dagtheo Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Var så heldig å ha med meg kameraet da vi møtte på en liten bjørnefamilie. Av naturlige grunner ble bildet tatt på litt avstand(ca 50 m), og jeg hadde desverre ikke med stativ. Har akkurat kjøpt meg Nikon D70s, og bildet er tatt med dette og ett sigma 55-200mm objektiv. Er helt fersk med digital speilrefleks, så derfor ikke kjent med så mange av kameraets funksjoner ennå. Bildet ble derfor tatt på auto... Hva kan jeg gjøre i etterbehandlingen for å få bildet bedre? Er det noen som har noen tips til overs? Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Hmm.. Taket trekker en god del av oppmerksomheten min, jeg ville klippet vekk det, kanskje litt høyere kontrast hadde gjort seg og. prøv å klipp det litt så bjørnene kommer i fokus i bildet (antar de er poenget med bilde) iallfall min mening, andre vil sikkert mene anderledes, men det viktigste er hva du syns om slutt resultatet Lenke til kommentar
dagtheo Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 Hmm.. Taket trekker en god del av oppmerksomheten min, jeg ville klippet vekk det, kanskje litt høyere kontrast hadde gjort seg og.prøv å klipp det litt så bjørnene kommer i fokus i bildet (antar de er poenget med bilde) iallfall min mening, andre vil sikkert mene anderledes, men det viktigste er hva du syns om slutt resultatet 6536201[/snapback] Joda, bjørnene er jo det viktigste...men vil også ha med huset tror jeg...er jo en litt spesiel setting med isbjørner i et hus. Men endre kontrasten er sikkert lurt...takk for tipset Lenke til kommentar
hardmongo Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 det er veldig mange måter å gjøre det bedre, for eksempel er fargene ganske blasse, så det hadde hatt godt av levels/curves.. en oppskarping trenger det også (unsharp mask).. det spørs hvilket uttrykk du ønsker, og hvor(dan) bildet skal brukes jeg lagde en rask versjon, og her er hva jeg gjorde og hvorfor: 1. det var ganske mange forstyrrende elementer i bildet, så jeg fant ut at et kvadratisk utsnitt ble best. 2. fargene var heller ikke optimale, så jeg konverterte til sorthvitt med channel mixer. 3. siden det var litt uskarpt prøvde jeg å "bygge videre på det" ved å legge på vignettering og blur i kantene for å få en gammel look. hvis du lurer på hvordan du gjør det er det bare å spørre. 4. til slutt la jeg på et veldig svakt blåfilter fordi jeg tenkte isbjørnene ville like det. hehe Lenke til kommentar
dagtheo Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 det er veldig mange måter å gjøre det bedre, for eksempel er fargene ganske blasse, så det hadde hatt godt av levels/curves.. en oppskarping trenger det også (unsharp mask).. det spørs hvilket uttrykk du ønsker, og hvor(dan) bildet skal brukes jeg lagde en rask versjon, og her er hva jeg gjorde og hvorfor: 1. det var ganske mange forstyrrende elementer i bildet, så jeg fant ut at et kvadratisk utsnitt ble best. 2. fargene var heller ikke optimale, så jeg konverterte til sorthvitt med channel mixer. 3. siden det var litt uskarpt prøvde jeg å "bygge videre på det" ved å legge på vignettering og blur i kantene for å få en gammel look. hvis du lurer på hvordan du gjør det er det bare å spørre. 4. til slutt la jeg på et veldig svakt blåfilter fordi jeg tenkte isbjørnene ville like det. hehe 6536289[/snapback] Det må jeg si, ble veldig bra...hmm, kanskje jeg får med den spesielle settingen uten å ta med så mye av huset Og ja, jeg vil gjerne vite hvordan man får til vignettering ++...ble veldig stilig. Har så vidt prøvd meg litt i photoshop før, men er nybegynner der også. Er meningen å sende en utgave av bildet til en lokalavis. Hva burde jeg i så fall gjøre med bildet da? Lenke til kommentar
hardmongo Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 da er det nok ikke vits å gjøre så mye utav det med vignettering og blur.. det holder å ta et utsnitt (crop tool), skarpe det litt opp med unsharp mask (ikke overdriv), og justere konstrasten med levels, curves, eller brightness/contrast.. prøv deg frem Lenke til kommentar
dagtheo Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 da er det nok ikke vits å gjøre så mye utav det med vignettering og blur.. det holder å ta et utsnitt (crop tool), skarpe det litt opp med unsharp mask (ikke overdriv), og justere konstrasten med levels, curves, eller brightness/contrast.. prøv deg frem 6536330[/snapback] Takk for tipset...får leke meg litt i photoshop da. Ser jeg skulle hatt objektivet ditt i den situasjonen der...og et stativ. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Ser man det. I utgangspunktet var motivet VELDIG tøft, utførelsen ble av naturlige årsaker litt preget av det. Samtidig så understreket det litt det dokumentariske preget. Skulle jeg ha gjort noe med utgangsbildet, så hadde jeg antageligvis bare croppet bildet slik at taket ikke var med. Se eksempel. Dette fordi at med min sans for humor er det noe litt abstrakt med isbjørner og et "røking forbudt" skilt. Jeg innser jo det at det er faretruende nært se & hør stadium, men jeg ville ikke ha puttet en teit kommentar på det. Når det er sagt synes jeg at Hardmongo hevet bildet fra det dokumentariske til det kunstneriske. Dere burde jobbe sammen profesjonelt... Lenke til kommentar
dagtheo Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 Ser man det. I utgangspunktet var motivet VELDIG tøft, utførelsen ble av naturlige årsaker litt preget av det. Samtidig så understreket det litt det dokumentariske preget. Skulle jeg ha gjort noe med utgangsbildet, så hadde jeg antageligvis bare croppet bildet slik at taket ikke var med. Se eksempel. Dette fordi at med min sans for humor er det noe litt abstrakt med isbjørner og et "røking forbudt" skilt. Jeg innser jo det at det er faretruende nært se & hør stadium, men jeg ville ikke ha puttet en teit kommentar på det. Når det er sagt synes jeg at Hardmongo hevet bildet fra det dokumentariske til det kunstneriske. Dere burde jobbe sammen profesjonelt... 6536351[/snapback] Hehe, jeg får videreføre det forslaget Er enig at det er morsomt med skiltet...tror jeg vil ha det med på den utgaven jeg skal sende til lokalavisa. Til hjemmesiden min tror jeg derimot skal prøve meg på noe lignende den kunstneriske utgaven til Hardmongo. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Hva med å bruke det gylne snitt? La bjørnene være til høyre i bildet? Lenke til kommentar
maritimeD70 Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Ser man det. I utgangspunktet var motivet VELDIG tøft, utførelsen ble av naturlige årsaker litt preget av det. Samtidig så understreket det litt det dokumentariske preget. Skulle jeg ha gjort noe med utgangsbildet, så hadde jeg antageligvis bare croppet bildet slik at taket ikke var med. Se eksempel. Dette fordi at med min sans for humor er det noe litt abstrakt med isbjørner og et "røking forbudt" skilt. Jeg innser jo det at det er faretruende nært se & hør stadium, men jeg ville ikke ha puttet en teit kommentar på det. Når det er sagt synes jeg at Hardmongo hevet bildet fra det dokumentariske til det kunstneriske. Dere burde jobbe sammen profesjonelt... 6536351[/snapback] Hehe, jeg får videreføre det forslaget Er enig at det er morsomt med skiltet...tror jeg vil ha det med på den utgaven jeg skal sende til lokalavisa. Til hjemmesiden min tror jeg derimot skal prøve meg på noe lignende den kunstneriske utgaven til Hardmongo. Takk for hjelpen! 6536373[/snapback] Her et kjapt forslag fra Picasa2 Lenke til kommentar
ezkild Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Forsøkt jeg også. Passet ikke helt til bildet fant jeg ut etterpå, men shit au. Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Synes jeg har sett dette bildet et annet sted, har du fått det publisert et annet sted enn lokalavisa (VG eller dagbladet)? Synes å huske en tekst som: "gruvedriften kommer flere til gode, denne bjørnefamilien hadde søkt tilflukt i blablabla..." Lenke til kommentar
kholand Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 litt forskjellig gjort i ps Lenke til kommentar
dagtheo Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Synes jeg har sett dette bildet et annet sted, har du fått det publisert et annet sted enn lokalavisa (VG eller dagbladet)? Synes å huske en tekst som: "gruvedriften kommer flere til gode, denne bjørnefamilien hadde søkt tilflukt i blablabla..." 6552539[/snapback] Nei, jeg har ikke fått sendt avgårde noe enda...men ikke umulig at noen av de andre her oppe har gjort det, de fleste som jobber her var vel er tur nedenom og tok bilder. Er visst ikke så vanlig med isbjørn i Svea(15 min flytur fra Longyearbyen for de som ikke visste det) på sommerstid, og særlig ikke en familie. Vil også takke for alle forslagene...har såvidt fått tid til å leke meg litt med bildet i photoshop, og skal fortsette med det straks jeg får litt fritid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå