Gå til innhold

2.5" Ekstern Harddisk

Anbefalte innlegg

Har vurdert nå å kjøpe meg en 2.5" Ekstern Harddisk.

Den skal være over 80 GB (helst 120 GB) og så rask som mulig.

Vil at prisen skal være rundt 1300 kr eller under.

Har sett meg ut en ferdigbygd fra komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315149

og en ikke ferdig bygd:

HD

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312781

Kabinett

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117855

Er det noen som har noen tips om dette området?? :hmm:

Vil gjerne ha det så billig og bra som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så rask som mulig innen hvilket bruksområde?

Høyest mulig ytelse innen dette bruksområdet, koste hva det koste vil eller et greit kompromiss med pris og andre egenskaper?

PS. De diskene du har valgt er langt i fra raskest mulig på de aller fleste bruksmånstre siden de bare er 5400rpm.

Et tips angående ferdigbygget eller ikke: Ferdigbyggede må brytes opp for å oppgradere disken i ettertid. Altså dårlig for oppgraderingsmulighetene og mulighetene for å bruke den eksterne boksen til å feilsøke andre 2,5" disker.

Må du kjøpe fra komplett eller er det greit å foreslå billigere plasser å handle fra?

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette fortsatt er en faktor, men det kan være en ide å sjekke om harddisken har "docking funksjon" på lesehodet når den ikke er i bruk. Disken skal da være mer motstandsdyktig mot støt og behandling. Så vidt jeg kan bedømme fra bilder, ser det ut som i alle fall Hitachi og Toshiba diskene har den funksjonen.

Viss jeg er helt på bærtur her, så rett meg gjerne.

Edit: et spesifikt forslag fra meg vil med det i tankene bli en 80Gb 7200RPM disk fra Hitachi.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar
nei kan da kjøpe fra andre steder.. skal bruke harddisken til å ta backup, flytte filer, lagre filer på osv.

6538735[/snapback]

helst litt solid også.. og pen å se på  :D

6538739[/snapback]

Hvis primærbehovet er backup betyr vel hverken utseende eller hastighet så mye. Da bør du se på størrelse og stabilitet, i praksis noen som har god Gb/krone ydelse. Da bør du over i 3.5" eksternne harddisker. Gjerne egenbygget men med stor harddisk. Disse er normalt raskere enn 2.5" systemer.

Lenke til kommentar

en 2,5" harddisk på 5400 rpm er så rask at du kommer garantert ikke til å bry deg om noe raskere.

Har selv en selvbygd sak. Lynrask og utrolig stabil liten venn.

Videre er det lettere å bygge din egen harddisk enn å sette en harddisk inn i kabinettet på pc'en din.

Du bare "slider" den inn og klapper på bakdekslet med en skru.

Så om du kjøper ferdigbygd eller bygger selv så er det tilnærmelsesvis det samme.

Lenke til kommentar
en 2,5" harddisk på 5400 rpm er så rask at du kommer garantert ikke til å bry deg om noe raskere.

6538853[/snapback]

Jepp, til hans type bruk (backup) spiller det liten rolle med høy aksesshastighet og høy transferrate. (USB2.0-grensesnittet er nok begrensende uansett)

Harddisk + diskkabinett

Det ser ut som komplett er billigst på 2,5" harddisker for tida. Ellers så sparer du en femtilapp på å kjøpe dette diskkabinettet også fra komplett.

Lenke til kommentar
så netopp en helt lik disk bare at den var i SATA.

Det er vel lurest å kjøpe SATA eller spiller ikke det noen forskjell

6538905[/snapback]

Nei, det er lurest med IDE på ekstern harddisk. Ikke får du særlig mye mer speed. Og du slipper å måtte slite med SATA-drivere på gamle maskiner..

Lenke til kommentar

6538905[/snapback]

Diskkabinetter til 2,5" med SATA er nok en del dyrere

Ytelsen vil være nøyaktig den samme som for IDE

Så den eneste grunnen for SATA er kompatibilitet med nyere bærbare og mulighet for å koble disken inn i en stasjonær PC uten adapter.

Lenke til kommentar
den harddisken jeg tenkte på er 7 cm B x 10 cm L x 1 cm H

Mens Kabinettet er 8 cm B x 13 cm L x 1.5 cm H

Passer den da tro?

6538879[/snapback]

Hvis kabinettet er oppført med at det passer til 2.5" vil det passe.

6538905[/snapback]

Om du skal benytte SATA eller IDE (PATA) avhenger av hvilken tilkobling kabinettet er beregnet for.

Anbefaler deg forøvrigt å titte på spesifikasjonen til den harddisk du tenker på mht til hva den tåler av støt/slag, både når den er i bruk og når den er slått. av.

Jeg ville ikke benytte en "reiseharddisk" til backup.

Lenke til kommentar
Nei, det er lurest med IDE på ekstern harddisk. Ikke får du særlig mye mer speed. Og du slipper å måtte slite med SATA-drivere på gamle maskiner..

6538947[/snapback]

Man trenger ikke drivere til SATA. Den man trenger er et OS som støtter "mass storage device". Dette er det samme for eksterne IDE, SATA, minnekort, minnepinner, mp3spillere osv. Denne støtten finner man i blandt annet Windows 2000 og nyere samt Mac OSX og alle nyere linux-distroer.

Når du nevner SATA og drivere så er det nok drivere til harddiskkontrolleren eller raidkontrolleren du tenker på. Dette trengs som sagt ikke på eksterne enheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...