Gå til innhold

Den sunne slanketråden!

Anbefalte innlegg

Overflødig protein blir vel til glykose?

6534471[/snapback]

I treningstråden heter det at overflødige proteiner tisses eller bæsjes ut, men jeg har ikke noen faste holdepunkter for det. Uansett er proteiner den "slankeste" kaloriformen.

6534517[/snapback]

Allikevel må man ha seine karbohydrater for å kunne yte mye på en treningsøkt.

6534577[/snapback]

Japp. Nå er jo tallene ulikt for enhver kropp, men 20-30g protein per måltid skal være nok for enhver, utenom det er det karbohydrater som gjelder. Så det holder ikke å presse i seg 2 bokser med tunfisk og tro at man er ferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6534471[/snapback]

I treningstråden heter det at overflødige proteiner tisses eller bæsjes ut, men jeg har ikke noen faste holdepunkter for det. Uansett er proteiner den "slankeste" kaloriformen.

6534517[/snapback]

Allikevel må man ha seine karbohydrater for å kunne yte mye på en treningsøkt.

6534577[/snapback]

Japp. Nå er jo tallene ulikt for enhver kropp, men 20-30g protein per måltid skal være nok for enhver, utenom det er det karbohydrater som gjelder. Så det holder ikke å presse i seg 2 bokser med tunfisk og tro at man er ferdig.

6534602[/snapback]

En grei tommelfingerregel sier minst 0,2% av egen kroppsvekt i protein daglig (man trenger mye mer når man deffer).

At folk går på limpinnen etter Fedon & co. er etter min mening ubegripelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det jeg har opplevd selv av lightbrus og dessuten hørt andre si det samme, er at man blir sulten av det. Jeg får følelsen av at blodsukkeret daler og blir søtsugen og sulten. Derfor prøver jeg å unngå lettbrus og heller drikke vann. Dersom man spiser hver gang man blir "sulten" av lightbrusen eller bruker det at du drikker lightbrus som en unnskyldning på å skeie ut med andre ting, så tror jeg nok man kan legge på seg av å drikke lightbrus.

Og det er litt påfallende hvor mange feite folk som drikker cola light sammen med de enorme menyene sine på mac donalds, selv om det kanskje ikke er vitenskapelig bevist at det ikke er en sammenheng. Det vi vet er jo at brus og lightbrus er fulle av e-stoffer vi ikke vet bivirkningene til ennå og i tillegg etser bort tennene våre. Kanskje grunn nok til å holde seg unna?

Lenke til kommentar

6534471[/snapback]

Nei. Hvertfall ikke så mye at du behøver å bekymre deg for det. Forøvrig er det slik at proteiner består av aminosyrer som er ganske forskjellige, så å omdanne "proteiner" til et annet stoff krever ganske mye arbeid.

Men det er vel kreftfremkallende eller noe, er det ikke? (som om det er uvanlig)

6534559[/snapback]

Jeg har enda ikke sett en eneste kilde til det utsagnet.

Det vi vet er jo at brus og lightbrus er fulle av e-stoffer vi ikke vet bivirkningene til ennå og i tillegg etser bort tennene våre.

6534865[/snapback]

Hvilke e-stoffer prater du om her? E-stoffer er jo så mye rart, og flere av dem er uskadelige i normale doser. Noen av dem må tydeligvis være syrer, siden det er lav pH som medfører at tennene kan etses bort.

Når det gjelder kosthold tenker jeg ofte over hva som er bra (sunt) og hva som ikke er det, men jeg evner ikke å holde noe kalori-regnskap. Hvor mange kalorier får jeg i meg av 2 rugsprø og 8 skiver gulost f.eks? Eller 2 tallerkener fulle av spaghetti? Da må jeg jo først finne vekta (noe som ikke alltid er lett), så regne ut fra det som er oppgitt.

Kan dere gi et cirka-tall på dette i kalorier:

frokost: 2-3 brødskiver (kneipp) med jordbærsyltetøy

lunsj: 2 brødskiver med ost/leverpostei.

middag: eks: 2 koteletter, et par håndfuller salat, et par håndfuller macaroni

etter-middag: 2 rugsprø + 8 skiver gulost

kvelds: 2 skiver.

Dette er sånn cirka det jeg spiser hver dag; er det mye eller lite for en gjennomsnittlig stor mann?

Lenke til kommentar
Tell kalorier  :roll:

Om du spiser 1 brødskive med brunost og en godmorgenjoghurt 6 ganger om dagen blir det... ca 400 kcal * 6 = 2400 kcal som er ett helt dagsforbruk. Og hvem klarer å leve på det?

Jeg spiser 4 måltider om dagen

Frokost 215 kcal

Lunsj 215 kcal

Middag : varierer, men spiser aldri mye

Kvelds: 215 kcal

Mange kutter ut snop og tror det er nok liksom. Men man kan spise gullerøtter og legge på seg (så lenge man spiser store mengder)

6531726[/snapback]

215 kcal per måltid, er ikke det veldig lite? Jeg tenker aldri på hva jeg spiser/drikker, men jeg tok en titt bakpå melkepakken(ekstra lett) stående ved siden av meg, og regnet meg fram til at jeg har fått i meg ca. 800 kcal bare av melk i dag! :dontgetit: Hvis vi legger til maten også så kanskje det blir høyt det her :p .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er ikke akkurat mye med 200 kcal per måltid, nei. Da måtte en gjennomsnittlig mann spist 10 slike måltider til dagen for å dekke behovet.

Lenke til kommentar

Tja. Jeg sluttet å trene i ett år (hadde fotballtrening 4 ganger i uken, men sluttet), og jeg har ikke lagt på meg noe. Men nå har jeg begynt igjen, for å forsikre meg om at ingenting "galt" skjer :p Hehehe..

Jeg tror ikke jeg har noe spesielt sunt kosthold. Egentlig har jeg vel et ræva kosthold. Jeg spiser når jeg er sulten, og da spiser jeg mat som jeg syns er skikkelig godt - samme om det er usunt eller sprenger dagens kalorikvote (wtf??!!) ;)

Jeg tror jeg hadde fått fnatt og et veldig overfokusert forhold til mat dersom jeg skulle orientere meg om kaloriinnholdet i hver eneste ting jeg spiste. Så.. Så lenge jeg ikke ser noen drastiske forandringer på kroppen min, er jeg fornøyd :)

MEN nå har jeg bestemt meg for å begynne å jogge (SUKK), for å stramme opp eventuelle slappheter, og få bedre kondis. Jeg trives best i god form!

Lenke til kommentar
Men nå har jeg begynt igjen, for å forsikre meg om at ingenting "galt" skjer :p

6535086[/snapback]

Prøv å finn deg en aktivitet som du synes er artig, for da holder du motivasjonen oppe mye lettere. Det er ganske mange som dropper ut av treninga fordi de ikke trives med det, men kun gjør det for å holde seg i form.

Lenke til kommentar

6535086[/snapback]

Prøv å finn deg en aktivitet som du synes er artig, for da holder du motivasjonen oppe mye lettere. Det er ganske mange som dropper ut av treninga fordi de ikke trives med det, men kun gjør det for å holde seg i form.

6535108[/snapback]

Nettopp! :thumbup: Beer, golf and bowling ftw! :w00t:

Lenke til kommentar

6535086[/snapback]

6535108[/snapback]

Ja, jeg har spilt fotball i 6 år tidligere, og hadde som sagt opphold på ett år (hadde ikke noe lag mer). Men nå har jeg funnet et damelag, og trives! Føles skikkelig befriende å trene igjen, egentlig. Får ut mye frustrasjon på banen :!:

Men.. Er det ikke kjedelig å be med en jente ut - og så kan hun f.eks ikke spise omtrent noe fordi hun MÅ tenke på kalorier eller hvor sunt ting er? All respekt til de som klarer det :p Jeg hadde blitt sprø (kanskje jeg endrer innstilling den dagen jeg begynner å legge på meg, antakelig).

Lenke til kommentar
Nettopp! :thumbup: Beer, golf and bowling ftw! :w00t:

6535112[/snapback]

Nå er dette en slanketråd, da, så man får prøve å finne andre aktiviteter enn de tre du nevner der (som er utrolig artig alt sammen). Svømming, fjellvandring eller sex forbrenner vel bra, og er artig for de fleste? Ellers er jo alt individuelt..

Men.. Er det ikke kjedelig å be med en jente ut - og så kan hun f.eks ikke spise omtrent noe fordi hun MÅ tenke på kalorier eller hvor sunt ting er?

6535113[/snapback]

De fleste restauranter med respekt for seg selv (og noen uten) har også måltider som ikke er kalori-bomber. Litt indrefilèt og salat kan da hvem som helst nyte med god samvittighet. Ellers pleier de som er virkelig bevisste på kalori-inntaket å spise litt rett før de drar et sted, så de ikke behøver å forsyne seg alt for kraftig av matfatet.
Lenke til kommentar

6535108[/snapback]

Det er det jeg har gjort.

Jeg har hele tiden vært litt middels i kroppsstørrelsen, men jobber jeg med å forandre nå.

Jeg spiller fotball flere ganger i uken. (startet for 2 uker siden :p). Jeg sykler en del. Fotball er utrolig morsomt, og det er en fin måte å komme i form på.

Jeg skal etter hvert (når jeg får litt bedre kondis) jogge/springe dit jeg skal. Og her ute på landet der jeg bor, er det ikke så mye folk. så det gjør ingenting om folk ser den sånn passe dårlige kondisen min :p

Noe som ikke hjelper er foreldra mine. De er vel (i forhold til mange her) litt tykk. Det synes jeg og. De spiser godteri, drikker brus (uten sukker(pepsi max)). De er ikke så mye aktiv. akkurat nå er moren min gravid, så da skjønner jeg at hun ikke kan jogge 10 min hver dag :p

Så det er opp til meg å forandre kostholdet mitt. og jeg sier ifra til dem (i mårra elns) at de må kjøpe litt sunnere mat.

----------------------------------

Hvis det er noen som har noen tips til meg er det bare å si ifra, jeg er ikke så flink på dette.

I neste mnd flytter jeg på hybel, så da har jeg god tid til all slags trening :)

BTW: alle disse argumentene fram og tilbake over ditt og datt er veldig forvirrende, men virker som linn christin har mye peiling på dette :thumbup:

Lenke til kommentar

Føler at White er Simen1 innefor helse, men hva vet vel jeg; gutten på bygda som ferdes blant alle mytene, og som med elektronikken, så tar jeg meg ikke alltid tid til grundig research.

Vi trenger stickyen som tar for seg de mest sentrale spørsmålene - og svarer med de best underbyggede teoriene.

Simplify the world!

Lenke til kommentar

Myth #1 Er det ikke slik at slanking generelt fører til lavere forbrenning?

Jeg fortsetter å prøve min intellekt på grunnlag av den svinnende kunnskapskilden "munn til munn" ;) Og satser på at forumet gir meg et raskt og konkret svar som (nesten) alltid :)

Er det forbrennings-vennlig på sikt når man dropper frokost og tar 1t joggetur om morgenen? Ser at det er en vei til rask forbrenning, men så er det jo også greit å opprettholde høy forbrenning ved å spise raskt etter søvn og videre litt vær 3t. ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ikke dropp frokosten, men ta gjerne 1t joggetur før du spiser det første måltidet.

6535306[/snapback]

1 time jogging før frokosten? Det er vanskelig å motivere seg for dette i lengden, så da passer intervalltrening bedre. Vil da anbefale Gerilja Kardio for de som ønsker å brenne fett.

Når jeg gikk på skole, spiste jeg aldri frokost. Jeg hadde mitt første måltid i første friminutt, klokken 9. På den måten forbrant jeg pittelitt fett på vei til skolen. Nå spiser jeg frokost klokken 7:30, lunsj 11:00, middag 16:00 og kvelds 19:00.

Lenke til kommentar

215 kalorier per måltid er nokså lite ja, men det er også meningen slik at jeg går ned i vekt . Har nå 5 kg igjen før vekta mi er på det jeg vil den skal være, men sånn kroppslig sett er jeg begynt å bli ganske fornøyd. Når jeg etterhvert skal "slutte" å slanke meg må jeg sakte men sikkert trappe opp kaloriinntaket mitt til det normale, samtidig som jeg må passe på å fremdeles spise sunnt og ikke gå over den daglige kvoten.

Jeg sier ikke at dere skal telle og veie all maten, men skaff dere litt kunnskap. Som han som drikker 800 kcal med melom om dagen f.eks... det er ikke mye mindre energi enn jeg får i løpet av en hel dag.

Nå som jeg har begynt så smått å date igjen må jeg innrømme at ja... det kan være vanskelig med mitt kosthold. Det virker som alt som heter å kose seg MÅ dreie seg om mat. Jeg har ikke turt å innrømme hva jeg spiser for noen av de jeg har truffet, for jeg synes ikke hele verden er nødt å vite det. Men i dag f.eks skal jeg på fotballkamp i molde, og da må jeg spise iallefall middagen ute... Da kjøper jeg en kyllingsalat.

Jeg har funnet næringstabell for det jeg spiser. Dette er hva 2-3 av minde daglige måltider inneholder

nringsinnhold.jpg

Som dere ser er det 211 kcal per måltid og ikke 215 som jeg tidligere antok. Når jeg tenker på innholdet i annen mat sammenligner jeg alltid med dette måltidet mitt. Av det blir jeg iallefall mett. Epler spiser jeg ikke , og iallefall ikke bananer. Frukt som inneholder mye vann kan jeg spise, og er veldig glad i alle typer melon.

Jeg er ikke gal, bare bevisst. Nå har jeg holdt på med dette såpass lenge at jeg SKAL nå målet mitt. Målet er satt utifra hva jeg veide da jeg sist var fornøyd med kroppen min, og det var da jeg var 17 år gammel før jeg la på meg. Det er godt mulig at kroppen min har forandret seg og at jeg ikke vil se bra ut med den vekta nå, men da vil jeg se det an og heller legge på meg en kg eller 2 :)

Lenke til kommentar
60g's porsjoner? :O

Energiinnholdet i den miksen var jo faktisk ganske så høyt per 100g. Det morsomme er at fastfood som f.eks pytt-i-panne inneholder bare 150kcal/100g. ;)

6535588[/snapback]

Men her har vi noe som fyller magen, og som inneholder det jeg trenger av det meste. Jeg hadde sikkert ikke blitt mett av 100 gram pytt i panne for det fyller magen på en helt annen måte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...