Nitrius Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 (endret) Tenkte jeg skulle liste opp litt av maskinvaren først, slik ser den ut: Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium Kabinett: Thermaltake Shark Strømforsyning: Hiper 580w CPU: AMD64 3700+ "San Diego" Skjermkort: Nvidia Point Of View 7800GTX 256mb Ram: 2x1024 PC3200 GeIL Value Dual Channel Harddisk: Samsung Spinpoint 250gb Tempraturen på cpu og hovedkort ligger imellom 35-45 grader noe som er greit. Harddisken ligger på rundt 35-40 noe som også er greit. Skjermkortet derimot ifølge tempratur måleren som sitter på kortet så viser den mellom 65-70 i idle og alt fra 70 til 110 når jeg f.eks spiller. Har 2 eksterne 120x120mm vifter en foran som drar luft inn og en bak som drar luften ut, begge er av produsenten papst på 26db. Spørsmålet mitt, kan det ha seg at tempratur måleren til skjermkortet viser feil? tempraturen er værtfall alt for høy etter min mening selv om kortet skal tåle opp till 115 grader eller noe lignende. Når pcen var så og si ny var idle tempen 45-49 og load var 55-65, det er vel det siste halvåret tempen har vært såpass høy, har aldri tenkt så mye på det før nå siden jeg ikke har lyst til å skjermkortet skal ta kvelden enda. Har hatt pc i ca et år og noen måneder og det har vært lite problemer. Så det jeg lurer på da hva burde jeg gjøre med skjermkortet? Har ikke tenkt til å oppgradere enda så hvis skjermkortet skulle ha tatt kvelden så hadde det vært virkelig kjipt. Endret 21. juli 2006 av Nitrius Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Kjøpe 3 stk av denne fra Netshop. Er stille og kjøler godt. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 (endret) Kjøpe 3 stk av denne fra Netshop. Er stille og kjøler godt. 6533365[/snapback] hvorfor 3? har jo bare et skjermkort.. En ting til, kunne tenkt meg en ny CPU kjøler, kjører med boxed viften til cpuen nå og den når hastigheter som 6000rpm og det bråker noe helt jævlig for å si det slik. Så annbefalinger til CPU vifter som ikke bråker for mye men som kjøler godt nå i sommervarmen? Edit: Kunne også tenkt meg 2 nye 120x120mm vifter, greia med papst er at den ikke viser hastigheten sin pågrunn av at de bare har 2 ledninger som føres inn i kontakten, hvis noen forstår hva jeg mener. 2 av disse f.eks: Link Endret 21. juli 2006 av Nitrius Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Liten skrivefeil fra meg der ja...det jeg skulle si var att jeg har kjøpt 3 stk til mine pc'er og er godt fornøyd med både kjøling og lydnivå. Kommer ikke over 45 grader med litt overklokking med denne kjøleren. Når det gjelder kjøler til cpu ville jeg ha tatt en titt på denne eller denne. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 Liten skrivefeil fra meg der ja...det jeg skulle si var att jeg har kjøpt 3 stk til mine pc'er og er godt fornøyd med både kjøling og lydnivå. Kommer ikke over 45 grader med litt overklokking med denne kjøleren. Når det gjelder kjøler til cpu ville jeg ha tatt en titt på denne eller denne. 6534105[/snapback] Takker =) er vel ikke så alt for vansklig å bytte kjølern på skjermkortet regner jeg med heller? Uansett, så litt på cpu kjølerne også men falt litt for denne: Link Når det gjelder kjøling så er jeg på jakt etter noe som har en fin balans mellom støy(ikke får bråkete) og at den kjøler godt. Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Ja, eller den cpu kjøleren foreksempel. Er mye bra og velge på så det blir litt smak og behag også. Selv pleier jeg og bruke google og søke på reviews til det produktet jeg er ute etter. Du finner vanligvis masse fine tester på nettet. Kjøleren til skjermkortet er grei og montere. Følger med en grei bruksanvisning og alt du trenger til montering. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 Ja, eller den cpu kjøleren foreksempel. Er mye bra og velge på så det blir litt smak og behag også. Selv pleier jeg og bruke google og søke på reviews til det produktet jeg er ute etter. Du finner vanligvis masse fine tester på nettet. Kjøleren til skjermkortet er grei og montere. Følger med en grei bruksanvisning og alt du trenger til montering. 6534414[/snapback] Gjør det noen ganger jeg også, men er flott med litt norsk tilbakemelding om ting også. Hadde også vært fint med fler annbefalinger til cpu vifter. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Det er mulig det er litt støv som gjør at at tempen din har økt siden starten. Også dårlig luftgjennomstrømming kan være årsak, stripse kabler og fjerne støv kan gjøre stor forskjell. Du trenger ikke overdrive med tusen vifter for at du skal få ned temp(hvis du ikke har mange harddisker seff) Selv har jeg 4000+ og har en idle på ca 27, og load på ca 33. Når romtemp er ca 20 Kjøler er Zalman CNPS9500LED på laveste hastighet. Den bråker en del på høyeste. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Det er mulig det er litt støv som gjør at at tempen din har økt siden starten. Også dårlig luftgjennomstrømming kan være årsak, stripse kabler og fjerne støv kan gjøre stor forskjell. Du trenger ikke overdrive med tusen vifter for at du skal få ned temp(hvis du ikke har mange harddisker seff) Selv har jeg 4000+ og har en idle på ca 27, og load på ca 33. Når romtemp er ca 20 Kjøler er Zalman CNPS9500LED på laveste hastighet. Den bråker en del på høyeste. 6535384[/snapback] Er ikke snakk om å kjøpe tusen vifter akkurat, skal bare bytte ut de to jeg allerede har med nye, pluss bytte cpu og skjermkort viftene. Støv renset jeg for litt siden, kabler er ikke stripset, men jeg har prøvd å hjemmebort kabler og dratt de slik at ikke noe blir blokkert. Uansett takk for tipsene. Det som er viktigst nå er at jeg vil få gjort noe med skjermkort for i følge tempratursensoren som sitter på kortet så blir den ganske varm som sagt noe som har begynt å plage meg litt i det siste, vil ikke at kortet skal daue enda. Grunnen til at jeg vil bytte cpu kjøler er fordi boxed kjølern min bråker litt for mye ettersom varmen øker, når jeg spiller har jeg sett hastigheten på viften har vært oppi 6000rpm(ifølge speedfan) noe som bråker ekstremt mye selv om jeg sitter med lukket headset. Edit: Er det noe forskjell mellom disse 2: Zalman CNPS9500 AM2 og Zalman CNPS9500LED? bortsett fra at den første også passer til AM2 socket? Edit2: Denne kjølepastaen funker? Link Endret 22. juli 2006 av Nitrius Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Da har jeg gått til innkjøp av div. kjøling: -POV Mr. Freeze -Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler -Arctic Silver 5 Premium Thermal Compound -2x SilenX iXtrema PRO (ver.2) - 120mm 14dBA Ble en smule dyrt men, håper på en litt stillere pc pluss god nok kjøling. Takk for tips. Edit: @Chevelle: POV Mr.Freeze skjermkort kjøleren, lurer på om du har før og etter tempraturer? og hvilket kort bruker du kjøleren på? Endret 23. juli 2006 av Nitrius Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Mist sine vifter på microplex: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...SCL&mcat=15s351 er både lydløse og relativt billige....har 3 av de i min pc...ikke en lyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå