JacEr Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg skjønner meg ikke på slanking. Fra starten av har slankingen gått veldig greit. Kiloene har rast av, og jeg har ærligtalt blitt en smule forført av resultatene vekten har vist, uten å ta spesielt hensyn til at dette kanskje ikke er sunt. Jeg har vært bekymret for at det forsvinner en god del muskelmasse i tillegg til fett, noe som i utgangspunktet ikke gjør noe, da jeg utfører mine daglige gjøremål (også de fysisk krevende) uten problemer. Slankingen består av sunn kost i små mengder mange ganger for dagen, samt mye gåing. Jeg har lest en del plasser at man ikke bør gå for fort ned i vekt, da har man størst sjangs for å legge dette på seg igjen i ettertid. Som sagt, jeg har blitt forført av vektens resultater, og sett for mye bort ifra dette. Så jeg har begynt å spise mer (sunn kost), og hatt et par glipper (varm melk med honning etter gåtur i regnvær på kveldstid). For å få i meg mer fett, har jeg finhakket valnøttkjerner og brukt dette som musli i yoghurten til frokost, grunnet den høye andelen av umettet fett. Nå går jeg fortere ned i vekt enn det jeg har gjort på lenge (har holdt på med dette i tre dager). Noen som har en fornuftig forklaring? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Du har mest sannsynlig kicket forbrenningen din i høygir, ikke noe galt i det Det er ofte når folk f.eks. når et vektplatå at en liten økning i matmengden faktisk kan hjelpe med vektnedgangen. Hvorfor det er sånn kan sikkert andre svare bedre enn meg på, men har opplevd det selv. Det med å legge fort på seg igjen er stort sett snakk om kurer der man kun mister vann, eller kurer der man ikke spiser noenting (nesten) og derfor legger forbrenningen i dvale. Hvis man i tillegg går rundt og nekter seg selv alt, blir sjansen for at du går rett tilbake til gamle vaner etterpå stor, og da kommer vekten tilbake med en gang. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Mer umettet fett gir forbrenningen en kickstart ja, særlig dersom du ikke har fått i deg nok av det fra før. Det er faktisk ikke veldig mange som får i seg nok sunt fett, så det er sannsynlig at dette er et lurt triks du bruker der. Det med at du spiser mer men går mere ned kommer nok av noe av det samme fenomenet som en spisedag gir. Det er da også snakk om å holde forbrenninga oppe. På tre dager som du sier er det dog mulig at andre faktorer du har glemt av har vel så stor effekt. Har du f.eks. drukket mindre enn før? Har du nytt alkohol? Det er mye som kan gjøre små pussige ting med kroppen og badevekta på kort stund. Bare forskjellen på når du veier deg om dagen har en god del å si. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Jeg skjønner meg ikke på slanking. Fra starten av har slankingen gått veldig greit. Kiloene har rast av, og jeg har ærligtalt blitt en smule forført av resultatene vekten har vist, uten å ta spesielt hensyn til at dette kanskje ikke er sunt. Jeg har vært bekymret for at det forsvinner en god del muskelmasse i tillegg til fett, noe som i utgangspunktet ikke gjør noe, da jeg utfører mine daglige gjøremål (også de fysisk krevende) uten problemer. Slankingen består av sunn kost i små mengder mange ganger for dagen, samt mye gåing. Jeg har lest en del plasser at man ikke bør gå for fort ned i vekt, da har man størst sjangs for å legge dette på seg igjen i ettertid. Som sagt, jeg har blitt forført av vektens resultater, og sett for mye bort ifra dette. Så jeg har begynt å spise mer (sunn kost), og hatt et par glipper (varm melk med honning etter gåtur i regnvær på kveldstid). For å få i meg mer fett, har jeg finhakket valnøttkjerner og brukt dette som musli i yoghurten til frokost, grunnet den høye andelen av umettet fett. Nå går jeg fortere ned i vekt enn det jeg har gjort på lenge (har holdt på med dette i tre dager). Noen som har en fornuftig forklaring? Jeg liker å se deg skrive dette her, og at du har fremgang i din slanking. Det er godt å se at folk tar tak i seg, går inn i seg selv og gjør et initiativ i å slanke seg for både å se bra ut og for for å få en bedre helse ikke minst. Ta dette som et kompliment og ros. Jeg ønsker deg lykke til videre med den flotte slankingen din (og dere andre!). Det er som de ovenfor sier at umetted fett setter i gang forbrenning. Et litt bedre begrep på det fettet er nemmlig essensielle fettsyrer som finnes i nøtter, olje og fisk. Egentlig så er dette et spekter med innhold av forskjellige typer sunt fett, som f.eks. omega 3, omega 6 og omega 9. Hvis du er litt interesert JaCer, så kan du ta en titt på EFAOmega som inneholder essensielle fettsyrer. Som navnet selv sier, så er dette produktet flytende, oljebasert akkurat som tran med smak av sitron. Det som er fint er at TN.no tilbyr smaksgaranti, så om du ikke liker smaken så kan levere du produktet tilbake! Endret 21. september 2006 av onyX Lenke til kommentar
applemania Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Leste i en artikkel at en når en stresser utskiller kroppen et stoff som gjør at en legger på seg. Er dette sant? Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Leste i en artikkel at en når en stresser utskiller kroppen et stoff som gjør at en legger på seg. Er dette sant? 6913365[/snapback] Ja, det skal visst være sant. Det har noe med insulin å gjøre, men husker ikke helt hva. Og det er insulinet som regulerer sukkeret i kroppen. Det vil da føre til dårlige blodsukkerkontroll. ''Stress En psykologisk eller kroppslig reaksjon på truende eller uønskede hendelser i hverdagen. En stressreaksjon innebærer blant annet en stimulering av hormonproduserende kjertler med hormoner som motvirker insulin. Stress kan derfor føre til dårligere blodsukkerkontroll.'' Kilde. Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Ja, det skal visst være sant. Det har noe med insulin å gjøre, men husker ikke helt hva. Og det er insulinet som regulerer sukkeret i kroppen. Det vil da føre til dårlige blodsukkerkontroll. Om man stresser mye, blir det ubalanser i utskillelsen av insulin, samtidig som adrenalin og kortisol også får ujevne verdier. Om man får for høye verdier av insulin (fettinnlagret hormon) i forhold til adrenalin/kortisol (stresshormonene). Motsatte kan like gjerne også skje, om adrenalin/kortisol verdiene overgår insulinnivåene i kroppen - vil man bli tynnere. Begge disse går utover muskler, skjelett og hormoner - og skaper ubalanse i kroppen. Så beste er å unngå stressing. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Leste i en artikkel at en når en stresser utskiller kroppen et stoff som gjør at en legger på seg. Er dette sant? 6913365[/snapback] Ja, det skal visst være sant. Det har noe med insulin å gjøre, men husker ikke helt hva. Og det er insulinet som regulerer sukkeret i kroppen. Det vil da føre til dårlige blodsukkerkontroll. ''Stress En psykologisk eller kroppslig reaksjon på truende eller uønskede hendelser i hverdagen. En stressreaksjon innebærer blant annet en stimulering av hormonproduserende kjertler med hormoner som motvirker insulin. Stress kan derfor føre til dårligere blodsukkerkontroll.'' Kilde. 6913416[/snapback] Det var gode nyheter Det finnes da fordeler med og aldri være stressa. Endret 22. september 2006 av Jada-jada Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Nevermind then Linn Ch: Bra jobbet, tøft å legge ut vekt og resultater.. kanskje jeg blir inspirert til å gjøre det samme senere Endret 23. september 2006 av Slettet-Axby2kEH Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg har kuttet ut snop, øl og andre fetevarer, noe som har ført til at vekten min i det siste har rast med 7-8 kilo på noen få uker. Dette er jo fett nok (haha), men jeg er som andre har nevnt redd for å gå ned for fort. "Alle" sier jo at man ikke skal gå ned mer enn så og så mye i uka, men jeg har en mistanke om at dette først og fremst gjelder slankekurer hvor man lever ekstremt spartansk i en periode, og faller tilbake på gamle vaner senere. Min metode er først og fremst fysisk aktivitet kombinert med sånn måtelig kostholdsbevissthet. Trener på SATS 3-4 ganger i uka og går gjennomsnittlig 10000 skritt om dagen. Trener både for å øke forbrenning gjennom muskelmasse og for å forbedre kondis. Teller IKKE kalorier, da jeg tror dette er tull og nettopp årsaken til at mange går opp igjen. Til kaloritellerne kan jeg jo opplyse om at jeg i vekttapsperioden har hatt egg og bacon til frokost 2-3 ganger i uka. Fett og proteiner er våre venner. Smårips: Det er vel opprettet en egen tråd om den problemstillingen der. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg har kuttet ut snop, øl og andre fetevarer, noe som har ført til at vekten min i det siste har rast med 7-8 kilo på noen få uker. 6919413[/snapback] Dersom dette kommer kun av at du kutter snop, øl og div, og dersom du fra før hadde en del for mye, så kan det umulig gjøre noe. Så lenge du spiser normal og trener normalt så kan du tape ganske mye masse hver uke uten at det ødelegger musklene e.l., men det er få som er så heldige at det gå fint. Advarslen mot flere enn så så mange kilo i uka blir viktigere å følge når man ligger rundt normalvekt, ved å sørge for å ikke gå i et alt for stort kaloriunderskudd og dermed tape muskelmasse fremfor fett. Lenke til kommentar
Mr. Ichkitdze Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Kuttet ut smør og ble generelt mer obs på hva jeg spiste og til hvilke tider, så sa det svjup og jeg gikk ned 25 kilo på ett drøyt år. Så det så! Noen som har erfaring med trening 3-4 dager i uken (1t 20min hver gang), sett i sammenheng med vekttap? Hvor lang tid tok det før dere så gode resultater?? Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg spiser junkfood en gang i 3 måneder. Har ikke drukket brus på 3 uker nå, og vanligvis kan jeg finne på å drikke brus en gang i uka. Godteri liker jeg ikke lenger, eller, jeg har sluttet med det. Hva får jeg igjen av det? Kan nyte en sjokolade inni blant, senest for 2 uker siden. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg hadde nettopp begynt å trene og sånn skikkelig nå. Og så ble jeg sjuk. Kjipt. Må igjennom dørstokkmyra-fasen igjen. :/ Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Et tips til de som vil kutte smør på brødskiva er magerost med kylling 3% fett-3%karbohydrater-17% protein, jeg bruker ikke annet og da blir ikke det grove brødet med pålegg så tørt samt det er veldig godt Jeg har bare spist grovt brød om dagen med magert pålegg som -skinke-kokte egg-skinkestek-fiskepudding-kylling-mager leverpostei med masse agurk og tomat samt jeg fordeler brødskivene med to timers mellomrom og resultatet er 5 kilo ned på 14 dager. Jeg trener ikke "hater det dessverre" men går to gode turer om dagen på ca 1,5 time til sammen. Får en liten voff-voff til Torsdagen og da blir jeg enda mer aktiv Middag så tenker jeg også magert og spiser nesten aldri stekt mat uten om kylling filet og dette gjør susen samt jeg er veldig overasket at jeg går ned omtrent like mye som da jeg gikk på den svært strenge Cambridge kuren...Jeg spiser da bare hovedretten med masse grønnsaker dvs ikke poteter-ris-pasta som er karbo bomber i hvertfall ris og pasta. Jeg hadde et gjenomsnitt på 2,7 kilo i uken med Cambridge kuren men min konsulent sa at dette var hennes beste tilfelle på 10 år Konklusjon= Jeg legger på meg 1 kilo når jeg passerer et gatekjøkken men heldigvis så går jeg enda fortere ned når jeg bruker hodet og lever sunt Drikke blir stort sett masse vann men favoritt er Fun Light is te til måltider. NB-Gotteri og potetgull vet jeg ikke hva er lenger! Endret 23. september 2006 av Jada-jada Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Her kommer resultat etter uke 1 Uff, liker ikke å skrive vekt her inne men det får bare stå til, siden jeg jobber med å bli lettere. Før Noka: 68 kg Uke 1: 66,7 Mål: 60 (helst 59,9) Jeg er 169 cm høy. Grunnen til at jeg har gått ned "bare 1,3 kg " denne uken er at jeg fra før hadde ett svært kalorifattig kosthold. Sist jeg begynte på noka gikk jeg ned 4 kg første uken, men da gikk jeg fra ett svært usunnt kosthold og til å leve på 800 kcal om dagen. Jeg er svæææært fornøyd Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Gratulerer og det viktigste er at du er fornøyd og at formen er god samt tøft av deg og oppgi vekt Linn Christin har nemmelig akkurat blitt min nye bestevenn for de som lurer på min spontane positivitet Lykke til videre Linn! Endret 23. september 2006 av Jada-jada Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Men hvordan blir det å holde en diett etter man er ferdig med noka? Må man fortsette å spise 800kcal hver dag? Håper bare ikke det blit vanskelig å holde vekten nede, så man har slitt seg ut uten nytte. Stiller meg alltid skeptisk til dietter, liker heller beinhard trening og masse mat Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Men hvordan blir det å holde en diett etter man er ferdig med noka? Må man fortsette å spise 800kcal hver dag? Håper bare ikke det blit vanskelig å holde vekten nede, så man har slitt seg ut uten nytte. Stiller meg alltid skeptisk til dietter, liker heller beinhard trening og masse mat 6924190[/snapback] Vel grunnen til at man er på en sånn diett er at man har hatt feil kosthold før man begynte... Etter man er ferdig med en slik kur skal man i en overgansperiode til normal mat samt passe på og ikke falle tilbake til gamle synder "da holder man vekten nede" Endret 23. september 2006 av Jada-jada Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Men hvordan blir det å holde en diett etter man er ferdig med noka? Må man fortsette å spise 800kcal hver dag? Håper bare ikke det blit vanskelig å holde vekten nede, så man har slitt seg ut uten nytte. Stiller meg alltid skeptisk til dietter, liker heller beinhard trening og masse mat 6924190[/snapback] Man må sakte men sikkert spise mer og mer til man er oppe i normalt kosthold. F.eks nå har jeg 4 måltider for dagen som er Noka (alle) . Når jeg er fornøyd med vekta kan jeg gå over til å spise 2 noka og 2 vanlige måltider. Det kjekke er jo at jeg selv alltid kan regulere vekta dersom jeg går opp litt. Da kan jeg bare ta meg en liten uke eller 2 med noka så er vekta tilbake på det jeg liker:) Man kan begynne å spise normalt igjen. Det viktigste med dietten er at man slutter med det gamle kostholdet sitt, og setter seg inn i hva forskjellige ting inneholder. Jeg kommer ALDRI til å gå tilbake til mitt gamle kosthold, og jeg kommer ALDRI til å bli feit igjen. Noka har vært redningen min. I tillegg trener jeg hardt (jogger hver eneste dag i ukedagene) For å få muskler. < Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå