Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

GPS: Sp. om POI og installering

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en Garmin Street Pilot i3.

Hadde jo vært greit med noe ekstra, utenom det som er forhåndsinstallert på maskinen.

Tenker spesielt på POI, inkludert fotoboksoversikt (Norge og Danmark).

Har prøvd å tråle nettet for informasjon, men det ser ut som man skal ha svært gode kunnskaper for å installere noe slikt.

Er det virkelig så vanskelig? Noen som kan gi meg noen trøstens ord, i form av veiledninger normale folk kan forstå, samt linker til gratis eller betalte tjenester? Spesifiser gjerne om tjenestene er gratis eller betalte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går likar' no, som DDE synger!

Det hele gikk faktisk lettere enn jeg hadde turd å håpe på.

1.

Gikk innom http://tomtom.nystul.no/forum/

2.

Her var det en del gratis POI'er. Nystul har gjort et enormt arbeid med sin hjemmeside. Applauderers!

3.

Registrerte meg på forumet for å få tilgang til POI'ene

De er laget for TomTom, men løsningen var et program som kunne konvertere filene. Det vil si at man lagret TomTom-filene som Garmin csv-filer.

Filene ble ledsaget av et miniatyrbilde i bmp-format. Begge filene har samme navn.

4.

Lastet ned gratisprogrammet POI Edit. Filene ble konvertert. Hadde litt trøbbel med å få lagre. La oss si jeg hadde filen Statoil, måtte jeg lagre den under et annerledes navn, f.eks Statoil1. Senere kunne jeg omdøpe tilbake til Statoil, så billedfilen og POI-filen fikk samme navn igjen. At navnet er likt med TomTom-filen Statoil gjorde jo ikke noe, siden TomTom-filen og Garmin-filen var av forskjellige format.

Når man åpner en fil man skal konvertere i POI Edit, husk å markere ALLE oppføringene man får opp! Ellers lagres kun den første. Altså, dersom man skal konvertere en liste med 50 restauranter, må man markere alle. Det gjøres under Edit-menyen > Select all.

5.

På min Garmin Street Pilot i3 har jeg ikke minnekort. Jeg lastet opp POI-filene vha Garminprogrammet POI-loader. Det kan lastes ned fra Garmins hjemmsider, og en rekke andre steder.

6.

Jeg fant ut at når jeg lastet opp filer til GPS-en, ble tidligere opplastede POI'er slettet. Løsningen for meg ble å kopiere alle aktuelle filer til én mappe på harddisken, og så laste dem over på GPS'en herfra. Dermed får man alltid de POI'ene man ønsker, forutsatt at den aktuelle mappen på harddisken oppdateres.

Da jeg skal på ferie til Danmark, ønsket jeg også POI'er derfra. Jeg fant fram til en side som het TomTom User ( http://www.tomtom-user.dk/ )

Her kunne man laste ned POI'er over en lav sko, men mot betaling. Imidlertid er det ikke de store utgiftene. Først må man registrere seg på et forum, som på Nystul-siden. Deretter betaler man med kredittkort for et fast antall nedlastinger. Det fungerer som et klippekort, der man kan velge mellom ulike antall klipp. Det dyreste er 60-70 danske kroner for 100 klipp. Det er overkommelig.

I dag har jeg lastet ned og konvertert en hel bunke POI'er fra de nevnte hjemmesider, og nå begynner det hele virkelig å ligne noe! :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...