Gå til innhold

Erfaringer med speil tele

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De to mest fremtredende svakhetene er at en speiltele kun har en blender, og den litt rare effekten speilkonstruksjonen gir lyspunkter som er ute av fokus. De blir gjengitt som ringer, og jeg synes det ser ganske snodig ut.

Jeg trodde ikke de lagde slike lenger. De var ganske populære for 20 år siden, men på den tiden var det med lang tele en motesak. Årsaken til tidligere tiders popularitet er naturligvis brennvidde pr krone-forholdet, og det at de er relativt små og lette. Skarpheten kan nok variere fra modell til modell, men jeg mener å huske at noen av dem presterte brukbart mht skarphet. Hvordan det oppfattes i dag vet jeg ikke.

Den noen særegne måten å gjengi lyspunkter ute av fokus på kan naturligvis utnyttes kunstnerisk, men det vil ofte ødelegge enkelte motiver også. Jeg for min del fant de egenskapene for ekstreme i min tid, og har derfor aldri ønsket meg en slik.

Lenke til kommentar

Speilteler hadde den fordel at de var korte i forhold til vanlige tilsvarende objektiver. Den indre konstruksjonen er årsaken til ringvirkningen på utenfor_fokus llyse punkter (det er åpning midt i speilene for å slippe lyset gjennom til kamerahuset). Fordelen med konstruksjonen var at speiltelen sammen med et pistolgrep ofte åpnet for muligheten til å ta telebilder uten stativ. Populært for dyrefotografering. Med dagens cropfaktore på DSLR vil brennvidden ofte kunne erstattes med 300-400 mm objektiver. 300 med cropfaktor 1.5 blir 450mm ikke så lang unna en 500mm speiltele i gamle dager. En 400mm ville gi 600mm (fortsatt kroppfaktor 1.5).

En annen særegenhet ved speiltele var at filtere ble montert bak objektivet. Her ble filtere også benyttet for å redusere lysinnslipp. Den sate blenderåpningen var normalt 8.

Lenke til kommentar

For omlag 20 år siden kjøpte jeg en 600mm speiltele til min Minolta 7000.

Med f8 er det veeldig mørkt og derfor vanskelig å fokusere. Og automatisk fokusering er naturligvis umulig.

Jeg kan ærlig talt ikke huske at jeg har fått noen bilder som jeg er fornøyd med.

Og som andre sier; smultringeffekten er gøyal omtrent like lenge som Reiseradioens sommerhit.

Med 1.6 cropfaktor blir det jo fristende langt, men bruksområdene er for sære til at det er noe artig. Kan ikke anbefales.

- grå -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...