Rinox Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Hei! Nå er jeg jo midt oppi nettsideprosjektet mitt og sliter veldig med en ting. Jeg har først en div (som er bakgrunnsbildet). Så har jeg en til div (som er teksten og teksttypen som skal være på linkene på knappene som allerede er i bildet). Så har jeg skrevet inn linkene til bildet. Nå vil jeg lukke den andre div som jeg laget uten å lukke den første, for jeg har nemlig enda en div etter dette. Altså: Jeg trenger hjelp med å lukke den andre div-en. Noen som vet hvordan man gjør det? Hvis det er ønskelig kan jeg poste koden min her. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Du trenger absolutt ikke bruke div til alt mulig. Det blir fort "divmania" av slikt. Du kan bruke vanlige tagger og style dem og. f.eks body taggen osv... Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2006 Ja, jeg vet... Men hvordan gjør jeg det hvis jeg skal lage.... "divmania"? Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Skjønner ikke helt problemstillingen din....Du kan jo kodene slik jeg har forstått det. Og da er det bare å putte avslutnings taggen på riktig plass. Og det er det kun du som vet hvor er siden vi ikke har fått sett kodene dine. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Vis koden du Men du bør ungå divmania: http://juicystudio.com/article/div-mania.php http://home.no.net/orsus/blog/ar/Manier_som_bør_bekjempes/ Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 http://home.no.net/orsus/blog/ar/Manier_som_bør_bekjempes/ 6540919[/snapback] Kunne ikke finne artikkel med id: /Manier_som_bør_bekjempes Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 http://home.no.net/orsus/blog/ar/Manier_so...%B8r_bekjempes/ Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Bruker man opera funker det fint Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Støtter ikke FF æøå altså? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Tydligvis ikke, funker fint når jeg trykker på linken Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Kommer vel kanskje mer an på OS-versjon, og dermed også installasjons-språk av browser. Har man engelsk OS funker vel ikke æ,ø,å som standard.. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Er vel språkinnstillinger i Linux også, hvis jeg ikke husker feil? Jaja, funket i hvertfall ikke på engelsk XP med engelsk FF... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Støtter ikke FF æøå altså? 6549466[/snapback] den støtter æøå, også i engelsk utgave, men det er litt vekslende kvalitet, jeg oppdaget Operas overlegne støtte for dette når jeg lagde BeinaPåBordet.no Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Vel... Problemet mitt er at jeg vil ha en spesiel font-type (vivaldi) bare på linkene som er helt øverst på siden... Noen som vet åssen jeg kan fixe dette? Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 OK, dere... Nå tenker jeg at jeg skal bruke dette emnet til litt mer enn bare snakk om divmania. Håper noen kan hjelpe meg med disse tingene her: 1. Sette linkene på knappene i bildet (som blir postet senere) 2. Å lage ett nytt sted ved siden av der all texten står til å ha linker med vanlig font. Dette er de eneste tingene jeg trenger hjelp til foreløpig... Det er sikkert mer jeg lurer på senere Oppgave 2 har jeg lenge lurt på og har spurt litt om, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det... Her er kodene og bildet (sikkert en del feil i kode-delen): HTML kode: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html> <head> <title>Photoshop Design: Våre tips, ditt design</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="forsiden.css" /> </head> <body> <div id="background"> <strong><a href="#">Forsiden</a> <a href="#">Tutorials</a> <a href="#">Galleri</a> <a href="#">Forum</a></strong> <div id="backgroundtext">Velkommen til Photoshop Design! Denne siden er hovedsaklig basert på design med Photoshop, men også på annen formfor webdesign. Det vil si at denne nettsiden er laget for design-entusiaster og for folk som liker å programmere i HTML, CSS og PHP. Text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, </div> </div> </body> </html> CSS kode: body { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; background: url(Bilder/Bakgrunn.psdesign.jpg); } td { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; } a { font-family: Vivaldi; font-size: 20px; color: #000000; text-decoration: none; margin-top: 140px; padding-bottom: 25px; } th { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; } #background { background-image: url(Bilder/Bakgrunn_psdesign.jpg); background-repeat: no-repeat; background-position: center top; } #backgroundtext { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px; margin: 0 330px 0 330px; padding-top: 290px; } Bildet er litt for lite enn det egentlig skal være tror jeg, men hvis dere viser åssen jeg skal gjøre det i koden skal jeg nok klare å tilpasse det selv etterpå. Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Sånn! Nå kommer jeg med en liten oppdatering her... Jeg fikk tak i noen andre koder som jeg kikket litt på og nå er jeg nesten ferdig. Nå trenger jeg hjelp av dere til å flytte teksten 50 pixler, eller noe i den duren, oppover. Jeg har prøvd så veldig masse, men jeg klarer det ikke Takk for all hjelp Slik er kodene mine nå: HTML <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3c.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd"> <HTML><HEAD><TITLE>Photoshop Design: Våre tips, ditt design</TITLE> <META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=windows-1252"><LINK href="forsiden.css" type=text/css rel=stylesheet> <META content="MSHTML 6.00.2900.2912" name=GENERATOR></HEAD> <BODY> <DIV id=meny><strong><A href="#">Forsiden</A> <A href="#">Tutorials</A> <A href="#">Galleri</A> <A href="#">Forum</A></strong></DIV> <DIV id=innhold>Velkommen til Photoshop Design! Denne siden er hovedsaklig basert på design med Photoshop, men også på annen formfor webdesign. Det vil si at denne nettsiden er laget for design-entusiaster og for folk som liker å programmere i HTML, CSS og PHP. Text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, text, </DIV></BODY></HTML> CSS body { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; background: rgb(255,255,255) url(Bilder/bakgrunn_psdesign.jpg) no-repeat center; margin-top: 90px; margin-left: 0; margin-bottom: 0; margin-right: 0; } td { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; } a { text-decoration: none; color: #000000; } #meny { position: absolute; margin-left: 175px; margin-right: 400px; margin-top: 138px; background: transparent; font-family: Vivaldi; } th { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; } #innhold { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px; margin-left: 330px; margin-right: 330px; margin-top: 290px; } Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Noen som vet? takk for svar Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Hmm.. endre margin-top i #innhold til 240px? Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Nope. Det virker ikke... Da blir hele bakgrunnen dratt opp 50 pixler... Andre forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå