Gå til innhold

Hvilken edderkopp er dette?

hda

Anbefalte innlegg

Apropos edderkopper og gift. Stankelbeingiften er faktisk utrolig giftig - men de har ikke mulighet til å bite mennesker fordi de er for svake.

Bodde engang i en kjellerleilighet med masse stankelbein - vurderte i lang tid å lage stankelbeinragu, men kom heldigvis aldri så langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Apropos edderkopper og gift. Stankelbeingiften er faktisk utrolig giftig - men de har ikke mulighet til å bite mennesker fordi de er for svake.

Bodde engang i en kjellerleilighet med masse stankelbein - vurderte i lang tid å lage stankelbeinragu, men kom heldigvis aldri så langt.

6544330[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at det er en myte. Stankebein er forøvrig planteetere.

Lenke til kommentar
Vær glad Theraphosa Blondi (aka "Goliath"), verdens største edderkopp, ikke er daglig syn i Norge. Grøss. Den lever av fugler og finnes hovedsaklig i Venezuela. Hva er det som får folk til å dra ut i tetteste jungelen, nå igjen? Husker jeg så den for første gang i en gammel årsutgave av Guinness Rekordbok. 1989 kanskje? Den fylte i hvertfall to hele sider der den var avbildet 1:1. Den har et "vingespenn" på nesten 30cm og har blitt veiet til 170g. Den er livsfarlig, men ikke på grunn av gift. Bare på grunn av risikoen for hjerteinfarkt når du ser den. Kan tenke meg den biter ganske hardt også. Som å bli klippet i hånden med saks tipper jeg, i tillegg til giften som svir (men ikke dødelig). I motsetning til vanlige edderkopper så bruker den fysisk makt i tillegg til giften for å drepe byttet. Den kalles "bird-eater" står det, men det er sjeldent den spiser fugler. Den foretrekker frosker og gnagere :no: Blir ikke mett på noen lusne fluer den, nei.

http://www.guinnessworldrecords.com/conten...?recordid=51536

6544285[/snapback]

Jeg får frysninger av å se på :cry:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Brr.... Våkna en gang mitt på natta... Da var en edderkopp på vei til å fire seg ned mot ansiktet mitt fra taket... Var vel 10-12cm over meg da jeg tok tak i tråden dens og flyttta den ned på gulvet før jeg sov videre.. .Tror ikke jeg hadde reagert fullt så forsiktig hvis jeg var litt mer oppegående sånn mentalt sett.... Traumatisk var det først dagen derpå ^^

Lenke til kommentar
Man eter vel ganske mange edderkopper mens man sover  :hmm:

Er iallefall noen myter om det.

Edderkoppene er egentlig ikke så ille, så fremt det ikke blir for mange av de. De spiser opp de andre ekle småkrypene. :thumbup:

6540050[/snapback]

Word, de spiser f.eks sikkert opp de idiotiske myggene og fluene!

Lenke til kommentar

6544330[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at det er en myte. Stankebein er forøvrig planteetere.

6546151[/snapback]

Second that. De testa i Mythbusters, og kom fram til at det bare er en myte :)

Brr.... Våkna en gang mitt på natta... Da var en edderkopp på vei til å fire seg ned mot ansiktet mitt fra taket... Var vel 10-12cm over meg da jeg tok tak i tråden dens og flyttta den ned på gulvet før jeg sov videre.. .Tror ikke jeg hadde reagert fullt så forsiktig hvis jeg var litt mer oppegående sånn mentalt sett.... Traumatisk var det først dagen derpå ^^

6546221[/snapback]

Ugh. Jeg har masse ekle edderkopp-historier.

Jeg våkna opp med en på halsen en gang - tipper jeg sto opp ganske så fort!

Noen år boende i en edderkoppbefengt kjeller har gitt meg en kraftig, merkelig edderkoppfobi, og jeg risikerer få angstanfall ved synet av en liten en.

Tarantellaer og sånn plager meg egentlig ikke sånn nevneverdig, though :dontgetit:

Endret av bazukh
Lenke til kommentar
Vær glad Theraphosa Blondi (aka "Goliath"), verdens største edderkopp, ikke er daglig syn i Norge. Grøss. Den lever av fugler og finnes hovedsaklig i Venezuela. Hva er det som får folk til å dra ut i tetteste jungelen, nå igjen? Husker jeg så den for første gang i en gammel årsutgave av Guinness Rekordbok. 1989 kanskje? Den fylte i hvertfall to hele sider der den var avbildet 1:1. Den har et "vingespenn" på nesten 30cm og har blitt veiet til 170g. Den er livsfarlig, men ikke på grunn av gift. Bare på grunn av risikoen for hjerteinfarkt når du ser den. Kan tenke meg den biter ganske hardt også. Som å bli klippet i hånden med saks tipper jeg, i tillegg til giften som svir (men ikke dødelig). I motsetning til vanlige edderkopper så bruker den fysisk makt i tillegg til giften for å drepe byttet. Den kalles "bird-eater" står det, men det er sjeldent den spiser fugler. Den foretrekker frosker og gnagere :no: Blir ikke mett på noen lusne fluer den, nei.

http://www.guinnessworldrecords.com/conten...?recordid=51536

6544285[/snapback]

Jeg får frysninger av å se på :cry:

6546192[/snapback]

Jeg hadde fått sjokk og falt om død hvis jeg noen gang hadde sett en sånn :omg:

Lenke til kommentar
Vi hadde før noen edderkopper som så ut som skikkelig digre sorte enker, levde nede i en nå lukket kum.

Bakparten stor som en ert. Fant aldri ut hvilke type det var

6548559[/snapback]

Tror de går under navnet jordedderkopp, de er mye verre enn en søt liten husedderkopp.

Lenke til kommentar

Husker da jeg jobbet på en databedrift for en stund tilbake. Skulle åpne en kartong med kabinetter (som var teipet godt igjen). Da jeg åpnet esken, krøyp det ut en rød, rar edderkopp jeg aldri hatt sett før. Lurer på om den hadde fulgt med lasset fra Taiwan? (der kab. kom fra). Den forsvant under noen esker, og vi fant den ikke igjen. Litt ekkelt var det i alle fall.

Da jeg i sin tid bodde i Spania, våknet jeg opp en dag i senga og fant en sort enke som satt på veggen like over hodet mitt. Kom meg fort opp den dagen ja. :no:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Eventuelt, for å begrense bestanden, bør man konstant ha lukket igjen luftesluser i huset. Dette erfarte jeg etter å våkne opp stirrende på en edderkopp som satt sånn ca 5 cm ovenfor ansiktet mitt på veggen. Svært traumatisk. Og den kom inn fra en luftesluse.

6539574[/snapback]

Da hadde jeg blacka ut! Fobi for edderkopper .... buhuh

EDIT 2 min senere: jeg så den... Theraphosa Blondi... trenger jeg si mer?

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...