Gå til innhold

får ikke til SW raid 1 under win xp pro

Anbefalte innlegg

hei..

prøver å sette opp raid 1 her på mine to 400 GB SATA disker, men i Disk managment får jeg bare opp valgene "enkel, spredt og stripet", men ikke Speilet...

diskene er seff satt som dynamiske..

hva gjør jeg galt?

btw, sitter med et AUSU P5LD2 hk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei..

prøver å sette opp raid 1 her på mine to 400 GB SATA disker, men i Disk managment får jeg bare opp valgene "enkel, spredt og stripet", men ikke Speilet...

diskene er seff satt som dynamiske..

hva gjør jeg galt?

btw, sitter med et AUSU P5LD2 hk..

6536358[/snapback]

Du gjør ikke noe galt.

Du kan ikke opprette SW Raid 1 i Windows Pro med å bruke 2 dynamiske volumer.

Du kan derimot opprette et feiltolerant volum med data og paritet stripet periodisk.

Du trenger da 3 disker til det og du oppretter RAID-5-volumer.

Lenke til kommentar

Du må bruke SATA kontaktene som hører til den innebyggde raidkontrolleren, og så setter du opp raidet i bios. Mye mulig at raidkontrolleren har en egen bios du må sette opp, og at du kanskje må aktivere raidkontrolleren i den "vanlige" biosen først.

Lenke til kommentar
Støtter hovedkorte raid 1?

6546816[/snapback]

i følge komplett.no så støtter hk raid 1...

hvis dette ikke lar seg gjøre i windows.. hvordan setter jeg opp RAID 1 da?

6559338[/snapback]

Du kan ikke sette Raid 1 i Windows xp home/pro eller? med å bruke 2 dynamiske disker/volumer, fra diskbehandlingen, som du refererte til i åpningsposten.

Derimot kan du gjøre det, som det blir nevnt i andre poster, etter at du har aktivert Raid funksjon for kontrolleren i Bios (mulighet for oppsett vil komme under POST)

eller med å bruke Raid utility til kontrolleren fra Windows. Det betyr at du må installere den Raid utility i Windows.

Da vil du kunne konfigurere diskene for raid 1 fra den utility, og deretter kan du partisjonere og formatere volumet som du vil fra diskbehandlingen.

Men volumet må du opprette fra Bios til kontrolleren eller fra den Raid Utility.

Det er det volumet som du kan ikke behandle/opprette rett fra diskbehandlingen, som du åpenbart har enfart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...