applemania Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Jeg sjekket poengkravene for i år på psykologi årsenhet og der sto det 55 poeng. Jeg trodde jeg hadde 55 poeng, men jeg har visst ikke det likevel. Er det bare å gi opp da, eller slipper de noen inn under poengsummen? Og hvis jeg eventuelt kommer inn på årsenheten, hva skal til for å studere psykologi videre? Jeg har ikke søkt nå, skal ha friår og skal søke til neste år, jeg bare begynner å prøve og finne ut om jeg kan komme inn eller om jeg må gi opp drømmen og finne noe annet å studere. Endret 22. juli 2006 av AnAnAs Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Det er veldig få plasser på profesjonsstudiumet så det er alltid bare en liten andel som kommer videre fra årsstudiumet. Siden årsstudiumet har såpass mange plasser så er det ikke SÅ farlig om man ligger litt under det kravet som stilles for å komme inn da det ikke er så vanskelig å komme inn med en ventelisteplass, men selvfølgelig, man må jo ha flaks. Poenggrensen er jo forskjellig fra år til år avhengig av hvor mange som søker, og ikke minst hvem som søker Endret 22. juli 2006 av Lomz Lenke til kommentar
Anxe Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Tenkte bare legge til at man kan fortsette å studere psykologi selv om man ikke kommer inn på Profesjon, men da får man en mer teoretisk utdannelse. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2006 Tenkte bare legge til at man kan fortsette å studere psykologi selv om man ikke kommer inn på Profesjon, men da får man en mer teoretisk utdannelse. 6539649[/snapback] Jeg skjønte ikke helt det, care to explain? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Tenkte bare legge til at man kan fortsette å studere psykologi selv om man ikke kommer inn på Profesjon, men da får man en mer teoretisk utdannelse. 6539649[/snapback] Jeg skjønte ikke helt det, care to explain? 6541627[/snapback] Det finnes 2 psykologistudiumer: Profesjonsstudiumet hvor du blir psykolog Så har du psykologi som studium hvor du ikke direkte blir psykolog, det er et mer teoretisk studium hvor du lærer psykologi til f.eks organisasjonsledelse og denslags. Bachelor eller Master. Full liste over studiumene ved Psykologisk Institutt ved UiO: Liste Endret 23. juli 2006 av Lomz Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Jeg skjønte ikke helt det, care to explain? 6541627[/snapback] Tar du profesjonsutdannelsen blir du som sagt psykolog og får denne titelen. Men studerer du psykologi utenom et profesjonsstudium kan du benytte det du lærte senere i andre studier (f.eks du kombinerer flere studier) eller i arbeidsliv. Psykologi er nok ettertraktet blandt arbeidsgivere når du skal søke på stillinger hvor du skal jobbe med mennekser generelt. Lenke til kommentar
VonOs Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Universitetet i Lillehammer og et sted til, er visstnok åpent for "alle" mulig jeg har misforstått. Se www.jobbfeber.no ->psykolog og utdanning Lenke til kommentar
sickboi Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 du kan også studere psykologi årsenhet på nki.no koster litt penger, men da kan du i alle fall søke videre på universiteter når du er ferdig(om du gjør det bra nok) tror uio har de høyeste poeng kravene for å komme inn, sjekk bergen og trondheim, mener å huske at alle kommer inn på psyk årsenhet i tr.heim...? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Man kan også ta den på. Folkeuniversitet Lenke til kommentar
applemania Skrevet 12. august 2006 Forfatter Del Skrevet 12. august 2006 du kan også studere psykologi årsenhet på nki.nokoster litt penger, men da kan du i alle fall søke videre på universiteter når du er ferdig(om du gjør det bra nok) tror uio har de høyeste poeng kravene for å komme inn, sjekk bergen og trondheim, mener å huske at alle kommer inn på psyk årsenhet i tr.heim...? 6640468[/snapback] Jeg har tenkt litt over det her, og mangler to eller tre poeng for å komme inn her i Oslo, så jeg tror jeg kommer til å satse på Trondheim. Noen som har erfaringer ved å studere i Trondheim? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Fra og med neste år er det endringer i opptaksprosedyren for profesjonsstudiet ved UiO. Dagens ordning fungerer slik at opptak til profesjonstudiet foretas på bakgrunn av karakterer på årsenheten. Årsenheten i psykologi tar inn i overkant av 300 i Oslo og det tilbys også en rekke andre steder rundt om i landert. Profesjonsstudiet tar inn langt færre, rundt 40 i Oslo. Å si at konkurransen er hard er en underdrivelse. Fra høsten 2007 skal opptak til profesjonsstudiet (i Oslo) beregnes på bakgrunn av karakterer fra videregående, og kravet for å komme inn vil etter all sannsynlighet stige markant (vil gjette på nivå med tannlege/lege). Det vil være en overgangsordning, men ikke søk deg til årsenheten i Oslo om det er der du ønsker studere for å bli psykolog videre, den veien stenges snart. Se: http://www.psykologi.uio.no/studier/opptakfravgsk.html for mer informasjon. Jeg vet ikke om noen endringer ved NTNU, UiB eller UiT. NTNU tar inn en del færre hvert år, små klasser kan være en fordel hvis en liker det intime miljøet det gir. Hvis du skal komme inn på et profesjonsstudium som beregnes på bakgrunn av karakter fra universitetsnivå vil du måtte jobbe steinhard; du konkurrerer med studenter som har gått årsenheten 3-4 år. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 13. august 2006 Forfatter Del Skrevet 13. august 2006 Uff, nå som jeg trodde det kanskje kunne ordne seg, også skal det bli enda vanskeligere. Hvis jeg velger psykologi årsenhet i Trondheim, kommer inn og får toppkarakterer, er jeg fortsatt ikke garantert innpass videre (altså 300 søkere/20 kommer inn videre)? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Nope, er dessverre sånn. Selv møtt folk som har gått årsenheten et par ganger, i håp om å komme igjennom nåløyet. Det sier seg selv, når 300 (vel, ikke alle søker seg videre) skal bli rundt 40 blir det trangt om plassen. Er vel antakeligvis derfor UiO har bestemt seg for å la opptaket til profesjonsstudiet basere seg på vgs-karakterer; det er ingen ønskesituasjon at studenter tar samme studium i flere år, i håp om å oppfylle en drøm som henger akk så høyt. hvis jeg husker det psykologstudenter sier rett, så må du få tilnærmet kun A-er for å kvalifisere direkte til profesjonsstudiet fra årsenheten. Man kan overleve med én B.. Endret 14. august 2006 av Cybbe Lenke til kommentar
applemania Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 hvis jeg husker det psykologstudenter sier rett, så må du få tilnærmet kun A-er for å kvalifisere direkte til profesjonsstudiet fra årsenheten. Man kan overleve med én B.. 6672686[/snapback] Syke tilstander. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå