Northcity Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 hei! jeg lurte på en ting angående basselementene i høytalerne mine... hvor langt ut skal de slå før de ryker? eller rettelse: hvor mye dunking tåler de? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Det kommer anpå hvilket basselement det er snakk om Endel fabrikanter oppgir "Xmax" på elementene sine, dvs hvor langt talespolen (og dermed membranen) kan bevege seg i magnetgapet, i millimeter, uten at hele talespolen er utenfor magnetgapet. Det som endelig begrenser den maksimale mekaniske slaglengde, er avstanden mellom polstykket (pole piece) og talespolen (voice coil): Svinger talespole/membran for langt, vil talespolen slå inn i polstykket, og du kan ødelegge den. høyttaler element med kort slaglengde: høyttaler element med lang slaglengde: For mer informasjon om høytalere, les: http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker Endret 22. juli 2006 av k-orm Lenke til kommentar
Northcity Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 har den nederste typen der...altså med en "klump" i midten. Lenke til kommentar
moray Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Hvordan element er det snakk om? Finn ut av det! "Klumpen" du nevner er ganske sikkert bare støvbeskyttelsen. Lenke til kommentar
Northcity Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 støvbeskytter:) Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 har den nederste typen der...altså med en "klump" i midten. "Klumpen" (kalott, halvkule) i midtten har ingenting med hvor lang slaglengde elementet har. Denne bassen har og lang slaglengde: Du får en pekepinn på å se på bredden/størelsen på opphenget (surround på tegningen over). Det vil også være fint om du kunne fortelle oss hvilket høytalermerke og modell du har Lenke til kommentar
Northcity Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) har et 10 toms bass element....det slår langt men vet ikke hvor langt det kan slå:/ vettike merket heller det er det jeg vet om det:) Endret 23. juli 2006 av Northcity Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Lineær slaglende på 12-14mm. Dvs slaglengden hvor coilen fremdeles er innenfor magnetgapet.(Beskrevet ovenfor) Max fysisk slaglengde på ca 20mm tenker jeg. Det vanlig på slike elementer. Lenke til kommentar
Northcity Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2006 altså ut fra den ringen rundt da? altså magnetcoilen? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 har et 10 toms bass element....det slår langt men vet ikke hvor langt det kan slå:/ vettike merket heller Nei, de fleste vet ikke navn eller nummer på elementene som sitter i høytaleren sine. Men de vet navnet på høytaleren! (hvis det ikke er "no name" høytalere du har da) Ved å se på det vedlagte bildet, ser det ut som det er ett av de billigste elementene å oppdrive. Det betyr att det har middels slaglengde, kansje fysisk maks 20mm, som Trainman sier. Du skal ikke henge deg så mye opp i hvor lang slaglengde bassen har. Det høres godt om du "botner" elementene, og da er det bare å skru ned lyden. Det som skader høytalerne er om du har en svak forsterker, som du skrur opp på maks. (Høytalerne kan skades av å botne basselementet og) Lenke til kommentar
freke Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 har et 10 toms bass element....det slår langt men vet ikke hvor langt det kan slå:/ vettike merket heller Nei, de fleste vet ikke navn eller nummer på elementene som sitter i høytaleren sine. Men de vet navnet på høytaleren! (hvis det ikke er "no name" høytalere du har da) Ved å se på det vedlagte bildet, ser det ut som det er ett av de billigste elementene å oppdrive. Det betyr att det har middels slaglengde, kansje fysisk maks 20mm, som Trainman sier. Du skal ikke henge deg så mye opp i hvor lang slaglengde bassen har. Det høres godt om du "botner" elementene, og da er det bare å skru ned lyden. Det som skader høytalerne er om du har en svak forsterker, som du skrur opp på maks. (Høytalerne kan skades av å botne basselementet og) 6545427[/snapback] Mitt 10" sub element slår beskjedne 50 mm. Flytter litt luft det. Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Freke; snakker vi SVS her? Lenke til kommentar
freke Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Hehe, redd for det. Kommer ikke over hvor mye liv og røre en pb10 klarer å lage! Og PEN liv og røre :-) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Min sub har en vanvittig slaglengde, men tror ikke den er så kraftig.. Sprengte den litt da jeg hadde hakk 4 (av 10) på forstereken.. 240w forsterker.. Den virker da enda, men om jeg skrur over litt over 3 så begynner den å smelle Hva er ødelagt inni den da? Altså det smeller med jevne mellarom, ikke bare etter bassen.. f.eks Donk Donk Donk *Smell* Donk Donk Donk *Smell* Endret 31. juli 2006 av complexity Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Da har du bunna spolen, mest sannsynlig fordi forsterkern er for pinglete, mista kontrollen og kaboom. Kan jo nevne Arvus ASW-25 25" som har en slaglengde opp mot 17cm. Tror den skulle hode for de fleste, hehe Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Da har du bunna spolen, mest sannsynlig fordi forsterkern er for pinglete, mista kontrollen og kaboom.Kan jo nevne Arvus ASW-25 25" som har en slaglengde opp mot 17cm. Tror den skulle hode for de fleste, hehe 6591597[/snapback] godt mulig.. Det skjedde vel egentlig når jeg brukte gammelforsterkeren.. Som er passe svak.. Ble værre når jeg fikk denne og spilte høyt.. Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Da har du bunna spolen, mest sannsynlig fordi forsterkern er for pinglete, mista kontrollen og kaboom.Kan jo nevne Arvus ASW-25 25" som har en slaglengde opp mot 17cm. Tror den skulle hode for de fleste, hehe 6591597[/snapback] Har du link? Fant ikke så mye på google. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå