Gå til innhold

Handle varer fra play til akkurat over 200,-

Anbefalte innlegg

1. Tollverket beregner tollverdi etter transaksjonsverdi, altså inkludert frakten, når de regner ut MVA. Du kjøper en frakttjeneste utenfor Norge, dermed må du betale MVA på frakten også. Om du kjøper fra play.com spiller det liten rolle siden de har "inkludert" frakt.

2. Derimot skal må du være oppmerksom på at tollverket opererer med "egne" valutakurser, som ikke nødvendigvis er identisk med valutakursen på det tidspunktet du betaler for varen.  Uansett har jeg problemer med å få 17.99£ til å bli under 200kr med dagens kurser. Mulig du fant noe jeg ikke gjorde.

3. Så til den klassiske poste-restante-i-sverige-metoden. Som noen nevnte, så må du betale MVA til Sverige siden varen vil bli kjøpt utenfor EU. Sverige har samme MVA som oss (eller har de fortsatt 24% mot vår "nye" 25% ?), så overhodet ingen økonomisk gevinst å hente det der.

4. Og for de som er redd for å betale toll; det er ingen toll på spill. Kun toll på tekstilvarer, landbruksvarer og selvfølgelig tobakk og alkohol. Derimot er Posten noen slu rever, som vet å inndra gebyrer. Kjøper du en vare over 200kr, vil de gladelig gi deg et gebyr på 59kr for å gjøre "fortollingen" for deg. Om varen er over 1000kr blir det 169kr. Dette selvsagt i tillegg til MVA som staten skal ha.

5. Nå er det slik at du ikke skal betale MVA i begge land, men mange varer som er underlagt MVA i Norge, er det ikke i utlandet. Dessuten har de fleste land en lavere MVA (kalt VAT i de fleste andre land) enn Norge.

6. Marginale forskjeller i pris forsvarer altså ikke å handle utenfor Norge.

Meeeen, senest i forrige uke sparte jeg en drøye fire tusen på å kjøpe varer fra Italia, istedet for Norge. Privatimport er ikke til å kimse av, men det er sjelden mye å spare på spill, med såpass mange gode nettbaserte aktører i Norge. Dette gjelder selvsagt over 200kr-grensen.

7. Om de bare kunne få litt fart på høringene angående 1000kr-grense...

6553980[/snapback]

1. Det er i og for seg riktig, men det er fremdeles viktig å poengtere at hvis varen(e)s verdi i seg selv er under mva-grensa/NOK200 regnes ikke frakten med (NOK199 + kr100 i frakt = fremdeles under mva-grensa, NOK201 og fri frakt = over mva-grensa), noe som gjør at Play (og andre som har "fri frakt") ofte er ugunstige for varer som koster rett under NOK200).

2. Tollvesenets "egne" valutakurser er (i likhet med i de fleste land) en gjennomsnittskurs for forrige periode.

3. Som jeg sa, og Sverige har 25% som oss.

4. Posten er faktisk blant de billigere til å gjøre fortollingen (spesielt ved forenklet fortolling), og det er faktisk en såpass tid/arbeidskrevende jobb at Posten i snitt taper penger på forenklet fortolling (som er grunnen til at Posten ved flere anledninger har gått ganske klart ut med oppfordring om å øke grensen).

Jeg synes det er sure penger, men det gjør ikke at jeg synes Posten er "slu" for å ta seg betalt for en jobb de er pålagt å gjøre.

5. Det du sier er forsåvidt riktig, men du utelater det vesentlige at dette er en sak mellom kjøper, butikk, og landet butikken befinner seg i. Du må selv sørge for at butikk/nettbutikk gjør denne jobben (eller evt gjøre den selv hvis du er utenlands); For Tollvesenet er det likegyldig om det er trukket fra mva/VAT/salgsskatt i avsenderlandet. De (eller firmaet som gjør fortollingsjobben) er også i sin fulle rett til å beregne mva på hele kjøpssummen (inkudert mva og frakt i avsenderlandet) hvis du ikke har sørget for å få mva trukket fra.

Forøvrig, VAT (Value Added Tax) heter det i England/Storbrittania, og ikke i veldig mange andre land, men det er vanlig å bruke samme forkortelsen i (nett)butikkerandre steder, siden den er ganske selvforklarende, og de fleste forstår engelsk.

6. Man må selvfølgelig sjekke om det faktisk er noe å spare, om utgaven man vil ha i det hele tatt er å få i Norge, om det finnes andre etailere som kanskje har den rimeligere (f.eks. vil som sagt et sted som ikke har "fri frakt" ofte ha lavere pris på selve varen enn et sted der frakt er inkludert, og ikke sjelden gjør det at en vare sniker seg rett under mva-grensa før frakt, selv om vare+frakt er noe mer enn vare m/"fri frakt").

7. Nå har det vel ikke vært snakket om noen spesifikk ny grense, kr1000 er vel mer en spekulasjon i diverse media og på diverse forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...