Gå til innhold

Objektiv som tilsvarer 50mm ved cropfaktor 1.6

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til anskaffelse av et fastobjektiv som gir en brennvidde tilsvarende 50mm på mitt 350d, og det står mellom to objektiver.

Canon EF 35mm F/2 og Sigma 30mm F/1,4 EX DC HSM.

Jeg sikler etter Sigmaen på grunn av overlegen byggekvalitet, mykere bokeh og såklart F/1,4, men jeg har noen spørsmål før jeg bestemmer meg for hva jeg skal velge.

Sigma har hatt problemer med kompabiliteten til objektivene sine når Canon og Nikon slipper nye hus, er dette fortsatt et problem? Jeg har fulgt med i DSLR-verdenen siden våren i fjor og ennå ikke hørt om noen som har hatt dette problemet så det leder meg til å tro det hører fortiden til.

Hva har disse kompabilitetsproblemene bestått av?

Jeg er klar over at Sigmaen vil bli ubrukelig på kameraer med fullformatsensor, men tviler på at jeg vil få råd til noe slikt i overskuelig fremtid.

Kom gjerne med andre innvendinger/objektiv som gjør valget vanskeligere for meg.

-wiley

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemene har stort sett gitt seg utslag i fokus, noe som er spesielt kritisk når lysstyrken er så god som her. I noen tilfeller har det vist seg at det er huset som er feilkalibrert. Uansett vil slike feil få dramatiske følger på blendere ned mot 1,4.

Jeg ville valgt Sigmaen i dette tilfellet. Det er et ekstremt objektiv som ikke har konkurranse, selv om det har sine skavanker. Hvis du får problemere med kompabilitet, så er det bare å bytte/få de justert. Det er viktig å finne ut om det er huset eller objektivet som er problemet, hvis slike problemer skulle oppstå.

Pris betyr jo også noe, og da stiller 35mm'eren sterkt. Det er utrolig god valuta for pengene, og mange er svært fornøyd med det som normal. Det skal være ganske skarpt, og lysstyrken er jo omtrent som en gammel normal fra syttitallet. Det eneste kritiske punktet jeg finner på det objektivet er det litt trange utsnittet. Jeg har eid og brukt normalobjektiver for filmbasert kamera fra 40 til 58mm, og har tatt de beste bildene med førstnevnte. Det er likevel ikke tvil om at 35mm hører inn under normalbrennviddene, selv om utsnittet er mer likt russisk slr-optikk enn japansk slr-optikk. På sekstitallet var nemlig 55 og 58mm nesten like vanlig som 50mm. Selv har jeg hatt en Zenit med slik normal, men brukte den sjelden fordi det ble for smalt til gatefoto.

Det er blitt nevnt i en annen tråd her at Canon har en glimrende 28mm med lysstyrke 2,8. Blir det for lyssvakt så har de også en 28 med lysstyrke 1,8 og USM. Den koster omtrent det samme som Sigmaen. Til 350D kan man kanskje forvente mindre kompabilitetsproblemer, men er ikke bedre mht skarphet enn sin billigere lillebror.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Skulle gjerne kjøpt Canon 28mm f/2.8 da den er skarp fra blender 2.8, billig og kompakt. Til vanlig kommer jeg ikke til å savne de ekstra blendertrinnene, men jeg tar mye bilder fra intime konsertlokaler der de ekstra blendertrinnene vil komme godt med.

At du ikke er avskrekket av kompabilitetsproblemene er betryggende, og jeg tror jeg går for sigmaen. Håper jeg ikke må sende den inn til kalibrering og at for mange optiske egenskaper har gått tapt kun for å presse inn F/1.4 i objektivet.

Jeg skal ikke kjøpet objektivet før tidligst om en uke, så andre må også gjerne komme med innspill.

Takk for hjelpen PMnormal!

Lenke til kommentar
Sigma har hatt problemer med kompabiliteten til objektivene sine når Canon og Nikon slipper nye hus, er dette fortsatt et problem? Hva har disse kompabilitetsproblemene bestått av?
Det er i hovedsak Canon de har problemer med. Hvis du kjøper et objektiv som er produsert etter at kameraet kom på markedet så skal du ikke få noen problemer. Så du vil ikke få noe problemer med dette objektivet siden det er ganske nytt. Men hvis du kjøper et nytt kamera om noen år så er det mulig at du kan få problemer.

Problemet som oppstår er at kameraet tror det er feil på objektivet siden det oppstår feil i kommunikasjonen mellom kameraet og objektivet. Hvis objektivet fremdeles er i produksjon så vil antakelig sigmaimportøren oppgradere objektivet.

Lenke til kommentar
Det som går igjen i testene av sigmaen, er veldig god senterskarphet, men derpå dårlig kantskarphet. Se:

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_35_2/index.htm

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/si...30_14/index.htm

6540969[/snapback]

Jeg har sett de testene der og det ser ut til at den er skarp i sentrum og taper seg mot kantene, men andre testere har lagt mye mindre vekt på det enn photozone.de har gjort.

Ephotozine.com og whichlens.com er langt mer positive i sine tester.

Til konsertbilder passer ikke 30/35mm alikevel, der blir det for lite trangt..

Ikke til de konsertene jeg kommer til å ta bilder på. Det er ikke snakk om musikere på en stor scene, det er snakk om musikere som står tre meter unna kafébordet ditt.

Hvis objektivet fremdeles er i produksjon så vil antakelig sigmaimportøren oppgradere objektivet.

Vi får håpe det. Det er synd om et objektiv med mange år igjen å leve skal bli utdatert fordi Sigma ikke kjøper fulle rettigheter til EF-standarden. Det er dette jeg er redd for skal skje om jeg en gang skal oppgradere til EOS 40D eller noe slikt.

Takker for alle innspill!

Nå gjenstår det bare å se om jeg får gravd opp nok penger fra lommeboka. Jeg tenker at selv fattige studenter må kunne unne seg litt fotoluksus når de har fått første lønning fra sommerjobben. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...