christian232 Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Jeg har dessverre vært så dum og sølt bensin 95 på våtdrakt hansker og wakeboard bindinger. Noen tips for rengjøring. Jeg har prøvd å skylle med zalo og vann, men bensinlukten sitter som besatt! BTW. kan man bruke 98 blyfri bensin på båtmotor? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Burde ikke whitesprit (?) gjøre susen? Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Burde ikke whitesprit (?) gjøre susen? 6532635[/snapback] Whitsprit er en god løsning med det meste sånt.. Burde vel gå..? 98 blyfri på båtmotor? Har liten erfaring med båtmotor.. Men spørs vel hvordan motor da?? Sikkert andre båtkjennere her inne.. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 98 bensin funker på 95 motorer (får faktisk mer effekt) Men du burde ikke kjøre med det hele tiden, enkelttilfelle skader ikke Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 98 bensin funker på 95 motorer (får faktisk mer effekt)Men du burde ikke kjøre med det hele tiden, enkelttilfelle skader ikke 6532871[/snapback] Okey, godt og vite.. Men hvordan er det med biler? er en del som klarer 95 og 98 som Mustangen til fattern.. vi kjørte først med 95 med den.. men den fusket en del.. så gikk over til 98.. og den ble bedere.. prøvde med 95 igjen og fungerer greit.. Det er en 4,7 liter motor med ca 300 Hk i Mustangen.. Men det er ikke til og merke ytelse forskjell på hvilken av de to bensintypene man bruker? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 (endret) Motoren og tenningssystemet (timing ol.) er som oftest bygget for å bruke én av delene. 95 antennes lettere enn 98, og å bruke 95 på en 98-motor kan føre til at bensinen antennes for tidlig i syklusen og forårsaker motorbank. Men manualen til min Suzuki sier ikke noe spesifikt oktantall (91-98 eller noe sånt), så jeg pleier å bruke 95 (billigst), men har også brukt 98 mange ganger. Oktantallet sier ingen verdens ting om energien i drivstoffet, kun hvor lett det antennes, så jeg forstår ikke helt hvordan en 95-motor kan få høyere effekt av å bruke noe som antenner for tregt. Endret 21. juli 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Okey... Så det er null effekt forskjell ved 95 og 98..? trodde 98 var "kraftigs" pga det hadde høyere oktan enn 95.. Så, det lønner seg egentlig og kjøre med 95 på Mustangen pga pris mens det er samme "effekt"? 95 tennes best.. 98 nest best(eller omvendt?) og disel ligger på oktantallet 150 eller no da? =p Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) 95 tennes best.. 98 nest best(eller omvendt?) og disel ligger på oktantallet 150 eller no da? =p 6534843[/snapback] 98 trenger høyere trykk enn 95 for å selvantenne, men begge deler antennes av en gnist.Diesel selvantenner uten noen form for gnist. Diesel kan vel ikke antennes ved gnist eller flamme i det hele tatt om jeg ikke tar feil. Men trykket i dieselmotorer er et helt annet enn i bensinmotorer. Etter kjapp søking fant jeg at diesel trenger ca. 20:1 (eller 25:1), mens bensin har ca. 8:1 (eller 12:1). Jeg fant også at diesel faktisk har et oktantall på 25, men at det ikke har noen hensikt å sammenlikne siden det ikke kan brukes i bensinmotorer. Endret 22. juli 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Okey... Så det er null effekt forskjell ved 95 og 98..? trodde 98 var "kraftigs" pga det hadde høyere oktan enn 95..Så, det lønner seg egentlig og kjøre med 95 på Mustangen pga pris mens det er samme "effekt"? 95 tennes best.. 98 nest best(eller omvendt?) og disel ligger på oktantallet 150 eller no da? =p 6534843[/snapback] Det tennes like bra ved hjelp av tennplugen det som er forskjellen er hvor mye trykk bensinen tåler før den antens av seg selv. EDIT: litt seint Endret 22. juli 2006 av rkg1000 Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Da lærte jeg noe nytt i dag også Takk for svar til mine spm=) Lenke til kommentar
RIP Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Men er ikke 98oktan "renere" enn 95? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Men er ikke 98oktan "renere" enn 95? 6536127[/snapback] Jeg trodde det var motsatt... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Men er ikke 98oktan "renere" enn 95? 6536127[/snapback] Nope, 98 er tilsatt mer benzen enn 95 for å øke oktan-tallet. Endret 22. juli 2006 av Ernie Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 I kjemien lærte jeg at diesel antente seg selv hvis den komprimeres i dieselmotorer. Han forklarte også at det ble lettere med bakkestart av den grunn Men det å bruke whitesprit tror jeg er en dårlig løsning. Whitesprit inneholder alkoholder, og det skader neoprenen. Den blir sprø og ødelagt. Neopren er et ganske komplisert materiale som består mange nitrogenbobler sammenhengene. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Okey... Så det er null effekt forskjell ved 95 og 98..? trodde 98 var "kraftigs" pga det hadde høyere oktan enn 95..Så, det lønner seg egentlig og kjøre med 95 på Mustangen pga pris mens det er samme "effekt"? 95 tennes best.. 98 nest best(eller omvendt?) og disel ligger på oktantallet 150 eller no da? =p 6534843[/snapback] Man får ikke mer energi ut av 98 enn 95 per enhet, men siden 98 oktan tåler høyere kompresjon enn 95, er det fullt mulig å få mer ytelse ut av en motor med høyere oktanverdi. SAAB f. eks har turbomotorer som bruker en bankesensor for å justere bensinmengden og ladetrykket etter oktanverdien for å maksimere ytelsen, samtidig som det er mulig å bruke lavere oktan uten å skade motoren. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Men er ikke 98oktan "renere" enn 95? 6536127[/snapback] Oktantall Oktantallet sier noe om evnen bensinen har til å motstå selvantenning. Som referansestoff brukes 2,2,4-Trimetylpentan (også kalt iso-oktan) med et oktantall på 100 og n-Heptan, som har et oktantall på 0. En blanding mellom disse stoffene vil være lineær, så en blanding med 95% iso-oktan og 5% n-Heptan vil ha et oktantall på 95. Det finnes to typer oktantall, kalt RON (Research Octane Number) og MON (Motor Octane Number). RON er en betegnelse for oktantallet på tomgangskjøring og lav belastning på motoren, MON karakteriserer bensinen ved tyngre belastning. I Norge selges bensinen ut fra RON, en 95 oktan bensin betyr at bensinen har et oktantall på minst 95 RON. Hvis en bil kjører på bensin med for lavt oktantall, kan bensinen ta fyr for tidlig i motoren, noe som kalles banking. Da hjelper det ofte å gire ned eller la motoren kjøle seg ned. En vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energien i drivstoffet eller at en motor leverer mer kraft jo høyere oktantall bensin man gir den. Oktantallet er helt uavhengig av energien i drivstoffet. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) 98 bensin funker på 95 motorer (får faktisk mer effekt)Men du burde ikke kjøre med det hele tiden, enkelttilfelle skader ikke 6532871[/snapback] **slettet** Endret 23. juli 2006 av terhi Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Diesel selvantenner uten noen form for gnist. Diesel kan vel ikke antennes ved gnist eller flamme i det hele tatt om jeg ikke tar feil. 6534889[/snapback] Det kommer an på temperaturen. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 95 tennes best.. 98 nest best(eller omvendt?) og disel ligger på oktantallet 150 eller no da? =p 6534843[/snapback] Diesel har ikke "oktantall" , men CETANtall Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Diesel selvantenner uten noen form for gnist. Diesel kan vel ikke antennes ved gnist eller flamme i det hele tatt om jeg ikke tar feil. 6534889[/snapback] Det kommer an på temperaturen. 6541432[/snapback] Jeg hører hele tiden at diesel er så mye mindre brannfarlig enn bensin i båter hvis det skal begynne å lekke og sånt. Er dette fordi diesel ikke fordamper på samme måte som bensin da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå