Gå til innhold

Den sunne slanketråden!

Anbefalte innlegg

Jeg gikk faktisk ned ca en hel bh-størrelse. Hadde ikke akkurat forventet det. Er jo gjerne om man er litt stor at man merker det på bysten om man går ned i vekt, men jeg er jo egentlig ganske liten såeh :ermm:

Kanskje det bare er hormoner elns da. Blir uansett å trene litt ekstra bryst :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje sagt noe om tidligere i tråden men noen som har noen tips om hva man bør spise for å holde figuren. Aldri hatt noe fedmeproblem men kanskje ikke lurt å spsie allt mulig alikevell...

Prøver å unnga karbohydrater og fett, noe mer jeg bør huske?

7396277[/snapback]

Du skal ikke ungå karbohydrater men, innta mindre og du skal fortsatt spise fett, men sunt fett, noen fetttyper forbrenner kropsfett.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Kanskje sagt noe om tidligere i tråden men noen som har noen tips om hva man bør spise for å holde figuren. Aldri hatt noe fedmeproblem men kanskje ikke lurt å spsie allt mulig alikevell...

Prøver å unnga karbohydrater og fett, noe mer jeg bør huske?

7396277[/snapback]

Et tips er å ikke unngå fett, men unngå kun umettede fettsyrer. Du trenger en del umettet fett hver dag til veldig mange forskjellige oppgaver, og en av fordelene tror jeg faktisk er at det hjelper på fettforbrenninga. Et tips er å spre måltidene utover, spise mindre men oftere. Ha fokus på proteiner og sunt fett, spe på med karbohydrater derfra.

Seether: Om du begynner å trene bryst, så husk å ikke glemme å trene de andre musklene i overkroppen også. En uproporsjonert kropp får fort skader og ømhet. Om du ikke trener musklene som ligger rundt vil du kunne få ubehagelige følger i det lange løp. Jeg tror ikke at du kommer til å legge de største delene av treninga di til bryst, men jeg vil bare forsikre meg :p Det er vel og bra å trene bryst, men husk at du har andre muskelgrupper i kroppen også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Hvordan skal det bli til jul nå da?

Julekalender og fetende besøk til slekt :p

Kan ikke mye om slanking, men vil gjerne lære, hva som er sunt eller ikke, spiser for eksempel minst 5-6 frukter clementiner pære epler banan hver dag

Og jogger 20-30 min. påfølgt med litt trening med manualer, dette gjør jeg 3 ganger i uken.

Får vel i meg 1 smash pose i helga, men drikker til gjengjeld bare vann og litt juice.

Lenke til kommentar
Hvordan skal det bli til jul nå da?

Julekalender og fetende besøk til slekt :p

Kan ikke mye om slanking, men vil gjerne lære, hva som er sunt eller ikke, spiser for eksempel minst 5-6 frukter clementiner pære epler banan hver dag

Og jogger 20-30 min. påfølgt med litt trening med manualer, dette gjør jeg 3 ganger i uken.

Får vel i meg 1 smash pose i helga, men drikker til gjengjeld bare vann og litt juice.

7398158[/snapback]

Kommer jo an på da, om du vil bli stor og godt trent, eller om du er ute etter å bli slank.

Husk at det er en del energi i 5-6 frukter. Tror ikke jeg er langt unna om jeg sier at det tilsvarer en 100 g melkesjokolade :)

Jeg har blitt veldig flink til å trene den siste tiden. I over en mnd har jeg trent 4-5 dager i uka, og noen ganger 2 ganger på en dag. Jeg trener kardio 30-40-50 minutter, og styrke. Er veldig glad i kinesis :) Ser svært godt forskjell på legger, mage og rygg (x'n min spurte om jeg hadde begynt å "bøgge" (kroppsbygging) sist jeg traff han og han gav meg en klem) :innocent:

Trives utrolig godt med det. Vekta står pal på 63 kg, noe jeg er helt ok med, selv om målet er 62 (og kanskje helst 59..)

Lenke til kommentar
Husk at det er en del energi i 5-6 frukter. Tror ikke jeg er langt unna om jeg sier at det tilsvarer en 100 g melkesjokolade :)

7398948[/snapback]

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen da 5-6 frukter er 4-5 ganger tyngre enn 100 g melkesjokolade. Dessuten er ikke kalorier det eneste som betyr noe her i verden. Frukt og grønt inneholder alt fra vitaminer til antioksidanter. I tillegg har f.eks banan og eple såkalt lav glykemisk index, noe som gjør det til et bra mellommåltid for de som slanker seg.

Lenke til kommentar

Har banan lav GI ? Banan brukes jo ofte for å kunne ta opp karbohydrater fort etter trening så kroppen klarer å beholde mest mulig muskelmasse og bygge mest mulig nytt. Det er jo heller ikke anbefalt å spise mer enn 1 (max 2) bananer per dag ut fra hva jeg har hørt av "kjerringråd".

Lenke til kommentar

7398948[/snapback]

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen da 5-6 frukter er 4-5 ganger tyngre enn 100 g melkesjokolade. Dessuten er ikke kalorier det eneste som betyr noe her i verden. Frukt og grønt inneholder alt fra vitaminer til antioksidanter. I tillegg har f.eks banan og eple såkalt lav glykemisk index, noe som gjør det til et bra mellommåltid for de som slanker seg.

7399076[/snapback]

Vel, min slankemetode går ut på å innta mindre energi enn man forbrenner, og da er en kalori en kalori :)

Lenke til kommentar
Vel, min slankemetode går ut på å innta mindre energi enn man forbrenner, og da er en kalori en kalori  :)

7399102[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Energinivået må måles opp mot massen og hvilken metthetsfølelse produktet gir.

Frukt har et utrolig lavt kaloriinnhold og må ete 600g bananer (som faktisk er en av de mest energirike fruktene) for at det skal tilsvare energinivået til 100g melkesjokolade.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Har banan lav GI ? Banan brukes jo ofte for å kunne ta opp karbohydrater fort etter trening så kroppen klarer å beholde mest mulig muskelmasse og bygge mest mulig nytt. Det er jo heller ikke anbefalt å spise mer enn 1 (max 2) bananer per dag ut fra hva jeg har hørt av "kjerringråd".

7399097[/snapback]

GI-Tabell over matvarer en fin-fin liste for å ha en viss oversikt over GI.

Lågt GI: under 70

Mellan GI: 70-90

Högt GI: över 90

Banan (gul): 84

GI-liste 2

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Frukt har et utrolig lavt kaloriinnhold og må ete 600g bananer (som faktisk er en av de mest energirike fruktene) for at det skal tilsvare energinivået til 100g melkesjokolade.

Stemmer det.

Melkesjokolade har forøvrig en GI på 97 som er høyere enn det bananer har. Bananer har en GI på 84, men jeg vil likevel anbefale bananer etter trening kontra melkesjokolade da det er mye mindre fett i bananer og man får i seg mye mer karbohydrater, som er det man trenger etter trening. (samt proteiner om det er styrketrening)

Kcal mengden i en melkesjokolade er jo et stort måltid i seg selv.. Ganske skremmende om du er på diett ;)

(gram, kcal, protein, karb, fett, GI)

5 Bananer (gul) 1stk = 110g 550,0 g 526,5 kcal 5,5 g 120,0 g 3 g 84

Melkesjokolade 100,0 g 555,0 kcal 8,0 g 54,6 g 34,0 g 97

5 om dagen prinsippet er dessverre litt misforstått. Anbefalingen går ikke ut på at man skal spise 5 frukter om dagen, men at man spiser 5 deler grønt om dagen, altså grønnsaker inkludert.

Det er svært få mennesker som vil ha nytte av å spise 5 frukter om dagen, da det finnes annen mat som i de fleste tilfeller vil være mye bedre.

Endret av Frosten
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Næringsprofil

Pr. 100 g banan (uten skall):

Energi: 89 kcal

Protein: 1,09 g

Karbohydrat: 22,84 g

Hvorav sukkerarter: 12,23

Fett: 0,33 g

Kostfiber: 2,6 g

Stivelse: 5,38 g

Kvalitetsfrukt :)

7400311[/snapback]

Lite karbohydrat og protein i forhold til havregryn ...

*tenkte ikke på at det var en slanketråd :p

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

Jeg trenger litt hjelp jeg.

Jeg er 1.94 høy og veier 80kg ca. Jeg har en normal BMI tror jeg og ligger ganske normalt ann.. Men har litt fett på magen og beina jeg tenkte å fjerne før sommern. Da snakker vi ikke store valker, men litt kose fett.

Tenker da på å begynne å jogge minst en gang i uka. Hvordan burde jeg legge opp dette?

-Når er det best å jogge? -før frokost eller etter skolen

-skal jeg ha spist før jeg jogger?- eventuelt hvor lenge før

Fra før trener jeg styrke på Studio, men det er jo ikke akkurat fett forbrennende. Kostholdet vill jeg si er någenlunde normalt. Spiser litt på kvelden, en stor uvane som jeg må legge av meg.

På skolen(ja heldighvis bare det halvåret her igjen) drikker jeg 2 shakere hver dag med vann, de er på 0.7 liter.. Ellers drikker jeg jo melk/juice/vann til frokost. Og litt senere på dagen drikker jeg til middag samt litt her og litt der.

Forslag taes imot mer stor takk :)

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar
Når du er 1.94cm høy og 80kg trenger du ikke å slanke deg.

Gain heller muskler nå, så kan du kanskje være så heldig og være rundt 80kg deffet til sommeren.

7618875[/snapback]

Jo jeg skal jo ha bort den fett prosenten, så trenger hjelp.

Takk..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Hvis du skal forbrenne fett, er morgenturer (gå, ikke jogge) før frokost supert. Da får du fyrt igang fettforbrenningen, og musklene du har bygget med styrketreningen kommer tydeligere frem :). Hvis du kutter ned på raske karbohydrater og spiser kvalitetsproteiner, er det også enklere å bli kvitt "kosefettet"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...