Gå til innhold

Best skjermkortløsning for 5-6000,-?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og skal oppgradere litt på min stasjonære (totalrenovering) og lurer på hvilke valg jeg skal gjøre på skjermkort.

Har lest diverse tester, men føler meg enda ikke helt sikker.

Som topic sier så kommer vil jeg ligge relativt nærme toppsjiktet når det gjelder mine ønsker, men jeg lurer på hva som er beste løsning.

SLI-løsning med f.eks 2x Sapphire Radeon X1900GT 256MB eller en liksom-SLI løsning med et dobbeltkort som Gainward GeForce 7950GX2?

Om man ikke går opp i prisklasse og kjøper en SLI-løsnign med 2x 512 MB GDDR så vil man jo få 512 GB på en SLI-løsning, kontra en 1GB i en dobbelkort-løsning.

Vil man merke forskjellen i mindre minne på SLI-løsningen mye eller overkjører en slik SLI-løsning de nye liksom-SLI-korta?

Resten av PC vil forøvrig være Intel Core Duo 2 2,4GHz, Crosair 2GB DDR2-6400 og Asus P5W DH Deluxe om det hjelper på besvarelsene.

I tillegg så ser jeg ikke bort fra at overklokking kan hende. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Du roter litt med begreper her, men jeg vet ikke om det kan overføres til din kunnskap om begrepene. ATi-kort kan man ikke kjøre i SLI, men derimot i CF (Crossfire), men man må selvfølgelig ha forskjellige hovedkort ettersom hva man skal kjøre. Hva slags hovedkort har du?

Om du kun skal oppgradere ville jeg nok ikke ha brukt så mye på skjermkort. Kanskje gått for et singel X1900XT, og oppgradert CPU og minne med hva nå enn som skulle passe hovedkortet og lommeboken, og heller vente til slutten av året, for så å kjøpe en helt ny PC.

Om du skal kjøpe helt ny PC ville jeg heller ha ventet til DX10-kortene kommer ut (nærmere slutten av året), og kjøpt en PC basert på enten Conroe eller Kentsfield, da får man et ganske ekstremt ytelseshopp for en penge som kan være sammenlignbar med en stor oppgradering i dag.

Lenke til kommentar
Hm. Du roter litt med begreper her, men jeg vet ikke om det kan overføres til din kunnskap om begrepene. ATi-kort kan man ikke kjøre i SLI, men derimot i CF (Crossfire), men man må selvfølgelig ha forskjellige hovedkort ettersom hva man skal kjøre. Hva slags hovedkort har du?

Om du kun skal oppgradere ville jeg nok ikke ha brukt så mye på skjermkort. Kanskje gått for et singel X1900XT, og oppgradert CPU og minne med hva nå enn som skulle passe hovedkortet og lommeboken, og heller vente til slutten av året, for så å kjøpe en helt ny PC.

Om du skal kjøpe helt ny PC ville jeg heller ha ventet til DX10-kortene kommer ut (nærmere slutten av året), og kjøpt en PC basert på enten Conroe eller Kentsfield, da får man et ganske ekstremt ytelseshopp for en penge som kan være sammenlignbar med en stor oppgradering i dag.

6542267[/snapback]

ahh...dårlig eksempel av skjermkort ja. ;)

Men er plan å kjøpe mer enn bare skjermkort ja.

Tanken er en Dual Core 2 2,4GHz, 4GB PC-5400 RAM.

Hovedkort er ikke fast bestemt enda.

Lurte bare på om hva er best mellom en CF/SLI-løsning med to seperate kort eller om det er like greit å kjøpe et kort. :hmm:

Om jeg klarer å vente helt til slutten av året er jeg usikker på, men det er jo alltid slik i PC-verdenen at "om du venter 2 mnd får du bedre ting til samme pris" ;)

Lenke til kommentar

Litt feil da det som nevnt kommer dx10 kort som er en ny modell skjermkort, noe som med andre ord ikke bare er en vanlig bolet versjon av eksisterendet skjermkort. (støtter nye typer grafikk "effekter")

Så om du har en middels pc nå, så burdet du vente.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Ja, om jeg hadde hatt en haug penger mellom hendene i dag, ville jeg ha løpt til banken (satt inn pengene) og ventet til jul, og heller kjøpt meg et monster da. Med en skikkelig Conroe eller Kentsfield på et skikkelig hovedkort (som har kommet da), og et skikkelig DX10-kort eller to tenker jeg det blir vei i vellinga.

Lenke til kommentar

hmm... :hmm:

Tenkte PC-kjøp kom til å bli om en måned og 2 så siden Age of Conan er utsatt til mai 2007 så kan jeg vel kanskje vente mtp. skjermkort da...

DX10 kommer ut i Nov 06 så langt jeg har lest, men har det kommet noe info om når det kommer kompatible skjermkort til DX10 da?

Får GPU-produsenter DX10 på forhånd så de kan starte med å lage GPU'er til DX10 eller må vi vente nok en måned og to etter at DX10 kommer før vi finner kompatible skjermkort? Og ut ifra release, når kan vi regne med å se drivere som ikke er full av bugs til dette?

Såg det var startet opp en "oppsamlings-tråd" til skjermkort som ventes til DX10, men info var iallefall ikke kommet der enda.

Først utsatte jeg PC-kjøp til Intel Core Duo 2 ko, får vel utsette enda mer mtp. skjermkort nå. Og så utsette igjen fordi fire-kjernes CPU'er kommer. Lurer på når jeg får kjøpt denne PC'n jeg. :D

Lenke til kommentar

Har akkurat samme planer med PC kjøp. Intel Core 2 Duo E6700 og en bra HK sammen med 2GB minne.

Det jeg er usikker på er skjermkort.

Har mest lyst til å kjøpe et 7900GT nå og så vente til skikkelig DX10 kort kommer rundt vista-tider, men X1950XTX frister også mye...

Det blir vel ikke noe revolusjonerende nytt på skjermkortfronten slik at dagens HK får problemer med å utnytte det optimalt?

Lenke til kommentar
Det blir vel ikke noe revolusjonerende nytt på skjermkortfronten slik at dagens HK får problemer med å utnytte det optimalt?

6548904[/snapback]

Er det jeg og tenker, og som jeg nevner så har jeg etter et par PC-oppgraderinger gjennom tidene funnet ut at "vente til <insert ny high-tech komponent her> kommer ut" medfører bare at du venter i all evighet. ;)

Derfor regner jeg med jeg kommer til å kjøre max på med skjermkortet også nå når jeg først oppgraderer.

Tilbake til spørsmålet: Kjøpe 2x "mindre" kort og koble i sammen i SLI/CF eller kjøpe ett "stort" kort (kan godt være dobbel-dekker)? :hmm:

Lenke til kommentar
Er det jeg og tenker, og som jeg nevner så har jeg etter et par PC-oppgraderinger gjennom tidene funnet ut at "vente til <insert ny high-tech komponent her> kommer ut" medfører bare at du venter i all evighet

Igjen - ja du har rett i mange tillfeller feks fra 1800xtx til 1900xtx fra 1900xtx til 1950xtx osv (poenget gjelder ikke bare skjermkort). Men når det nå kommer et nytt system med nye skjermkort modeller blir saken en helt annen, dette er rett å slett en veldig god grunn til å vente da du uansett kommer til å ville bytte til dx10.

Jeg haddet kjøpt 1 stk 7950 x2 evnt ventet på 1950 xtx i steden for å å kjøre mid-range sli \ crossfire.

Lenke til kommentar
Igjen - ja du har rett i mange tillfeller  feks fra 1800xtx til 1900xtx fra 1900xtx til 1950xtx osv (poenget gjelder ikke bare skjermkort). Men når det nå kommer et nytt system med nye skjermkort modeller blir saken en helt annen, dette er rett å slett en veldig god grunn til å vente da du uansett kommer til å ville bytte til dx10.

Helt enig i at ny modell av en komponent har mye å si istedenfor bare oppgraderinger, men i verste fall kan det bli et helt år til disse modellene kommer ut. I tillegg til oppstartsfasen med masse problem med drivere og hvordan skal jeg overleve vinteren da? :D Når de først kommer ut er det jo så og si sommer og da kan jeg jo bare vente til neste høst med å kjøpe om jeg er max uheldig. ;)

Jeg haddet kjøpt 1 stk 7950 x2 evnt ventet på 1950 xtx  i steden for å å kjøre mid-range sli \ crossfire.

Mkay. Blir en mnd til bestillingen går i boks pga. forsinkelser fra min side uansett så kan hende ventinga på 1950 xtx går av seg selv. ;)

Lenke til kommentar
Jeg hadde kjøpt et 7900GT kort (så at Komplett hadde ett til rundt 2200 på ukens tilbud)

Og ventet til rundt juletider for så å kjøpe et high-end DX10 kort...

6553483[/snapback]

Det blir ikke et år til DX10-kortene kommer ut nei, i verste fall tenker jeg du kan belage deg på å vente 4 måneder.

6553483[/snapback]

Har det kommet noe håndfast info om når DX10-kortene kommer til å bli releaset?

Og kan man forvente bra kompitabilitet fra sowtware fra starten av eller går det et par mnd. før ting har tilpasset seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...