Gå til innhold

Hvilken edderkopp er dette?

hda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er vel mindre edderkopper som liker å lure seg inn i munnen på folk? Få en av de store der ned i halsen så blir du kvelt.  :blink:

6540074[/snapback]

Hysj på deg! Det er ein illusjon du har fått for deg, edderkoppar kjem aldri i nærheten av senga.

Lenke til kommentar

De liker saliva, menneskespytt. ;)

Jeg hadde en edderkopp inne i rommet en gang. Har sikkert noen nå også, uten at jeg vet hvor de er. Sånn er det hos dere også tenker jeg. Det var en sommernatt jeg ikke fikk sove. Den var på andre siden av rommet. Jeg fulgte med på hvor den var og etter en stund så var den på vei mot puten min, der jeg lå! Den var på størrelse med tommelen min, stor nok skal jeg si deg!

Lenke til kommentar
Satt å så på bildene i denne tråden på rommet mitt når det var mørkt, så kommer det en sånn mygg-lignende ting, bare at den er flere ganger så stor som en mygg, flyvende forbi skjermen... Gjett om jeg skvatt da! :omg:

6541662[/snapback]

Sikkert sånn "stankelbein" greie eller hva det heter :p

Den kan du jo bare blåse på, så mister den beina og greier

Lenke til kommentar
Er vel mindre edderkopper som liker å lure seg inn i munnen på folk? Få en av de store der ned i halsen så blir du kvelt.  :blink:

6540074[/snapback]

Hysj på deg! Det er ein illusjon du har fått for deg, edderkoppar kjem aldri i nærheten av senga.

6540765[/snapback]

neivel, for noen dager siden lå det en under dyna mi når jeg skulle legge meg :yes:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er skremmende at den heter "husedderkopp". Ser sjeldent slike "store" edderkopper her på nordvest-landet. Ingen norske edderkopper er giftige så vidt jeg vet, men det er ikke det som er skremmende. Kroppskonstruksjonen deres er så ekkel og gyselig at man får fobi mot å miste kontroll over de. De er ikke skumle så lenge man har god kontroll. Løper den av sted og gjemmer seg så må jeg finne den og kverke den ;) Jeg vet om i hvertfall èn som er her i rommet nå. Den har opprettet bolig bak sub'en i et mørkt hjørne. Så lenge den holder seg der er det greit.

Arachnophobia (edderkoppskrekk) og Acrophobia (høydeskrekk) er vel de aller vanligste fobiene i verden. Mange tror det er høydeskrekk når du ikke tør å gå ut på kanten av et høyt stup eller å bøye seg over rekkverket og se ned på bakken fra 10. etasje i en blokk. Dette er en helt normal reaksjon vi har for å beskytte oss. Den som ikke har noe i mot dette kalles dumdristig og mangler denne forsvarsmekanismen :) Ekte høydeskrekk har du når du rett og slett er redd for å være i høyder. Uten å nødvendigvis se stupet. Å jobbe i en stor, og egentlig trygg, skyskraper er helt ulevelig for en med acrophobia.

Sikkert sånn "stankelbein" greie eller hva det heter 

Den kan du jo bare blåse på, så mister den beina og greier

Jeg fikk en sånn på soverommet mitt for to dager siden når jeg skulle legge meg. Den irriterte meg helt hinsides med summelydene sine, så jeg bestemte meg for å kaste ut den ubudne gjesten. Nappet tak i beinet dens for å kaste den ut vinduet, men etter et par sekunder så slapp den beinet for å slippe unna. Jeg prøvde igjen og den slapp enda et bein. Da ga jeg opp og gikk og la meg, så nå flyr stakkaren rundt her et sted med to bein for lite :p Den kommer frem og zzzzummer rundt i rommet når det blir mørkt ute og jeg slår på lysene. Da kommer den luskende bort til lyset og steker seg selv i varmen.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Taranteller har jeg ikke noe i mot i det hele tatt. Så lenge jeg har den under oppsyn hvis den er ute og spaserer i det fri. Ikke like stygg, for si det slik. Det er de lange, tynne og kvalme beina som gyser meg ut for det meste. Måten de beveger seg på.

Kan alikevel ikke si at noen edderkopper er direkte vakre. Imponerende skapninger er noen av de, men ufyselige å se på.

Lenke til kommentar
Taranteller har jeg ikke noe i mot i det hele tatt. Så lenge jeg har den under oppsyn hvis den er ute og spaserer i det fri.

6543815[/snapback]

Vel, Mårten har vært med på det meste. Han ble et fast innslag på fest, samtidig som han har vært med på både platebutikk og indisk restaurant. De andre kundene visste ikke noe om det, heldigvis.

Lenke til kommentar
Lykkelig uvitenhet :) Kan tenke meg det hadde blitt liv i leiren hvis han plutselig bestemte seg for å klatre opp av lomma og spasere litt på bardisken i full synlighet.

6543856[/snapback]

Heldigvis er han en veldig lydig og høflig tarantell :D

Lenke til kommentar

Vær glad Theraphosa Blondi (aka "Goliath"), verdens største edderkopp, ikke er daglig syn i Norge. Grøss. Den lever av fugler og finnes hovedsaklig i Venezuela. Hva er det som får folk til å dra ut i tetteste jungelen, nå igjen? Husker jeg så den for første gang i en gammel årsutgave av Guinness Rekordbok. 1989 kanskje? Den fylte i hvertfall to hele sider der den var avbildet 1:1. Den har et "vingespenn" på nesten 30cm og har blitt veiet til 170g. Den er livsfarlig, men ikke på grunn av gift. Bare på grunn av risikoen for hjerteinfarkt når du ser den. Kan tenke meg den biter ganske hardt også. Som å bli klippet i hånden med saks tipper jeg, i tillegg til giften som svir (men ikke dødelig). I motsetning til vanlige edderkopper så bruker den fysisk makt i tillegg til giften for å drepe byttet. Den kalles "bird-eater" står det, men det er sjeldent den spiser fugler. Den foretrekker frosker og gnagere :no: Blir ikke mett på noen lusne fluer den, nei.

http://www.guinnessworldrecords.com/conten...?recordid=51536

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...