Gå til innhold

trenger HJELP med kjølingen !

Zoid_

Anbefalte innlegg

har en XP2200+ prosessor og "IGLOO2320" kjøleviften .Kjøleviften min er beregnet for XP2600+ , men Uansett så holder CPU temp. seg på 60 ¤C. kjølingen er riktig montert og jeg kjører PCen ikke så hardt , nesten BARE internett .

PCen er helt ny , selvbygd.

Kan noen si meg hva er galt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Dette er normalt. Eller kanskje litt i overkant.

Har du brukt kjølepasta? Det har stor innvirkning på cpu-tempen. Fant ikke noen tester av den kjøleribba du har, så jeg vil ikke si noe om den, men det kan være den som ikke kjøler godt nok. Selv om den er laget for XP2600 ja..

Du skriver ikke åssen hovedkort du har. Noen hk har det med å vise feil tempratur. Det kan du jo sjekke selv med å kjenne på ribba med fingrene.

-Jan Ivar-

Lenke til kommentar

Nja ...jeg har ganske god luft gjennomgang der...og har en kabinettvifte...jeg har en "Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Blå Kabinett m/360W ".

hovedkortet er : KX7-333R

jeg brukte kjølepastaen , men kjøleribben er ganske varm .

ps: Ved instalasjon av uPen , måtte jeg bøye litt temperaturføleren , fordi den stakk litt ut av sokkelen , slik at uP var ikke plassert i sokkelen riktig , men på skrå..., så jeg bare dyttet forsiktig uP ned i sokkelen , slik at den skulle sitte rett,horisontalt....har det noe å si.?

Lenke til kommentar

Hei

At kjøleribba blir ordentlig varm er bare et bra tegn på at pastaen leder varmen bra nok vekk fra cpu core. Det beste er nok å sette inn noen kabinett vifter for å øke gjennomstrømningen av luft i toweret. Én foran og en/eller to bak er nok. Ta en titt på denne vifta her: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=UC8FAB

Denne er atpåtil justérbar slik at du kan bestemme hvor mye den skal "bråke" :wink:

Lenke til kommentar

Jepp , extra vifter kan jo alltids hjelpe , men etter å ha studert HK. merket jeg at luften som går ut inn i kabinettet fra powersupl. er nokså varm ,(og temp. på den er lit i overkant -over 30 grader i kabinettet), derfor prøver uPkjølingen å kjøle uP med ca.35grad. luften ), powersuplayet mitt er på 360W .Må den være varmere enn de som er på 250W?

det er ikke mye som er koplet til den...:brenner, dvd, HK.,HD,extra vifte...

Desutten så stiger den varme luften fra grafikkortet GF4TI4200 rett opp til uPkjølingen...

Kan det være noe galt med Power....?tro..

Lenke til kommentar

nei , det ble lit feil...den blåser ut , men....

#$£$£^* jeg begynner å klikke på PCen nå...

jeg vil ikke kjøpe meg flere kabinettvifter enda , for at jeg tror at det et større problem som er her...så selv om j kjøper viftene og reduserer t.¤C ,så vil feilen være der fortsatt.

det kan jo ikke stemme at jeg har 50-60C på cpuen med en kjøling som er beregnet for XP2600+ uansett type av kabinettet , og den er ganske romslig.

leste i et databok at temperaturen på data komponenter skal egentlig ikke ikke overstige 100 F ,alt som er over 110 F , forkorter levetiden drastisk......

så jeg byttet cpu kjølingen(viften,med kjøleribba),

Men det hjalp ikke T. holdt seg på 56¤c=136F.

hvis jeg begynner å spille og bruker dermed 100% av CPUen - restarter maskina mi av seg selv etter en viss tid....(ca.20 min)

Kan det være CPUen min som utvikler alt formye varme?

eller hovedkortet?

Lenke til kommentar

Normal driftstemperatur (max load) på AMD prosessorer av nyere type pleier å være mellom 45 og 65 grader avhengig av kjøleribbe, vifte og kabinett temperatur.

Dette med at levetiden forkortes drastisk over 100F kan ikke stemme når det gjelder dagens prosessorer (cpu og gpu). Slike komponenter har vanligvis en forventet levetid på 10-15 år. Jeg tror ikke denne nedkortes betraktelig før temperaturen overstiger 70-75 grader C.

Og hva er en betraktelig forkortelse av levetid?... en halvering? Kommer du isåfall til å bruke samme pc om 5-7 år?

I amd's spesifikasjoner for xp-prosessorer opplyses det om en dødelig grense for prosessoren på 90-95 grader C. Dette betyr at om cpu'en har en temperatur på 85 grader C (målt med et nøyaktig måleinstrument) skal det ikke være noen fare for at den ryker med det første.

CPU'en kan være defekt og derfor produsere for mye varme. En annen mulighet er at hk'et viser en helt feil temperatur (vanlig feilmargin på hk er etter hva jeg har sett ca +/- 10 grader C). Dette kan ofte rettes litt med en bios oppdattering.

Tips:

- Kjenn på kjøleribben med fingrene. Er denne så varm som temperaturavlesningen sier? (50-60 grader kjennes godt)

- Hvor mye synker cpu-temperaturen hvis du lar kabinettet stå åpent?

- For å senke cpu-temperaturen kan du senke vcore spenningen (kjernespenningen på cpu). Prøv med litt om gangen og se om det fortsatt er stabilt. (Jeg bruker en vcore på 1,65V)

- For å skjekke pc'ens stabilitet kan du bruke et program som heter SiSoft Sandra (tror det ble riktig ).

- Skru av automatisk restart ved feil hvis du bruker WinXP. Da vil du få en eventuell feilmelding (blåskjerm) isteden for restart.

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-10-23 21:24 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...