Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

M.Eng. i USA

Went

Anbefalte innlegg

Jeg har, som så mange andre, søkt på ymse linjer gjennom samordna opptak i år. Er foreløpig på 2. og 4. plass på ventelistene til sivilingeniørstudiene i henholdsvis datateknikk og elektronikk på NTNU, så kommer vel muligens inn. MEN, og det er et stort men, jeg leker med tanken på å droppe NTNU-planenene i år uansett om jeg skulle komme inn eller ikke, og videre søke meg inn på en eller annen skole i statene.

Jeg vet at det er temmelig vanlig å dra på utveksling til utlandet omtrent ett år av mastergradutdanningen, men jeg er en smule fristet av å ta HELE min høyere utdanning der, og da noe sånt som "master of engineering" i datateknikk eller muligens "civil engineering". Søknadsprosessen i statene er desverre langt mer komplisert enn her hjemme i Norge, da de ikke bare krever et vitnemål med et så og så godt poenggjennomsnitt, men òg SAT-tester, TOEFL-test og Gud vet hva mer.

Er det noen som har gjort dette (gått/går på skole i USA) og/eller som har erfaring med prosedyrene rundt dette? Mer spesifikt; Master of Engineering eller tilsvarende? Jeg har en hel haug med spørsmål rundt dette, og prøvde å kontakte ANSA via e-mail, men ble henvist til et veldig generelt rundskriv rundt nettopp disse tingene uten noen konkrete anbefalinger. Prøver derfor videre her:

- Er det slik at man søker seg inn på en bachelor utdanning først, for så, etter endt bachelorutdanning, å søke seg videre til en master?

- Hvor mye teller vitnemålet kontra SAT-tester o.l.?

- Hvor høyt snitt, etter norske mål, bør man ha for å kunne komme seg inn på en anerkjent skole "høyt der oppe" (selvfølgelig forutsatt at man gjør det bra på andre tester)?

- Skoleanbefalinger?

- <insert question here...>

Mvh. meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har, som så mange andre, søkt på ymse linjer gjennom samordna opptak i år. Er foreløpig på 2. og 4. plass på ventelistene til sivilingeniørstudiene i henholdsvis datateknikk og elektronikk på NTNU, så kommer vel muligens inn.

6540147[/snapback]

Du kommer neppe inn, studiumene etterfylles ikke. Hvor mange poeng er du fra poenggrensen til studiumene?

Lenke til kommentar
Du kommer neppe inn, studiumene etterfylles ikke. Hvor mange poeng er du fra poenggrensen til studiumene?

6540324[/snapback]

0.2 på datateknikk, 0.4 på elektronikk.

Endret av Went
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...