Quir0 Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 jeg skal koble inn en gps på en laptop og da må jeg justere portene åssen gjør jeg det? Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Gjoer seg muligens med litt mere detaljer. Er GPS'en plugga inn via USB, COM eller Bluetooth? Og hvilken software er det snakk om? Og hvor er det du trenger aa justere port for aa faa til dette? Jeg har brukt 4 forskjellige GPS'er med maskiner over de siste 5 aarene og det eneste port mas jeg husker var en GPS som brukte COM-Port emulator paa USB porten slik at jeg maatte velge rett "emulert" com port i kart-programvaren naar jeg gikk inn i GPS konfigurasjonen. Resten av programmene har funnet ut av det selv saavidt jeg husker. - Per Christian Lenke til kommentar
Quir0 Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 jeg skal koble en furuno gp32 gps igjennom en 9pins plugg som er koblet over til en usb. og da får jeg kontakt men får ikke ordentlig kontakt på kart programmet står den bare og blinker gult på aktiveknappen. og i boka står det at jeg må justere portene med bit sending o.l. ??? Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Saa du har en serieport (RS-232) til USB overgang. Det er nok der problemet oppstaar. Programmet proever aa komunisere med GPS'en over en COM port og vil ha noe a'la 9600,1,1 (hastighet, paritet,dill) eller noe slikt satt. Om den er kobla til USB porten maa du ha en COM emulator som lager en virtuel COM-port som komuniserer med GPS'en over USB. GPS'en jeg hadde installerte dette med driveren/programvaren. Kom GPS'en med denne 9port til USB adaptern eller er det noe du har funnet selv? Maatte nesten spoerre siden jeg ikke fant noe som helst om USB hos www.furonousa.com http://furuno.custhelp.com/cgi-bin/furuno....s.search_nl> Det letteste er nok aa bruke serieporten direkte om du har en paa maskina. Hadde en serie/usb sak selv og det funka saa daarlig at jeg ga opp GPS'en. Lenke til kommentar
Quir0 Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2006 den har jeg funnet på selv. åssen finner man software til com emulator?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå