Gå til innhold

Den sunne slanketråden!

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg synes det er bra at folk kommenterer hva folk spiser, tykk eller tynn. Røykere og til dels snusere blir uglesett, men folk som trøkker i seg sukker er helt aksepterte. Uenig - nikotin og sukker er begge djevelens verk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det hadde vært noe annet om jeg var overvektig og brukte uføretrygd-pengene mine på brus.

6538320[/snapback]

Hadde det?

6538328[/snapback]

nei, abselutt ikke. jeg syns venner må bli flinkere til og sjekke hverandre. hvis du er litt tjukk og drikker ei brus i uka eller noe sånt er det ikke så farlig. derimot om du drikker 2 liter til dagen bør folk si noe, om du er aldri så tynn eller tjukk.

Lenke til kommentar
Det hadde vært noe annet om jeg var overvektig og brukte uføretrygd-pengene mine på brus.

6538320[/snapback]

Hadde det?

6538328[/snapback]

nei, abselutt ikke. jeg syns venner må bli flinkere til og sjekke hverandre. hvis du er litt tjukk og drikker ei brus i uka eller noe sånt er det ikke så farlig. derimot om du drikker 2 liter til dagen bør folk si noe, om du er aldri så tynn eller tjukk.

6538353[/snapback]

Såklart. Men det var jo en totalt fremmed som begynnte å kommentere. Og å unne seg en liten cola er da ikke farlig. Det er noe jeg gjør 2-3 ganger i måneden kanskje. Jeg er 17..har søren ikke råd til å kjøpe 2 liter cola hver dag.

Lenke til kommentar
Jeg foretrekker sunn mat pga smaken. Eneste problemet er at det utrolig dyrt for en fattig student å kjøpe seg biffer, filèr og lignende. Fet, usunn mat derimot, det er knallbillig. Regjeringen burde faktisk gripe inn og fjerne avgiftene på såkalt sunn mat/helsekost.

6537522[/snapback]

Det blir snøballkrig i helvete før regjeringen fjerner avgifter på noe som helst.

Lenke til kommentar
wow, for en kvote. hvorfor ikke bare drikke hjemmebrent og bli kanon på så lite kalorier så mulig.

6538075[/snapback]

En vanlig misoppfatning. Ren etanol inneholder 7,1kcal per gram, dvs at 3 desiliter etanol inneholder ~2000kcal.

6538095[/snapback]

Er det da noen fordel å pakke inn de 3 desiliterne etanol i 4 liter sukker-vann med kullsyre? Jeg tror ikke jeg forstår helt.

Lenke til kommentar
Jeg foretrekker sunn mat pga smaken. Eneste problemet er at det utrolig dyrt for en fattig student å kjøpe seg biffer, filèr og lignende. Fet, usunn mat derimot, det er knallbillig. Regjeringen burde faktisk gripe inn og fjerne avgiftene på såkalt sunn mat/helsekost.

6537522[/snapback]

Det blir snøballkrig i helvete før regjeringen fjerner avgifter på noe som helst.

6538386[/snapback]

Enig. Dagens regjering er jo en gjeng patetiske ignoranter av vanvittige dimensjoner som ikke er verdt fem flate øre.

Men tilbake til topic; det LarsP foreslår er faktisk ikke så dumt. Det er et utrolig godt incentiv å sette ned prisene på sunn mat, videre kunne butikkjedene markere varene med "dette er sunt" i butikken med et grønt smilefjes - eller noe i den duren. Staten vil muligens tape litt momspenger på dette, men jeg er helt sikker på at vi hadde sett færre overvektige nordmenn, som igjen fører til færre operasjoner o.l. Dette vil jo kompensere (i beste fall være enda mer lønnsomt) de tapte momspengene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Det er et utrolig godt incentiv å sette ned prisene på sunn mat, videre kunne butikkjedene markere varene med "dette er sunt" i butikken med et grønt smilefjes - eller noe i den duren.

Dette eksisterer allerede. Husker ikke om det er ICA eller MENY som har et nøkkelhullsymbol på produkter som f.eks. har ekstra fiber, redusert fett/sukker etc. Så i hvertfall en reklame for det for ikke så forferdelig lenge siden

Staten vil muligens tape litt momspenger på dette, men jeg er helt sikker på at vi hadde sett færre overvektige nordmenn, som igjen fører til færre operasjoner o.l. Dette vil jo kompensere (i beste fall være enda mer lønnsomt) de tapte momspengene.

6538422[/snapback]

Nå skal ikke jeg slå et slag for mer avgifter i dette landet, jeg syns vi har mer enn nok, men det er et tankekors at man kan få kjøpt brus til et par kroner literen når grønnsaker er så dyrt. Det burde jo være en måte man kunne avgiftsbelegge sukkervarer (eks) som kunne blitt brukt til å subsidiere frukt og grønnsaksmarkedet. Man burde kunne bruke samme argument som avgiftslegging av alkohol og sigaretter, at det er usunt og påf;rer staten store utgifter, noe som fedmeepedemien gj;r og kommer til å fortsette med.

Avslutningsvis må jeg få poengtere at det også må handle litt om prioriteringer om hva man bruker pengene sine på når man kjøper inn mat. Det er ingenting som provoserer meg mer enn å snakke med jenter som sutrer over at de bare har råd til nudler når de ikler seg merkeklær til flerfoldige tusen kroner. Å kjøpe sunn mat er en investering i egen helse, og å velge billig mat kan bli dyrt i lengden.

Lenke til kommentar
Det burde jo være en måte man kunne avgiftsbelegge sukkervarer (eks) som kunne blitt brukt til å subsidiere frukt og grønnsaksmarkedet.

Norske bønder mottar allerede milliarder i subsidier, skal du og jeg gi dem mer? :)

(Men jeg ser likevel poenget ditt. Jeg synes bare ikke at du presenterer en riktig "approach" når du mener at vi andre skal måtte betale ekstra for en spesiell varegruppe, kun pga. visse mennesker som har et sykt (som i "sykdom") forhold til mat.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Selvfølgelig er det en del andre ting jeg gjerne skulle sett før avgifter som skikkelige og sunne kantiner på skolene, frukt til barn på skolen, mye mer kroppsøving i skolen helt frem til man går ut videregående +++ Men jeg synes det er så forbasket irriterende at det faktisk er en godkjent unnskyldning å spise usunt fordi sunt er dyrt :mad: Har så lyst å ta fra folk den.

Lenke til kommentar
Men jeg synes det er så forbasket irriterende at det faktisk er en godkjent unnskyldning å spise usunt fordi sunt er dyrt :mad: Har så lyst å ta fra folk den.

6539389[/snapback]

Det er dyrere å spise usunt.

Overvektige orker ofte ikke å gå så mye slik at de må bruke bilen oftere (har en overvektig nabo, hun kjører OVERALT), de blir ofte sykere (de trenger mer medisiner), er man ekstrem overvektig kan man miste jobben sin og etc. etc. kostnader hele veien altså. Dessuten er det jo ofte slik at overvektige handler mer mat og i verste fall dør man jo også tidlig. Tenk alt du taper dersom du dør 60 år gammel pga. en hjertesykdom.

Å spise usunt er muligens billig her&nå målt i kroner og ører, men jeg vil påstå at det er et dyrere valg i det lange løp - hvor man veldig ofte må betale med en dyrere valuta; sin egen helse.

Lenke til kommentar

Selger de noe relativ sunn lunsj-mat på 7-eleven? Anyone? Der jeg jobber er det nemlig bare 7-eleven og Rema 1000 i nærheten. Har stort sett gått i 2 stk. jævlige Rema-boller tilgriset av smeltet melis og en sjokolade-Litago til lunsj :|

Hender jeg tar med matpakke hjemmefra, men den pleier å være like udelikat som en kartong melk fra i fjor før jeg i det hele tatt har kommet meg innenfor døren på jobben. Frister ikke akkurat til gjentagelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...