Åsmund Skrevet 22. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2006 hei. Jeg og pappa tenkte å spleise på en batteridrill til rundt tusenlappen. Jeg har lyst på en med lipo batteri (heter kansje ikke akkurat "lipo") Finnes dette til rundt tusen kroner? Jeg vil gjerne ha noen anbefalinger før jeg kjøper en drill. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2006 hei. Jeg og pappa tenkte å spleise på en batteridrill til rundt tusenlappen.Jeg har lyst på en med lipo batteri (heter kansje ikke akkurat "lipo") Finnes dette til rundt tusen kroner? Jeg vil gjerne ha noen anbefalinger før jeg kjøper en drill. 6537797[/snapback] hjva mener du med lipobatteri? aldri hørt om.... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) Lipo batterier finnes der ute. Har heller ikke hørt om dem før og tviler at disse finnes for batteridriller. De kan være skumle: "Serious Safety Issues If LiPo batteries are improperly charged they can cause an explosive fireball. Our staff recently tested the effect of improperly charging LiPo cells and the results were dramatic! We cannot over-emphasize the importance of using a charger specifically designed to charge LiPo batteries, and to be positive that the manual cell count (if the charger has one) is correctly set for the specific battery being charged. If you use a good quality LiPo charger, these batteries are totally safe." Også ved skade kan de skape brann. Sats heller på en god drill (merkevare) med 2 batterier slik at det ene kan lade mens du bruker det andre. EDIT: LIPO = lithium polymer (LiPo) battery Endret 24. juli 2006 av PerB Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2006 de fleste (feks) Bosch har begynt å komme med Lithium-batterier på sine driller. dette skal vistnok gi lengere utholdenhet på sine batterier og raskere oppladningstid. Som PerB sier: sats heller på en mer vanlig batteritype. med mindre du bruker drillen svært mye så skal det i utgangspunktet holde med 1 batteri, men det er helt klart fordeler med to. du/trådstarter skriver ikke noe særlig om hva drillen skal brukes til, men er til husbruk anbelafer jeg en litt kraftig drill; 14.4v eller 18v.. dette gjør at arbeidet går mye raskere. Bosch og deWalt er to gode merker. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 25. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2006 Lipo batterier gir lang batterilevetid og batteriet veier lite i forhold til andre typer batterier, MEN de egner seg ikke så bra til driller av diverse årsaker. 1. De tåler ikke så mange oppladninger som feks NiCd. 2. De krever en computerlader for å lades opp, og de skal lades med tilsyn hele tiden, pga brannfare 2. Lipo blir skadet av dype utladninger, dvs bruker du drillen til batteriet er nesten tomt, skader du cellene. 3. Dyrere enn NiCd / NiMh Lipo celler blir bedre og bedre, men har forsatt litt igjen til de er like robust som de andre batteritypene. Jeg bruker Lipo en god del i modellfly pga den lave vekten. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. juli 2006 ok takker for svar jeg skal sørge for at pappa leser dette. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 26. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2006 Lipo batterier blir feks brukt i dagens mobiltelefoner. En av grunnene til at stand by tiden er vesentlig lengre idag enn for 3-5 år siden Lenke til kommentar
Beining Skrevet 26. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2006 Jeg bruker endel LiPo i RC bilene, og fly. Men, jeg vil tro at i en drill med LiPo så er det en Cut-of på 9v. Kan aldri tenke med Hilti, Panasoanic osv... leverer driller som kan være farlige ved feil bruk. Jeg har sett endel videoer med LiPo som har gått i lufta, men jeg mener så lenge man behandler de med respekt og bruker dem riktig så er dem ikke så farlige. Jeg har ikke "smellt" noen enda hvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå