Gå til innhold

Kommer dere til å gå over til Vista?

Gjest medlem-82119

Kommer dere til å gå over til Vista?  

56 stemmer

1. 1. Kommer dere til å gå over til Vista?

• Bytter til Vista så snart som mulig
      18
    • Bytter ikke til Vista før det har modnet
      24
    • Bytter ikke/Bytter til et annet OS
      14

Anbefalte innlegg

Jeg kommer nok til å teste ut Vista på min nå 16 måneder gamle maskin en gang tidlig til neste år, men vil nok hverken bruke det fast eller kjøpe det. På det neste systemet mitt som jeg kjøper om 13-16 måneder har jeg lyst til å ta et par steg opp med fire kjerner og 4-8 GB RAM dersom prisen er rett og til slik maskinvare kan det godt være at Vista kombinert med linux blir et mye bedre valg enn XP, men det spørs på om jeg greier å få den til å oppføre seg slik jeg vil. (basicly som W2k)

Jeg håper også på bedre muligheter for å kunne kjøre OS av en RAM-drive, så lagringsstørrelse kan også være en faktor.

Så svaret mitt er: I løpet av de neste 12 månedene? Nei.

I løpet av de neste 18 månedene? Trolig dersom det oppleves raskere enn XP på maskinvaren jeg har da, men sjansen er nok minst like stor for at jeg bare går over til XP 64-bit edition.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer nok til å gå over på vista, etter en liten oppgradering av maskinvaren min.

Litt mer ram, er første steg..

Også vil jeg ha litt mer konkret info først.

Mye av infoen jeg sitter med, er ikke fra microsoft, så derfor stoler jeg kke helt på den.

Men, kommer definitivt til å gå over til Vista etter hvert.

Lenke til kommentar

Siden det er mer enn det du ser som er forandret på i Vista, vil jeg definitivt oppgradere (antagelig til Home Premium, kommer an på pris). XP er fem år gammel (som er lenge i data-/tekonlogi-verdenen). Leser alt jeg kommer over av Vista-materiale og inntrykket er at Microsoft har lært av sine feil og lar derfor såpass mange teste ut Vista. Gleder meg til RC1!

OT: Når IE7 og WMP11 blir sluppet til XP senere i år, kommer jeg til å integrere disse i en ny install av XP. Samtidig som jeg kjøper 1GB RAM til + nytt skjermkort (tenker på GeForce 7600GS...) :w00t:

Da vil jeg også være klar til Vista i januar/februar!

Lenke til kommentar

Kommer mest sansynlig til å gå over tl vista (som jeg gikk over til XP), eneste forsjkellen på overgangen bli nokk at jeg må vente til jeg kjøper meg ny maskinvare...

Det skulle gå fint ut fra det jeg har nå, men det kommer til å bli så tungt å gå tregt...så blir nokk XP iallefall i et års tid til :)

Lenke til kommentar

Har nok maskinvare til å kjøre Vista. Det skal ikke stå på det.

Kommer til å installere Vista med engang det kommer final release, men kommer kanskje til å ha winxp også.

Kan jo være litt trøbblete til å begynne med.

Tror det kan bli bra med et nytt OS.

Lenke til kommentar

Nå ja Allfather. Det kan hende at noen her kjøper oftere hardware enn deg serru.

For den sags skyld ville jeg hatt 2 GB ram for å kjøre Vista altså.

Jeg prøvde selv Vista på en maskin på jobb med 1 GB ram (Like mye ram som du har Allfather) og det gikk ikke akkurat kjapt må jeg si. Ikke med standard oppsett av Vista.

Hvis jeg noen gang skal gå over til Vista skal 2 GB ram være kjøpt inn og satt i kassa mi. Tror ikke det blir så veldig lenge til jeg kjøper mer ram heller, får se.

Trenger det egentlig ikke nå når jeg kjører Windows 2000 og litt XP innimellom når jeg gidder.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har selv planer om å oppgradere hardware i nærmeste fremtid, og spørsmålet blir da om jeg skal legge inn xp pro påny og få et operativsystem som er velutprøvd og fungerer med alt jeg har fra før eller legge inn vista og gamble på at alt fungerer som det skal videre.

Den største flasketuten blir vel skjermkortet, siden vista krever vesentlig mer av det enn xp så i tillegg til minst 2 Gb ram og en rå prosessor må man nok også ha blandt de beste skjermkortene.

selv om oce versjoner er billige, blir det mye tull når man oppgraderer hardware så jeg vil uansett satse på den normale fullversjonen.

Microsoft har visstnok lansert et testprogram som på en skala fra 1-5 viser hvor godt egnet maskinen er til vista.

Mener det var pcworld som kjørte testen på det aller ypperste som var å få tak i, og klart å få en score på 3,5.

De fleste resultatene jeg har sett så langt, har vært mellom 1 og 2.

Man kjenner allerede idag hvordan messenger søker etter andre os, og opera har selv dokumentert at det ligger kode i messenger som gjør at messenger vises feil i opera.

Det har også vært mye snakk om pdf-filer, microsoft er vel ikke så veldig gode venner med adobe og jeg vet at nye office kan lagre filer i pdf format direkte.

skulle ikke forundre meg om det var lagt inn en sperre mot bl.a adobe reader.

Videre så har det i foreløbige betaversjoner vært reaksjoner på at det ikke er mulig å spille av backuper av filmer og musikk.

Det er også påpekt at vista aktivt søker etter andre vistamaskiner på internett, uten at noen egentlig vet hvorfor.

Er redd for at en eller annen smarting konstruerer et virus eller bruker dette til å sende ut spam med.

piratsjekken er selvsagt ekstrem, det sjekkes både under oppstart og flere ganger om dagen at man kjører lovlig versjon.

Ender vel med at man må oppgradere adsl linja snart for å kjøre vista :-(

Hadde vært interressant med en utfyllende liste over hva som blir annerledes i forhold til xp, og hvordan de ligger an med drivere og antivirus, brannmurer osv...er det forberedt for vista ennå?

De av dere som har prøvd vista har vel mer å komme med rundt dette?

Lenke til kommentar

Ankh: Jeg syntes ikke du bør spre FUD som dette uten linker til kilder og begrunnelser.

Man kjenner allerede idag hvordan messenger søker etter andre os, og opera har selv dokumentert at det ligger kode i messenger som gjør at messenger vises feil i opera.

http://www.opera.com/pressreleases/en/2003/02/14/

Ikke messenger, men www.msn.com gav klienter som identifiserte seg som opera ødelagt HTML.

Lenke til kommentar

Ankh: Det var da voldsomt! Du må ikke uttale deg så bastant negativt om Vista når du ikke en gang har prøvd det selv...

Ta en tur over til Supersite for Windows og få lest litt objektiv fakta om Vista.

Har selv planer om å oppgradere hardware i nærmeste fremtid, og spørsmålet blir da om jeg skal legge inn xp pro påny og få et operativsystem som er velutprøvd og fungerer med alt jeg har fra før eller legge inn vista og gamble på at alt fungerer som det skal videre.

Du kan dualboote, dvs kjøre både XP og Vista på hver sin partisjon/harddisk. Dette gjør de fleste av oss idag.

Den største flasketuten blir vel skjermkortet, siden vista krever vesentlig mer av det enn xp så i tillegg til minst 2 Gb ram og en rå prosessor må man nok også ha blandt de beste skjermkortene.

Du mener vel flaskehalsen...? For å kunne kjøre det nye brukergrensesnittet Aero Glass trenger man et DirectX 9 skjermkort. Dette fordi Vista bruker GPU'en (grafikkprosessoren), i stedet for CPU'en som idag. Dette vil føre til mindre belastning på CPU'en. Grensen går ved Intels integrerte GMA950 grafikkbrikke. Alt annet må kjøre Aero Express/Basic (som heldigvis har fått en oppgradering!).

Premium Recommended er 1GB minne, men Vista vil være mye bedre til å utnytte hardwaren. Beta-testere påstår at Vista blir raskere for hver build!

selv om oce versjoner er billige, blir det mye tull når man oppgraderer hardware så jeg vil uansett satse på den normale fullversjonen.

Du mener OEM-versjoner...? Slik har jeg forstått dette på andre forum-brukere: Når du bytter komponenter/oppgraderer, hender det at du må re-aktivere Windows XP (har aldri gjort dette selv). Noen ganger får man beskjed om at man har oversteget antall aktiveringer via nettet. Da må man ringe og forklare seg for en Microsoft-representant. Nylig satte Microsoft grensen ved bytte av hovedkort. Bytter du dette, er det en så vesentlig oppgradering av PC'en, at du må kjøpe ny lisens. Men hvis jeg forstår andre forum-brukere riktig, kan du da bare si på telefonen at du har oppgradert skjermkortet. Retail-utgavene har ikke denne begrensningen, nei.

Microsoft har visstnok lansert et testprogram som på en skala fra 1-5 viser hvor godt egnet maskinen er til vista.

Mener det var pcworld som kjørte testen på det aller ypperste som var å få tak i, og klart å få en score på 3,5.

De fleste resultatene jeg har sett så langt, har vært mellom 1 og 2.

Her er jeg delvis enig og Microsoft har fått mye pepper for denne såkalte Windows Experience Index (skiftet nylig navn). Scoren man får er ikke et gjennomsnitt som mange tror (inkl. meg selv). Det er lavste sub-score. Selv om prosessor og minne for over 5, men skjermkortet bare 2,6, blir scoren 2. Denne rankingen er m.a.o. ikke representativ for maskinens ytelse.

Det har også vært mye snakk om pdf-filer, microsoft er vel ikke så veldig gode venner med adobe og jeg vet at nye office kan lagre filer i pdf format direkte.

skulle ikke forundre meg om det var lagt inn en sperre mot bl.a adobe reader.

Office 2007 skulle ha denne funksjonen, men da fikk Microsoft sure blikk fra Adobe og måtte kutte støtten for PDF-filer. Jeg ser ikke helt problemet, siden OpenOffice har hatt mulighet for dette lenge. Men Microsoft har laget sitt eget format, kalt XPS (tidligere Metro). Selvfølgelig kan ikke Microsoft sperre for installasjon av konkurrerende programmer. Søksmålene ville stått i kø!

Er redd for at en eller annen smarting konstruerer et virus eller bruker dette til å sende ut spam med.

Det vil helt sikkert bli utviklet virus og andre trusler til Vista, slik som til XP idag. Men da gjelder fortsatt sunn fornuft, antivirus og brannmur. Dessuten vil Vista være det sikreste OS'et som Microsoft har lagd.

piratsjekken er selvsagt ekstrem, det sjekkes både under oppstart og flere ganger om dagen at man kjører lovlig versjon.

Ender vel med at man må oppgradere adsl linja snart for å kjøre vista :-(

Her er jeg faktisk helt enig! At Microsoft har pushet et beta-program på millioner av brukere ved å sette det som en kritisk oppdatering via Windows Update, er forkastelig. Når man i tillegg fant ut at programmet (WGA Notifications) sendte informasjon til Microsoft ved hver omstart, er det ikke rart at man reagerer og kaller det et spion-program. Heldigvis kan man velge å ikke installere det ved å endre innstilling til "Spør før nedlasting..." og fjerne haken foran oppdateringen og sette til "Spør ikke igjen...". Har du allerede fått installert programmet, kan det fjernes med "RemoveWGA".

Hadde vært interressant med en utfyllende liste over hva som blir annerledes i forhold til xp, og hvordan de ligger an med drivere og antivirus, brannmurer osv...er det forberedt for vista ennå?

De av dere som har prøvd vista har vel mer å komme med rundt dette?

6556724[/snapback]

Håper noe av dette var informerende og at du ikke baserer utsagn på rykter og synsing neste gang ;)

Dell_9200: Kom deg i forkjøpet :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Svært vanskelig å holde seg 100% oppdatert når man surfer innom diverse sider og leser litt her og litt der og noe av infoen er stikk motsatt av hva man har lest på en annen side.

Mye av infoen er også korte nyheter som fjernes etter kort tid, så det er praktisk vanskelig å linke så mye.

Litt av poenget var at jeg har sett at diskusjonen veldig fort blir ja eller nei til å bytte og veldig lite om grunner til å bytte, synes jeg.

Noe av det man leser virker som om man har tatt xp og lagt til massevis av animasjoner og fancy grafikk og det er det liksom.

Andre påstår at detter blir festung windows som avinnstallerer all konkurrerende software og torpederer alle forsøk på å innstallere konkurrerende software.

Jeg har også lest mye om at det mangler brannmurer, antivirus osv som støtter vista, og at hardwareprodusentene er kraftig forsinket med driverne.

Noen er klare for å bytte for å få ny messenger og mediaplayer, og selvsagt er det sikkert mye stilig med det.

Jeg ser også at media center ofte blir en viktig del av vista, noe som styrker min mistanke om at de er klare for å ta et skikkelig ballegrep om brukernes muligheter for medieavspilling.

En oppgradert xp pro uten sikkerhetshull som er stabil og lett å bruke og som ikke koster skjorta å skaffe er jeg interressert i, men et jotunfargekart på speed som krever maskiner i ekstremklassen er mindre interressant.

Også litt irriterende at de tilbyr så mange ulike versjoner, burde vært options i innstallasjonen hvor man kunne velge hva man ville ha.

Ser for meg kompabilitetsproblemer når en med versjon x skal maile en fil over til en som har versjon y for at han skal redigere den og sende den til z.

Sikkert pessimistisk, men har dårlig erfaring fra før på dette..

Lenke til kommentar
Også litt irriterende at de tilbyr så mange ulike versjoner, burde vært options i innstallasjonen hvor man kunne velge hva man ville ha.

6562667[/snapback]

Dette kan du nok takke EU & co for som tvinger MS til å levere flere ulike utgaver av sitt OS. Siden det visstnok er veldig dumt å levere et OS som inneholder alt man trenger uten å måtte hente ned masse søppel fra nettet.

Det er neppe MS sitt eget valg å måtte 'spre' seg på mange ulike versjoner - de ville sikkert selv helst ha foretrukket færre versjoner, kanskje helt ned i 2 - en for hjemmebrukere og en for kontorbruk.

Lenke til kommentar

Nonsens: Jeg er uenig. EU ville at microsoft sine programmer (IE, Outlook, wmplayer, Windows Messenger osv) ikke skulle være integrert helt ned til roten av systemet og være mulig å fjerne. MS sitt svar på dette var å lansere en versjon uten dette, også kjent som "Reduced" edition. Den versjonen har jeg letet etter, men ikke sett til salgs noen plasser. EU hadde nok ikke hatt noe problem med at MS hadde lansert kun en versjon av Vista så lenge brukeren selv kunne valgt hvilke programmer som skal følge med, men siden MS ikke ønsker slik frihet er deres egen løsning å gi ut mange versjoner.

Lenke til kommentar

quote=Ankh,26/07-2006 : 21:16

Svært vanskelig å holde seg 100% oppdatert når man surfer innom diverse sider og leser litt her og litt der og noe av infoen er stikk motsatt av hva man har lest på en annen side.

Mye av infoen er også korte nyheter som fjernes etter kort tid, så det er praktisk vanskelig å linke så mye.

Litt av poenget var at jeg har sett at diskusjonen veldig fort blir ja eller nei til å bytte og veldig lite om grunner til å bytte, synes jeg.

Noe av det man leser virker som om man har tatt xp og lagt til massevis av animasjoner og fancy grafikk og det er det liksom.

Andre påstår at detter blir festung windows som avinnstallerer all konkurrerende software og torpederer alle forsøk på å innstallere konkurrerende software.

Jeg har også lest mye om at det mangler brannmurer, antivirus osv som støtter vista, og at hardwareprodusentene er kraftig forsinket med driverne.

Noen er klare for å bytte for å få ny messenger og mediaplayer, og selvsagt er det sikkert mye stilig med det.

Jeg ser også at media center ofte blir en viktig del av vista, noe som styrker min mistanke om at de er klare for å ta et skikkelig ballegrep om brukernes muligheter for medieavspilling.

En oppgradert xp pro uten sikkerhetshull som er stabil og lett å bruke og som ikke koster skjorta å skaffe er jeg interressert i, men et jotunfargekart på speed som krever maskiner i ekstremklassen er mindre interressant.

Ser for meg kompabilitetsproblemer når en med versjon x skal maile en fil over til en som har versjon y for at han skal redigere den og sende den til z.

Sikkert pessimistisk, men har dårlig erfaring fra før på dette..

Da burde du lese reviews av Vista, slik at du får med deg hva nyheter og endringene er...

Endret av HappyRay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...