Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke skjermbilde når jeg starter opp PC *LØST*

Anbefalte innlegg

Det hele starta sist søndag. Skjermkortviften slutta å gå. Dermed ble det så varmt at jeg ikke fikk brukt PC'n. Neste dag fikk jeg besøk av en kamerat, som hadde med et ekstra skjermkort så jeg kunne få sjekka om det var HK eller skjermkort som var ødelagt. Det viste seg at det ikke hjalp å sette et nytt skjermkort inn i HK, viften gikk ikke rundt der heller. Noe som skjedde atpåtil var at viften på min kamerats skjermkart slutta å virke også. Dermed kom jeg frem til at HK var ødelagt, samt skjermkortet. Jeg var også i tvil om PSU var skada, så jeg gikk til anskaffelse av nye deler til alt.

Jeg skaffa:

XFX GeForce 6800XT 256MB

Asus P4P800/DELUXE (Demovare)

Q-tec 400W, Dual Fan

(Skjermkort / HK fra komplett.no, PSU fra en butikk i nærområdet.)

Grunnen til at jeg skaffa meg demovare HK, var at jeg ikke har så mye penger å rutte med, og dermed ikke hadde råd til å oppgradere CPU i tillegg. Jeg sitter med en Intel P4 2.6Mhz.

Det hele kom idag, jeg satte inn delene og boota opp. Det gikk ikke som forventet, jeg fikk ikke skjermbilde. Etter mye frem og tilbake fikk jeg skjermbilde, og PCn boota opp som vanlig. Jeg satt i Windows en stund for å installere drivere o.l, men plutslig reboota PCn seg. Jeg starta opp igjen, og installering av skjermkortdriver gikk bra. Etter den ble ferdig fikk jeg beskjed om å restarte PCn, og jeg gjorde det. Desverre fikk jeg ikke skjermbilde etter det.

Etter mye frem og tilbake igjen fikk jeg endelig skjermbilde. Alt gikk ganske bra, men plutslig skrudde PCn seg av. Sånn fortsatte det, jeg kunne ha PCn gående uten å gjøre noe, og PCn skrudde seg av random. Det skyldtes ikke varme, CPU/HK/GPU hadde god temperatur.

Jeg la inn chipset drivere, og begynte å skaffe audiodrivere (grunnen til dette var at skjermkort ble levert uten noe drivere / kabler eller noe, så skrudde PCn seg av. Sånn fortsatte det. Etter en random stund skrudde PCn seg av. Til slutt ble jeg så irritert at jeg vurderte å formatere, for å renske opp i eventuelt drivergrums. Men jeg fikk ikke boota opp PCn. Pc startet når jeg skrudde den på, men fikk ikke noe skjermbilde. Prøvde til og med å ta ut alle deler, for så og sette dem inn igjen, men ikke noe hell med det.

Nå begynner jeg å bli litt lei av dette, og håper det er noen her som har en ide?

Jeg har lurt på om det kanskje er et defekt HK, men det er jo litt merkelig da, siden det faktisk har fungert til tider, og det blir lovet at demovarer skal fungere.

Endret av Hansidu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tror altså at det kan være PSU som er for svak? Det kan kanskje forklare random shutdowns. Men PCn fungerte jo også greit en liten stund.

Jeg har min gamle PSU liggende, så kunne testet, men vet ikke om det er den som var grunnen til at forrige skjermkort / HK tok kvelden (dermed ikke sikker på om jeg vil prøve).

Endret av Hansidu
Lenke til kommentar

Er nok PSU som er årsaken her.

Alt annet er bedre enn q-tec .

6800 kort trekker så mye ampere fra +12v at q-tec 400w er ubruklig.

Jeg har dog min intallert i HTPCen min (enda , men ny er i bestilling) da den benytter athlon xp-mobile low power og ett ati9600XT som er veldig snill på strøm og som fordeler uttak på 3.3/5v/12 med lite på +12v.

Men den skal ut derfra , snarest .

Lenke til kommentar

Har det noen gode tips på hvilken PSU jeg burde bestille? Prisen bør ikke overstige 600-700 kr, men hvis det er nødvendig, så er det det.

Edit: Takk for hjelpen så langt, syar2003.

Endret av Hansidu
Lenke til kommentar

Da går jeg til bestilling av Tagan 480W 2FORCE, da den syar2003 snakket om var ubekreftet når de fikk inn, og jeg må få ordnet opp PC asap. Etter det jeg har hørt er vist forskjellene på det jeg bestiller og den syar2003 snakket om veldig liten og ubetydelig.

EDIT 27 Juli: Problemene ble løst med ny PSU, all takk til syar2003.

Endret av Hansidu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...