radivx Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Hei, Chipsetviften min bråker som et ondt år (den mest støyende komponentet i PCen). Kommer nok til å oppgradere til vannkjøling innen et år. Men trenger i mellomtiden en ornklig chipsetkjøler! Noen som har erfaringer med de kjølerene som er på markedet? De som er passive har stort sett (på nettbutikkenes brukererfaringer) fått skamkritikk fordi de øker temperaturen på chipsettet betraktelig. Finnes det noen chipsetkjølere/vifter som faktisk klarer x000 rpm uten å bråke hørbart? Finnes det noen passive kjølere som virker superbra? Finnes det noe program til å la deg styre viftene til hovedkortet? (har nForce basert chipset). Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Skal holde med en passiv kjøler på AMD (nForce4?) Zalman sin skal tydeligvis duge. Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Jeg har Zalman's Chipset kjøler, den er passiv og kjøler svært bra om du har god luft sirkulasjon i kabinettet. Koster rundt 50-100kr avhengig av hvor du kjøper. Husk Arctic Silver thermal compound EDIT: Prøv SpeedFan, vet ikke om den støtter nForce4, men det er verd å prøve. Endret 22. juli 2006 av Ashmantle Lenke til kommentar
radivx Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 Yepp nForce 4 AMD Får kjøpe en passiv Zalman ved neste anledning. Er det noen som har erfaring med 3dje parts vifteløsninger? Noen som vet hvordan du kan styre CPU og Chipsetvifte? Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Hovedkortene pleier ha egne programmer for dette. De følger nødvendigvis ikke med hovedkortet, men kan lastes ned fra internett. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 SpeedFan gir meg i det minste noen temperaturer. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal styre vifter med det. Btw. Hvordan vet jeg hvilke temperatur som er hva. Får oppgitt 3 stk. den høyeste er 97*C Tror jeg har identifistert hvilken som er prosessoren, hva er da de andre? Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Yepp nForce 4 AMD Får kjøpe en passiv Zalman ved neste anledning. Er det noen som har erfaring med 3dje parts vifteløsninger? Noen som vet hvordan du kan styre CPU og Chipsetvifte? 6537585[/snapback] hehe, jeg nevnte SpeedFan - det er ikke en kjøleløsning, men et program som man styrer vifter med Og så har man MBM 5 - husker ikke hva det er forkortelse for though. Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Og så har man MBM 5 - husker ikke hva det er forkortelse for though. 6537631[/snapback] Motherboard Monitor 5 Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 SpeedFan gir meg i det minste noen temperaturer. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal styre vifter med det. Btw. Hvordan vet jeg hvilke temperatur som er hva. Får oppgitt 3 stk. den høyeste er 97*CTror jeg har identifistert hvilken som er prosessoren, hva er da de andre? 6537627[/snapback] Ah, trodde du misforstod meg. Altså, husk at temperaturnivåene du får fra sensorene på hovedkortet ikke er kalibrerte. Dvs. at du ikke kan si "jeg får en temperatur på 50 grader" eller liknende. Det du kan si er "forskjellen mellom å kjøre CPU uten last og med last er 10 grader". Uansett.. speedfan hjelpefilen er din venn. Det er ikke alle hovedkort som støtter justering av viftehastigheter, men du kan prøve De vanligste temperaturene på hovedkortet er CPU, Northbridge (chipset) og Spennings regulator (PWM e.l.) Lenke til kommentar
radivx Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 Det er en på 50C (CPU) en på 30C (System, er dette Chipset?) og en på 97C (denne? hva er den? Er det urealistisk at det er spenningsregulator?) Jeg misforstod deg ikke, så bare ikke etter nøye nok derfor kom spm. mitt om igjen etter at du hadde svart på det. Men jeg får ikke regulert viftene med SpeedFan. Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Det er en på 50C (CPU) en på 30C (System, er dette Chipset?) og en på 97C (denne? hva er den? Er det urealistisk at det er spenningsregulator?) Jeg misforstod deg ikke, så bare ikke etter nøye nok derfor kom spm. mitt om igjen etter at du hadde svart på det. Men jeg får ikke regulert viftene med SpeedFan. 6537713[/snapback] System er Chipset ja. Ser ut som spennings regulatoren din er ekstremt varm i forhold til CPU og Chipset. Jeg vet ikke hva som er normalt på andre hovedkort, men som regel legger den seg på rundt samme temperaturen som CPU'en min. Den vil bli varmere om du overklokker though. Det er ikke alle hovedkort som støtter regulering av vifter, bare vifte turtall avlesning. Du kan kjøpe en tredjeparts regulering på feks. www.microplex.no En veldig enkel og billig løsning - men passer bare en vifte: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=Z...TE2&mcat=15s230 En dyrere løsning, men støtter mer vifter: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=NXP205S&mcat=15s230 Jeg kan anbefale denne: (har den selv - men har malt den svart) http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ZMMFC1&mcat=15s230 Lenke til kommentar
radivx Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2006 Jeg har allerede bestillt Zalman 5.25" viftestyringen. Kan du poste et bilde av din svartmalte? (tror det vil ta seg bedre ut for meg en den gjennomsiktige plasten). Hvor sitter den spenningsregulatortingen/hvordan ser den ut? (Har et Epox HK) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå