CAT-scan Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Riktig som magenuss nevner her, L2 cache har lite innvirkning på ytelsen til AMD sine CPU'er, derfor har de sluttet å produsere dem med mye L2 cache. Derfor settes ikke prisen ned på disse da de likevel skal utfases. 6541930[/snapback] Ja, jo, det er jo for så vidt riktig, men nesten enda viktigere er vel at produksjonskostnadene i forhold til ytelsestapet tilsier at det er lurt å droppe 2MiB cache. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de (les nettbutikkene) ikke senker prisene på 2MiB-versjonene dog, det er jo ingen som kommer til å kjøpe disse med den prisforskjellen som kommer til å oppstå nå. At AMD på sin side ikke setter prisen ned er jo også rart, men mesteparten av disse går vel sikkert til OEM for en pris ikke vi dødelige får se, mens nettbutikker vil slutte å selge de. Problemet er bare de prosessorene som allerede er på lager hos nettbutikkene, hvorfor i alle dager setter de ikke ned prisene på disse? Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Godt spørsmål, men jeg tror disse netforhandlerne sparer de til et ukens tilbud / superweekend eller bare venter på at noen som er dumme nok kjøper de (tror dyrt er best). Eller noe lignende. De andre cpuene er jo offisielt satt ned, det er ikke de andre.. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Er de offisielt satt ned? Er jo fortsatt mange nettbutikker som ikke har oppdatert prisene sine enda. Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Efikkan sa at det var fordi AMD innser at mb L2 cache er unødvendig, og slutter å produsere de... 6540887[/snapback] Så derfor vil ikke AMD sette ned prisen på Opteron heller? Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Det er rimelig sikkert at det ikke vil skje. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Opteron er jo en helt annen serie, og den konkurrerer ikke med Conroe. Lenke til kommentar
Dev- Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Fint å se at min CPu har gått ned 1500,- siden jeg kjøpte den for 3 uker siden :| Latterlig! Lenke til kommentar
tomtomtom Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Fint å se at min CPu har gått ned 1500,- siden jeg kjøpte den for 3 uker siden :| Latterlig! 6546094[/snapback] Det var jo ikke akkurat uventet, da. Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Opteron er jo en helt annen serie, og den konkurrerer ikke med Conroe. 6545596[/snapback] Det er jo samme greia da.. Trodde det var noe alle visste. Opteron er jo en konkurent mot Conroe da Opteron klokker gjennomsnittlig bedre enn X2. Lenke til kommentar
Wezzer Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Bare for å si det har amd nordic mega problemmer med å levere topp modellene (fx-62, 5000+) Jeg bestilte 27/6 en 5000+, den har forsatt ikke kommet! Det kan kansje ta sin tid før en av modellene kommer på lager. Har til skrivende tid ikke funnet noen forhandlere i norden eller i utlandet som har noen av dem. Ps! jeg kommer til å avbestille prosessoren min grunnet prisdroppet. Lenke til kommentar
RocketArena Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) Sokkel 939 Opteron er satt litt ned hos www.shg.no iallefall. Har bestilt meg en Opteron Model 175 for 3.189kr hos dem nå Ser at etter min bestilling kom inn ble cpuen "bestillingsvare" plutselig, mulig jeg fikk den siste 175 dem hadde på lager *Edit* Kan virke som om det var kun 175 dem satte ned med rundt 1000kr. Endret 24. juli 2006 av RocketArena Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Sokkel 939 Opteron er satt litt ned hos www.shg.no iallefall. Har bestilt meg en Opteron Model 175 for 3.189kr hos dem nå Ser at etter min bestilling kom inn ble cpuen "bestillingsvare" plutselig, mulig jeg fikk den siste 175 dem hadde på lager *Edit* Kan virke som om det var kun 175 dem satte ned med rundt 1000kr. 6546998[/snapback] Så det jeg også. Men det er vel kun 175en de har satt ned? 165 og 170 koster liksom bare noen få hundre mindre.. Du må poste i Opteron DC trådet da! Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Opteron er jo en helt annen serie, og den konkurrerer ikke med Conroe. 6545596[/snapback] Det er jo samme greia da.. Trodde det var noe alle visste. Opteron er jo en konkurent mot Conroe da Opteron klokker gjennomsnittlig bedre enn X2. 6546238[/snapback] Opteron er ikke en prosessor beregnet for desktop-markedet nei. I praksis er saken en helt annen, men markedsføringsmessig konkurrerer ikke Opteron mot Core 2 Duo. Hvor mange tror du egentlig det er som overklokker? Vi er et stykke unna at et knippe entusiaster bestemmer hva slags markedsføring en prosessor har. Det er jo ikke noe overraskende at AMD ikke setter ned prisene på en serie som i utgangspunktet ikke har noe med den andre (overhodet - den befinner seg i et helt annet segment!) å gjøre. Om nettbutikkene gjør noe annet sier vel bare noe om hvor mange entusiaster som handler der. Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Og jeg kjøpte 3700+ i forrige uke *Bytte til Dual Core når Crysis kommer* Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Opteron er jo en helt annen serie, og den konkurrerer ikke med Conroe. 6545596[/snapback] Det er jo samme greia da.. Trodde det var noe alle visste. Opteron er jo en konkurent mot Conroe da Opteron klokker gjennomsnittlig bedre enn X2. 6546238[/snapback] Opteron er ikke en prosessor beregnet for desktop-markedet nei. I praksis er saken en helt annen, men markedsføringsmessig konkurrerer ikke Opteron mot Core 2 Duo. Hvor mange tror du egentlig det er som overklokker? Vi er et stykke unna at et knippe entusiaster bestemmer hva slags markedsføring en prosessor har. Det er jo ikke noe overraskende at AMD ikke setter ned prisene på en serie som i utgangspunktet ikke har noe med den andre (overhodet - den befinner seg i et helt annet segment!) å gjøre. Om nettbutikkene gjør noe annet sier vel bare noe om hvor mange entusiaster som handler der. 6547654[/snapback] Mente ikke at de burde sette ned prisene på Opteron bare fordi de klokker bra. Men i manges liv her på hw.no er Opteron en konkurrent mot Conroe. Og Opteron "er" jo en San Diego bare generelt sett bedre produksjonskvalitet. Dette er også et faktum på mange andre nettsteder som har hardware som emne. Vet også at Opteron er for servermarkedet men det er en grunn til at AMD også lagde en s939 versjon av den serien. For serverhovedkort til s939 fins vel nesten ikke. Men man finner single s940 hk til en billig penge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Netshop har satt ned prisen for X2 4400+. Kjøpte akkurat den nest siste som jeg skal hente nå(Netshop Oslo).. Nesten halv pris i forhold til prisguiden..og hva dere andre her i tråden har måttet legge ut for tilsvarende Opteron. Om det var/er ett godt kjøpt avhenger jo av klokkbarheten. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Opteron er jo en helt annen serie, og den konkurrerer ikke med Conroe. 6545596[/snapback] *snip* 6546238[/snapback] *snip* 6547654[/snapback] Mente ikke at de burde sette ned prisene på Opteron bare fordi de klokker bra. Men i manges liv her på hw.no er Opteron en konkurrent mot Conroe. Og Opteron "er" jo en San Diego bare generelt sett bedre produksjonskvalitet. Dette er også et faktum på mange andre nettsteder som har hardware som emne. Vet også at Opteron er for servermarkedet men det er en grunn til at AMD også lagde en s939 versjon av den serien. For serverhovedkort til s939 fins vel nesten ikke. Men man finner single s940 hk til en billig penge. 6547716[/snapback] Vi snakker om to helt forskjellige ting. Du snakker om enkelte praktiske forhold, jeg snakker om prosessoren som helhet sett fra AMD sitt synspunkt (og det gjorde jeg helt til å begynne med også, det er du som har kommet med det praktiske). Det sier jo seg selv at grunnen til at de ikke setter ned prisene er fordi Opteron primært er en serverprosessor. Entusiaster er noe AMD tar hensyn til, men de kommer ikke til å sette ned prisene på Opteron bare fordi entusiaster bruker CPU-en. Jeg er enig, det kunne vært noe å vurdere å sette ned prisene på Opteron for S939, men siden de markedsføringsmessig ikke skiller de blir det vanskelig, spesielt når man snakker om et så mikroskopisk marked som entusiastene (selv om det er et viktig et i mange henseender). Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Aaaargh! Komplett har fjernet ALLE X2 2MB versjonene! Lenke til kommentar
janhaakon Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Er litt forvirret her.... Står på nippet til å bytte ut min Athlon64 3200+ med en dobbeltkjerne i disse pris-drop dagene. Hadde inntrykket av x2 var prosessorne som virkelig "gjaldt", men etter mye rør rundt i forumet her er det mange som sverger til Opteron? Er det noen som har noen harde facts, linker til ytelser, tester o.l? Vil gjerne ha en x2 4400 eller opteron 175 til mitt 939-hovedkort... Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Er litt forvirret her.... Står på nippet til å bytte ut min Athlon64 3200+ med en dobbeltkjerne i disse pris-drop dagene. Hadde inntrykket av x2 var prosessorne som virkelig "gjaldt", men etter mye rør rundt i forumet her er det mange som sverger til Opteron? Er det noen som har noen harde facts, linker til ytelser, tester o.l? Vil gjerne ha en x2 4400 eller opteron 175 til mitt 939-hovedkort... 6562442[/snapback] Opteron klokker generelt bedre, men er myyye dyrere nå til dags. Så en X2 er å foretrekke mener nå jeg. Cachestørrelsen har veldig lite å si for AMDs nåværende arkitektur så en Oteron og en X2(AMD kutter ut 1mb cache tror jeg) på samme klokke yter ikke mye forskjellig. Tror hw.no har en test om Opteron. Er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå