med høyttaler til under 2000,-.. hvilke kriterier har man? veldig ofte er partyfaktoren det viktigste. hva er da mest kult, en forsterker som er liten og spe i utseende eller en stor en med masse lys og funksjoner?

Endret av gtbikes
Lenke til kommentar

Watt er jo veldig forskjellig fra forsterker til forsterker da, og bør ikke brukes som noen målestokk i noen sammenheng. I hvertfall ikke på billigforsterkere..

 

Det finnes jo et utall forsterkere som leverer 7x180W for 995,- hvor seriøst er det?

 

Forsterkeren fra hifiklubben spiller sikkert veldig rent og gir en klarere og finere lyd enn Panasonicforsterkeren, men den gir nok ikke samme "trøkk".

 

Hvis du er en hifi-entusiast som vil ha klar og fin lyd med pen bass og harmonisk mellomtone og klar diskant bør du absolutt kjøpe Hifi-klubb forsterkeren, og i grunnen noen helt andre høyttalere.. Men hvis du vil ha en forsterker og høyttalere som spiller høyt og gir en kraftig bass bør du heller kjøpe Panasonic'en og Eltax etter min mening..

 

Har en kompis som hadde Eltax-høyttalere på en liknende Panasonic, som kostet 1500 kr tror jeg. Den hadde en oppgitt utgangseffekt på 5x75W og spilte utrolig bra!

 

Du må se hva du vil bruke høyttalerne til og velge deretter..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...