Gå til innhold

Den sunne slanketråden!

Anbefalte innlegg

Hvis du skal forbrenne fett, er morgenturer (gå, ikke jogge) før frokost supert. Da får du fyrt igang fettforbrenningen, og musklene du har bygget med styrketreningen kommer tydeligere frem :). Hvis du kutter ned på raske karbohydrater og spiser kvalitetsproteiner, er det også enklere å bli kvitt "kosefettet"

7618894[/snapback]

takk så meget.. Men jeg tror ikke jeg har ork til å stå opp kl 5 for å rekke å gå en tur. Men kanskje i helgene. En joggetur før frokost?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Når er det best å jogge? -før frokost eller etter skolen

-skal jeg ha spist før jeg jogger?- eventuelt hvor lenge før

Fra før trener jeg styrke på Studio, men det er jo ikke akkurat fett forbrennende. Kostholdet vill jeg si er någenlunde normalt. Spiser litt på kvelden, en stor uvane som jeg må legge av meg.

7618859[/snapback]

#Fettforbrenning er best før frokost, men det er jo selvsagt bedre å ta det på kvelden enn å droppe det fullstendig.

#Å gå fort, evt jogge meget sakte, er bedre enn å jogge hurtig. Har du dårlig tid kan du ta en titt på Guerilla Kardio.

#Styrketrening er som kortintervaller, forbrenner litt fett på sikt. Økt muskelmasse = høyere forbrenning, som en bonus.

#Å spise litt på kvelden er absolutt ikke dumt, men hold karbohydratene nede etter klokka ~19.

Lenke til kommentar
-Når er det best å jogge? -før frokost eller etter skolen

-skal jeg ha spist før jeg jogger?- eventuelt hvor lenge før

Fra før trener jeg styrke på Studio, men det er jo ikke akkurat fett forbrennende. Kostholdet vill jeg si er någenlunde normalt. Spiser litt på kvelden, en stor uvane som jeg må legge av meg.

7618859[/snapback]

#Fettforbrenning er best før frokost, men det er jo selvsagt bedre å ta det på kvelden enn å droppe det fullstendig.

#Å gå fort, evt jogge meget sakte, er bedre enn å jogge hurtig. Har du dårlig tid kan du ta en titt på Guerilla Kardio.

#Styrketrening er som kortintervaller, forbrenner litt fett på sikt. Økt muskelmasse = høyere forbrenning, som en bonus.

#Å spise litt på kvelden er absolutt ikke dumt, men hold karbohydratene nede etter klokka ~19.

7619128[/snapback]

Takk for et utfyllende svar.

Spise etter kl 19? :dontgetit:

-jeg spiser vel rundt 21-22, legger meg 22 30-23-30.

Er det dumt?

Det med jogging. Tror jeg skal våkne rundt 11-12 tia på søndager, våkne skikkelig, kle på jogge klær, for så å gå ut å jogge. Når jeg kommmer jeg kan jeg drøye i 1 time før jeg spiser. Dette fordi da kan kroppen forbrenne NOE av det fettet som er på kroppen, og ikke starte å forbrenne maten med en gang.

Er det en god ide?

Lenke til kommentar
Det med jogging. Tror jeg skal våkne rundt 11-12 tia på søndager, våkne skikkelig, kle på jogge klær, for så å gå ut å jogge. Når jeg kommmer jeg kan jeg drøye i 1 time før jeg spiser. Dette fordi da kan kroppen forbrenne NOE av det fettet som er på kroppen, og ikke starte å forbrenne maten med en gang.

Er det en god ide?

7619321[/snapback]

Nei, det er ikke en god ide.

Hvis du skal jogge så ikke gjør det før frokost. Hvis du absolutt skal gjøre noe før frokost så bør det være lavintensitetskardio (60-70% av makspuls) aka rask gange.

Hvis jeg var deg så ville jeg absolutt lagt på meg mer muskler før du tenker på å gå ned i fettposent. Spesielt dersom det ikke er mye fett det er snakk om. Spis og tren seriøst i 3 måneder og så kan du starte deffen. Da vil du ha en mye bedre fysikk til sommeren enn om du deffer allerede nå.

Jeg kommer til å deffe bort rundt 10-12kg før denne sommeren. Er fremdeles på bulk og kommer til å være det helt frem til slutten av mars da jeg kommer til å begynne på deffen min. Da er jeg klar til rundt midten av juni.

Dersom du aldri har deffet før så bør du ta det rolig i starten og beregne god tid, men det er ingen grunn til å begynne allerede nå da du sier det er så lite du vil bli kvitt :)

Lenke til kommentar
Takk for et utfyllende svar til deg også! :)

Så jeg burde jogge senere på dagen? Etter at jeg har spist?

Hva er deffe? :blush:  :cry:

7621494[/snapback]

Det går fint å jogge senere på dagen når du ikke har tid før frokost. Husk at mange ting spiller inn for hvor mye du forbrenner, noe som kan hjelpe: Sterkt krydder, grønn te, kaffe før kardio, finnes mange andre "hjelpemidler" og.

Deffe er noe du gjør etter du har bulket. folk gjør det som regel før sommer eller etter juletider. Det er etter du har lagt på deg muskelmasse og fett på offseason og for å så få av deg fettet på en diet.

Lenke til kommentar
Takk for et utfyllende svar til deg også! :)

Så jeg burde jogge senere på dagen? Etter at jeg har spist?

Hva er deffe? :blush:  :cry:

7621494[/snapback]

Det går fint å jogge senere på dagen når du ikke har tid før frokost. Husk at mange ting spiller inn for hvor mye du forbrenner, noe som kan hjelpe: Sterkt krydder, grønn te, kaffe før kardio, finnes mange andre "hjelpemidler" og.

Deffe er noe du gjør etter du har bulket. folk gjør det som regel før sommer eller etter juletider. Det er etter du har lagt på deg muskelmasse og fett på offseason og for å så få av deg fettet på en diet.

7621568[/snapback]

ok..takk skal du ha..

Lenke til kommentar
Frosten, kan du fortelle om hvordan du deffer? Jeg har aldri forstått meg virkelig bra på deffing, men skal gi det et forsøk selv.

7621757[/snapback]

tror det var noe med å bygge seg opp, for så å endre kostholdet og alt og dermed få bort den lille fettprosenten. :cool:

Lenke til kommentar
Frosten, kan du fortelle om hvordan du deffer? Jeg har aldri forstått meg virkelig bra på deffing, men skal gi det et forsøk selv.

7621757[/snapback]

tror det var noe med å bygge seg opp, for så å endre kostholdet og alt og dermed få bort den lille fettprosenten. :cool:

7621993[/snapback]

Jeg vet _hva_ det er, men ikke hvordan man gjør det i praksis :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg vil nok tro at det er mulig å modifisere disse diettene, og at en del av disse prinsippene kan brukes av "vanlige" folk også :) Er jo helt opp til hver enkelt hva ambisjonsnivået ligger på.

Lenke til kommentar
Jeg tror de fleste kroppsbyggingsfora har steg-for-steg guide til deff, gjerne skrevet av folk som har prøvd det med gode resultater :) Skal surfe litt rundt.

Deff bort kroppsfettet (iform.no)

ABCDE-metoden (iform.no)

Finnes sikkert mange andre gode metoder der ute også :)

7624914[/snapback]

Vær obs. på at byggere kun har markerte muskler noen få uker av året.

7625363[/snapback]

Det er vel sånn med vanlige folk og? Jeg deffer til sommer, men med en gang sommeren er over trenger jeg ikke alle de fine magemusklene lenger og legger på meg fett.

Lenke til kommentar

7621757[/snapback]

Det kan jeg jo alltids gjøre :)

Kostholdet er det aller viktigste!

Det første man må gjøre er å finne ut hvor mye kcal man trenger. Jeg veier for tiden 95kg og nå på bulk inntar jeg rundt 3600kcal hver dag. Når jeg skal på deff så blir inntaket mitt på ca 2660 kcal hver dag (hvis jeg regner med 95kg altså). I begynnelsen vil det være greit å heller starte litt for høyt enn å begynne for lavt for så å få problemer med å holde hele veien ut.

En grei regel som mange bruker er å gange kroppsvekten med 28. I mitt tilfelle blir det da 95*28 = 2660kcal hver dag.

Neste steg blir å finne fordelingen av prot / karb / fett.

Når jeg er på deff øker jeg litt på proteininntaket enn det jeg ellers har og da bruker jeg 2.5g prot per kg kroppsvekt. 2.5g*95 = ca 235g prot

Så finner jeg ut hvor mye fett jeg skal innta. En grei regel er 30% fett, men man kan også øke denne delen. Personlig så fungerer kroppen min bedre dersom jeg ikke kutter karboinntaket helt, så derfor bruker jeg 30% fett.

2660kcal * 0.30 = ~800kcal

800kcal / 9 = ca 88g fett

Deretter gjenstår bare å finne ut karboinntaket og det gjøres enkelt ved å trekke fra prot- og fettandelen fra det totale kcalinntaket.

Mitt tilfelle: 2660 - 940 - 800 = 920 kcal

920 / 4 = 230g karb

Så da blir fordelingen slik: 235g prot : 230g karb : 88g fett = Total ca 2660kcal

Deretter er det bare å lage et kostholdsprogram og følge det så godt som mulig. Jeg bruker å innta mest karbs i frokost- og etter treningmåltidet. Ellers så fordeler jeg resten hovedsakelig i første del av dagen. Om ettermiddagen består måltidene av prot og fett.

Det er også en stor fordel å ha en spisedag i uken. Her spiser man det man vil uten å tenke på hva man får i seg. Her kjører jeg på med ekstra karbs da det er mangelen av karbs som utgjør den verste delen av deffen for meg, men dette er noe man finner ut av selv.

Man må trene også

Jeg trener ganske normalt når jeg er på deff, men jeg unngår alle muskelvekst og styrkeprogrammer. Jeg fokuserer heller på å vedlikeholde musklene.

I tillegg så hjelper det veldig å gjøre en eller annen form for kardio. Veldig mange sverger til morgenturer, og det er noe som fungerer for meg også.

Jeg starter med 3 morgenturer i uken i begynnelsen av deffen. Jeg er ganske aktiv resten av dagen også uavhengig om jeg er på deff eller ikke, så det blir fort noen turer på fjellet i uken i tillegg.

Dersom man ikke vil eller kan gjennomføre morgenturer så går det også helt fint å gjøre annen kardiotrening senere på dagen, enten det er rask gange, jogging eller aerobic eller hva det nå måtte være. Husk bare på at dersom kardiotreningen er av høyere intensitet enn lavintensitetstrening så bruker man en mye større andel av karbohydrater som energikilde. Så dersom man i tillegg kjører en lavkarbodiett kan det fort bli veldig tungt.

Når man stagnerer

Når man stagnerer, noe alle vil før eller senere, så kan man enten kutte litt til på kcal inntaket eller øke treningsmenden litt. Noen klarer seg fint med mindre mat mens andre heller foretrekker å gjøre litt ekstra kardio.

Selv gjør jeg en variasjon av begge deler. Når det trengs øker jeg morgenturene til maks 6 ganger i uken. Når det igjen stopper opp så kutter jeg litt på kcalinntaket. Nå er jeg garantert kommet til det stadiet der jeg enten er fornøyd eller rett og slett ikke vil deffe lenger.

Da øker jeg kcalinntaket mitt igjen til et nivå hvor jeg kun fokuserer på å vedlikeholde vekten. En grei regel her er å ligge på 33kcal * kg kroppsvekt (ved endt deff er jeg antakelig rundt 85kg), så i mitt tilfelle blir det da 33*85 = ca 2800kcal

Merk at dette også er veldig individuelt, men det er et godt utgangspunkt.

Helt til slutt så vil jeg understreke at alt dette vil variere fra person til person, men det er et veldig godt utgangspunkt. Hva som fungerer best for deg vil du oppdage selv, og da er det bare å justere deretter.

Husk å la det gå ca 2 uker før du endrer på noe, da det ikke vil skje mirakler på én dag. Om man vil ned i vekt så er kroppen avhengig av å leve på et kaloriunderskudd flere dager på rad så ikke bli fortvilet om du ikke merker noe forskjell.

Et annet tips er å benytte seg av bilder, spesielt dersom det er første gang du deffer. Det er forferdelig vanskelig å se i speilet hvordan fremgangen er dersom man ikke har noe å referere til. Folk flest blir stort sett aldri fornøyd, og i tillegg ser man seg selv flere ganger i speilet hver dag (hva?? Flexer du ikke foran speilet!?) :), så dette er med på å gjøre man litt blind for egen fremgang.

Ikke bare se på vekten, for all del, den er et godt hjelpemiddel, men det er mange faktorer som kan gi utslag i hvor nålen stopper. For å minske slike variabler er det greit å veie seg én gang i uken (samme dag hver uke), gjerne om morgenen etter man har vært på toalettet.

Lenke til kommentar
Lurer på en ting angående kosthold, er cornflakes en god start på dagen?

7628931[/snapback]

Nah, det har vel mye karbohydrater. Høy glykemisk indeks elns. Tror det vil være bedre å velge en annen frokostblanding. Kommer ikke på noen i farten, men kanskje noe med fiber i? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...