Demonoid Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Heisann! Jeg holder for tiden på med boken "Webprogrammering i PHP", men jeg syns boken forklarer FOREACH-løkken svært dårlig. Jeg vil derfor spørre dere om dere kan forklare meg litt nærmere om hvordan foreach jobber seg gjennom løkken: Syntaks: foreach ($matrise as $nokkelnavn => $verdi { echo "$nokkelnavn er navnet på nøkkelen <br>"; echo "og $verdi er innholdet i dette elementet<p>": } Det jeg egentlig ikke forstår er hvordan variablene $nokkelnavn og $verdi oppstår og får innhold (samt hva slags innhold disse får)? Jeg lurer også på hva "as" og "=>" har slags funksjon i løkken. En liten gjennomgang på hvordan løkken jobber seg igjennom "step-by-step" hadde vært supert Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Skal prøve å forklare! Her har vi matrisen/array'et vårt: $array = array(1 => "en", 2 => "to", 3 => "tre", 4 => "fire", 5 => "fem"); Nå vil vi printe ut informasjonen sånn: 1 i bokstaver er "en" 2 i bokstaver er "to" osv.. Da kan vi bruke foreach: foreach ($array as $tall => $bokstav) { echo $tall . ' i bokstaver er "' . $bokstav . "\"\r\n"; // Denne koden kjøres fem ganger. Første gangen er $tall 1 og $bokstav en // Andre gangen er $tall 2 og $bokstav to // osv.. // Hadde også hatt 6 => "seks", ville koden kjørt seks ganger } Lykke til Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 foreach er en spesialkonstruksjon, og ikke en vanlig type kontrolløkke som for, while osv. Men den er en praktisk sak, og gøyal å bruke. foreach kan kun brukes på php sin array, og objekter som har implementert funksjoner for iterering. Vil du lage din egen linka liste el.lign så kan du gjøre som i linken under .... kanskje du da skjønner litt mer av hva som foregår i en foreach. http://no.php.net/manual/en/language.oop5.iterations.php De aller fleste ganger jeg bruker en for løkke er jo for å trå gjennom en array fra punkt null til punkt slutt, en gang. og nettopp dette gjør en foreach. Men siden php array ikke er en array , men det vi kaller map, så kan det ofte være litt vanskelig å gjøre en for( i=0; i<slutt; i++), siden en posisjon ikke trenger å begynne fra 0. Husk å lese nøye om dette på arrayer. en litt stupid, men mer korrekt måte å trå gjennom en array manuelt: reset( minarray ); do{ innhold = current( myarray ); nokkel = key( myarray ); while( next( myarray )); http://no.php.net/manual/en/language.types.array.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå