Gå til innhold

ATI Radeon X1950 annonsert

Xmir

Anbefalte innlegg

2136_r580+_resized.png

Referansedesignet for X1950

ATI sendte denne uken ut detaljene for de nye X1900 og X1950. Kortene er fremdeles basert på R580-brikken, men noen små endringer har blitt gjort. Først og fremst så kommer disse kortene med GDDR4-minne. Det eneste nye utover dette er en ny kjøler og forskjellige klokkehastigheter.

Kortene fåes de to variantene som vi er vant med; altså XTX som byr på det helt maksimale, og CrossFire som naturligvis byr på Crossfirestøtten.

Kilde: DailyTech

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nok et kort fra ATi med nok en utttynning av det som er igjen.... av R580 brikken, hadde jo vært mye bedre hvis DX10 hadde støtte på denne.

Det isåfall vært en ganske annen brikke. Dette er ikke noe som bare kan "boltes på".

Det blir spennende å se ytelse tester da ATi har utalt at det vil være en 10-20% ytelseboost bare med GDDR4 er paret med ring-bus minne kontrolleren. Jeg er også ganske spent på støynivået til den nye kjøleren, sannsynligvis er dette noe av det samme designet som vil bli brukt med R600.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvor mye GDDR-4 minne hjelper på ytelsen.

Regner med at nVidia kommer til å seke prisene på 7950GX2 for å konkurere mot dette kortet. Størelse messig ser de ganske like ut...

Men hvis ATi kommer med et nytt toppkort nå... Vil ikke det indikere at det enda er en god stund til R600 er klar?

Lenke til kommentar
Raptor,22/07-2006 : 14:23]Men hvis ATi kommer med et nytt toppkort nå... Vil ikke det indikere at det enda er en god stund til R600 er klar?

6536550[/snapback]

Men hvor store kosnader er det for ATi å kjøre en "test-run" med den nye kjøleren og pare R580 med GDDR4 som allerede var klar for det. R9800XT var vel ute i bare snaue 4 måneder før X800 ble lansert. Jeg tror forsatt R600 vil komme ut mot slutten av året (etter G80).

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Nok et kort fra ATi med nok en utttynning av det som er igjen.... av R580 brikken, hadde jo vært mye bedre hvis DX10 hadde støtte på denne.

Spill produsenter som Funcom, Crytek..... har jo fått nylig tilsendt gaming utstyr med kort som støtte DX10 fra både ATi og nVidia....

link: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1989811,00.asp

6536226[/snapback]

Så vidt jeg kunne se var det ingen av disse som har fått DX10 hardware enda.

Lenke til kommentar
Men hvor store kosnader er det for ATi å kjøre en "test-run" med den nye kjøleren og pare R580 med GDDR4 som allerede var klar for det

tror også dette er en testrun av GDDR4 og kjøler. noen som har sett en dato til dette kortet?

6540956[/snapback]

Har hørt slutten av august, begynnelsen av september

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres voldsomt ut selv. Jeg regner for så vidt med at de kommer til å peise på med høyere klokkefrekvens på GPU også, men likevel.

Det jeg er mest spent på er egentlig hva dette kortet kommer til å gjøre med prisen på kort som allerede er på markedet.

Lenke til kommentar

hvorfor har vi ikke hørt noe om dette på frosiden til HW enda?

Er vell ikke så rart at de langserte dette kortet, 7950GX2 var jo det råeste enkeltkortet (sier enkeltkort da det bare trenger en pci-e 16x port) på markedet, og alle veit jo at toppkortene primærmål er og kaste glans over de lavere seriene, yterst få kjøper over mid end segmetet.

lurer på hva ns på de ram brikkene blir jeg, og på hvor mye strøm det kortet kommer til og trekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...